محمد رسول‌اف رئیس هیئت داوران جشنواره بین‌‌المللی فیلم کی‌یف در اوکراین شد

شنبه, 14ام مهر, 1403
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

محمد رسول‌اف، سینماگر سرشناس ایرانی، به‌عنوان رئیس هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم کی‌یف موسوم به «مولودیست» در اوکراین انتخاب شد.

جشنواره مولودیست از رویدادهای مهم هنری در اروپای شرقی محسوب می‌شود که از ارزش و اعتبار ویژه‌ای در سینمای جهان برخوردار است.

مقامات این جشنواره روز جمعه ۱۳ مهر با انتشار بیانیه‌ای از انتخاب محمد رسول‌اف به ریاست هیئت داوران این دوره خبر دادند. او همراه با چهار سینماگر از آلمان، لیتوانی، و اوکراین، اعضای هئیت داوران امسال را تشکیل می‌دهند و به شهر کی‌یف سفر خواهد کرد.

جشنواره بین‌المللی فیلم کی‌یف تحت نظر فدراسیون جهانی تهیه‌کنندگان و با هدف ترویج سینمای حرفه‌ای در میان جوانان در شاخه‌های مختلفی مانند آثار دانشجویی، نخستین فیلم کوتاه داستانی، انیمیشن، یا مستند، و نخستین فیلم بلند، برگزار می‌شود.

به گفته مدیران جشنواره، علاوه بر نمایش فیلم «دانه انجیر معابد» ساخته محمد رسول‌اف در مولودیست، این سینماگر ایرانی در برنامه‌های ویژه‌ای شرکت خواهد کرد.

پنجاه‌وسومین دوره این رویداد سینمایی از تاریخ ۲۶ اکتبر (۵ آبان) تا ۳ نوامبر (۱۳ آبان) در شهر کی‌یف برگزار می‌شود.

محمد رسول‌اف، از چهره‌های جهانی سینمای ایران، با آثاری چون «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند»، «لِرد»، و «شیطان وجود ندارد»، شناخته می‌شود. او تابستان گذشته پس از صدور حکم شلاق و زندان از سوی جمهوری اسلامی به صورت غیرقانونی از ایران خارج شد و به آلمان رفت.

آخرین ساخته محمد رسول‌اف با عنوان «دانه انجیر معابد» که او مخفیانه در ایران ساخت، موفق به دریافت جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره کن شد. این اثر تحسین‌برانگیز به‌عنوان نماینده سینمای آلمان برای شرکت در رقابت اسکار انتخاب شده است.

محمد رسول‌اف که رئیس هئیت داوران یکی از بخش‌های جشنواره فیلم «بوسان» در کره جنوبی است، در جریان یک نشست خبری درباره این گزینش توضیحاتی داد.

هئیت داوران بخش «جریان‌های نو» در جشنواره بوسان
هئیت داوران بخش «جریان‌های نو» در جشنواره بوسان

محمد رسول‌اف از آلمان برای انتخاب فیلم «دانه انجیر معابد» به‌عنوان نماینده سینمای این کشور در رقابت اسکار و درک دیدگاه سینمایی خود قدردانی کرد.

این سینماگر ایرانی در ادامه افزود که این انتخابی «پرمعنا» برای او است؛ زیرا آلمانی‌ها برای فرهنگ‌های دیگر آغوشی باز دارند و ارزش‌ها و مفاهیم انسانی این فرهنگ‌ها را با آغوشی باز درک می‌کنند.

محمد رسول‌اف در بخش دیگری از سخنان خود گفت که نگاهی مثبت به آینده دارد و در هر شرایطی و در هر جای دنیا فیلم خواهد ساخت.

در تنظیم این خبر از تارنمای جشنواره بین‌المللی فیلم کی‌یف و گزارش صدای آمریکا استفاده شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.