سازمان ملل: ۳۰ هزار نفر طی سه روز از لبنان به سوریه گریختند

جمعه, 6ام مهر, 1403
اندازه قلم متن

درگیری‌های مرزی میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل بسیاری را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است.

درگیری‌های مرزی میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل بسیاری را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد روز جمعه ۶ مهر اعلام کرد طی ۷۲ ساعت گذشته و در پی تشدید درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله، بیش از ۳۰ هزار نفر که عمدتا شهروندان سوریه هستند از لبنان به سوریه گریخته‌اند.

گونزالو بارگاس یوسا، نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در سوریه گفت که حدود ۸۰ درصد آنها سوری و حدود ۲۰ درصد لبنانی بودند.

او افزود حدود نیمی از این افراد کودک و نوجوان هستند و مردان در مقایسه با زنان به نسبت کمتر از گذرگاه مرزی عبور کرده‌اند.

حدود یک‌ و نیم میلیون سوری که از جنگ داخلی در کشور خود گریخته‌اند در لبنان زندگی می‌کنند.

بارگاس یوسا در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: «این افراد در حال فرار از کشوری در حال جنگ به کشوری هستند که خود ۱۳ سال است درگیر بحران بوده است.»

او گفت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد با دولت سوریه و شرکای خود برای تسهیل پذیرش این افراد و رسیدگی به آنها همکاری می‌کند و سوریه به مدت نامشخصی به اتباع لبنانی اجازه ورود می‌دهد البته تا زمانی که آنها مدرکی برای اثبات نام خود همراه داشته باشند.

همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله، وزیر امور خارجه اسرائیل درخواست‌های جهانی برای آتش‌بس با این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران را رد کرده است و حملات هوایی اسرائیل ادامه دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز روز پنجشنبه پنجم مهر گفت تا زمانی که حزب‌الله لبنان پرتاب موشک هایش را متوقف نکند، حملات این کشور «با نیروی کامل» علیه این گروه ادامه خواهد یافت.

درگیری‌های اخیر میان نیروهای اسرائیلی و حزب‌الله لبنان، بدترین تنش میان آنها در بیش از ۱۸ سال گذشته بوده است که این موضوع تا حدودی با جنگ غزه مرتبط است.

در مجموع بیش از ۲۰۰ هزار نفر در لبنان در نتیجه درگیری‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

با شدت گرفتن عملیات نظامی اسرائیل علیه مواضع حزب‌الله در لبنان، نگرانی‌ها از احتمال گسترش دامنه درگیری‌ها به دیگر نقاط منطقه افزایش یافته است.

حزب‌الله لبنان در سال ۱۳۶۱ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأسیس شد. تاکنون چندین کشور، از جمله ایالات متحده، اسرائیل، آلمان، صربستان، لیتوانی، استونی، لتونی، و استرالیا کلیت این گروه را به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است.

صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.