ادامه جو امنیتی سقز و افزایش بازداشت‌ها در سالگرد آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی

یکشنبه, 25ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

رادیو فردا

در آستانه دومین سالگرد آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، گزارش‌ها حاکی از بازداشت چند شهروند دیگر و همچنین محدود شدن دسترسی به آرامستان آیچی است؛ ایرانیان در شهرهای مختلف جهان نیز تجمعاتی برگزار کردند.

منابع مختلف از جمله وبسایت هه‌نگاو روز شنبه ۲۴ شهریور گزارش دادند که ماموران امنیتی با رهاسازی آب سد «چراغ ویس» بر بستر رودخانه سقز، همچون سال گذشته بخشی از مسیرهای دسترسی به آرامستان آیچی و مزار مهسا امینی را مسدود کرده‌اند.

 

امجد امینی، پدر مهسا امینی، پیش از این به رادیو فردا گفته بود که خانواده آنها قصد دارند مراسم دومین سالگرد جان باختن دخترشان در بازداشت گشت ارشاد را روز یکشنبه ۲۵ شهریور در آرامستان آیچی برگزار کنند.

در همین حال منابع حقوق بشری روز شنبه از ادامه بازداشت‌ها خبر دادند.

به نوشته هرانا، هه‌نگاو و همچنین رسانه‌های کُرد، در روزهای جمعه و شنبه، ۲۳ و ۲۴ شهریور، دست‌کم چهار شهروند دیگر در شهرستان دیواندره در استان کردستان بازداشت شدند.

بنابر این گزارش، رامیار مرادی روز شنبه بازداشت شد و برادر او، مازیار مرادی، و همچنین دو شهروند دیگر به نام‌های پدرام محمودی و میلاد پیرانی جمعه بازداشت شده‌اند.

به نوشته هه‌نگاو، شمار بازداشت‌های اخیر تنها در شهرستان دیواندره به دست‌کم هشت نفر رسیده است.

در روزهای گذشته گزارش‌های دیگری نیز از بازداشت شهروندان در شهرهای سنندج، مریوان، بانه، بوکان و چند شهر دیگر منتشر شده است.

بازداشت این شهروندان بدون ارائه حکم قضایی یا ذکر اتهام صورت گرفته و مقام‌های جمهوری درباره آن اظهار نظری نکرد‌ه‌اند.

شمار زیادی از فعالان سیاسی و مدنی و همچنین احزاب مختلف با انتشار فراخوان‌هایی، خواستار اعتصاب عمومی در شهرهای استان کردستان و دیگر شهرهای ایران در روز یکشنبه، همزمان با سالروز جان باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد، شده‌اند.

تجمعات در شهرهای مختلف جهان

شماری از ایرانیان در شهرهای مختلف جهان روز شنبه در آستانه دومین سالگرد جان باختن مهسا ژینا امینی تجمعاتی برگزار کردند.

این تجمعات از جمله در شهرهای سیدنی و بریزبن در استرالیا، توکیو در ژاپن، شهرهای مختلف اروپایی همچون لندن، استراسبورگ، کپنهاگ، استکهلم، برن، خرونینگن، هامبورگ، گونتبرگ و آمستردام برگزار شد.

 

تجمعات در برخی شهرهای آمریکا و کانادا از شامگاه شنبه آغاز شده و قرار است در روز یکشنبه در سایر شهرهای این دو کشور ادامه پیدا کند.

بیانیه کانون نویسندگان ایران

در همین حال کانون نویسندگان ایران به مناسبت دومین سالگرد جان باختن مهسا ژینا امینی و آغاز اعتراضات پس از آن، حمایت خود را از «خواسته‌های برحق مردم، دادخواهان و زندانیان سیاسی» اعلام کرد.

این کانون در بیانیه‌ای که شنبه ۲۴ شهریور منتشر شد، تصریح کرده است: «آنچه از پس قتل مهسا (ژینا) امینی زاده شد، جنبش آزادی‌خواهی دیرپای مردم ایران را از دشوارترین گردنه‌ها عبور داد».

کانون نویسندگان ایران همچنین با اشاره به «نمایش تازه‌ای که حکومت پس از انتخابات اخیر آغاز کرده» تصریح کرده است که جمهوری اسلامی بر اساس اسنادی مانند برنامه هفتم توسعه همچنان در پی «تداوم سرکوب آزادی» و همچنین تصویب قوانینی است که «بیش از پیش، دخل و تصرف در زندگی مردم ‌را ممکن، و آزادانه زیستن را ناممکن ‌می‌کند».


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.