در هفته ای که گذشت؛ نگاهی به گزارشات محیط زیستی در ایران

جمعه, 27ام مهر, 1403
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – حق بر محیط زیست و مبانی فلسفی آن، از قواعد حقوق بشر و حقوق طبیعی نشأت گرفته شده است. ابتدایی ترین حق طبیعی انسان در این کره خاکی، «حق حیات» است. اما طی دهه های اخیر به دلیل استفاده بی رویه از منابع طبیعی، عدم نظارت و توجه به مباحث زیست محیطی و الگوهای صحیح، محیط زیست طبیعی به شدت دچار صدماتی شده است. گزارش پیش رو حاصل ثبت ۸۴ واقعه محیط زیستی ایران است که در هفته اخیر منتشر و به هدف آگاهی سازی گردآوری شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در هفته‌ ای که گذشت، یک قلاده پلنگ جوان در منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین تلف شد. همچنین، توله شیر زخمی باغ‌وحش صفادشت پای چپش را از دست داد و دو بند از انگشت پنجم دست راستش هم قطع شد. به علاوه، بیش از ۴۵ شکارچی و صیاد غیرمجاز و قاچاقچی چوب بازداشت و به مراجع قضایی معرفی شدند. همچنین، چندین هکتار از منابع طبیعی کشور دچار آتش سوزی شدند. شاخص کیفی هوا دستکم در ۲۵ شهر ناسالم و خطرناک اعلام شد. از دیگر اخبار مرتبط با محیط زیست میتوان به تداوم خشکسالی و بحران پسماند و آلاینده ها در مناطق مختلف اشاره کرد؛ در گزارش پیش رو به برخی از آنها پرداخته شده است.

آسیب رسانی به جنبه های مختلف محیط زیست در ایران کماکان ادامه دارد. از طرفی شهروندانی وجود دارند که به دلیل عدم آموزش یا نیازهای مالی دست به تخریب و آسیب رسانی به محیط زیست می زنند و از سوی دیگر نهادهای متولی در تلاش هستند تا از حجم این آسیب ها بکاهند، هر چند این تلاش ها قابل تقدیر است اما به نظر نمی آید میزان آن با شرایط محیط زیستی ایران تطبیق داشته باشد.

حیات وحش

حیات‌ وحش به کلیه جانداران از قبیل پستانداران، پرندگان، خزندگان و دوزیستان و تمام گیاهانی گفته می‌شود که به صورت وحشی و طبیعی بدون دخالت یا کمک انسان بر روی کره زمین زندگی کرده و آب و خوراک خود را خود تأمین می‌کند. اما دخالت و تصرف انسان در زیستگاه های طبیعی و مصرف بی‌رویه منابع طبیعی بسیاری از گونه های حیاط وحش را در معرض انقراض قرار داده است.

در ۱۹ مهرماه، یک قلاده پلنگ جوان در منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین تلف شد. بررسی‌های کارشناسان نشان داد که علت مرگ، درگیری با پلنگ دیگر و آسیب جدی شکمی بوده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های رسمی، در سال‌های اخیر با افزایش تله‌گذاری‌های دوربینی در جنگل‌های مازندران، فیلم‌های متعددی از حضور پلنگ ایرانی منتشر شده است. کارشناسان محیط زیست معتقدند که این تصاویر نشان‌دهنده وضعیت نگران‌کننده این گونه است، زیرا به دلیل کمبود شکار، پلنگ‌ها به دامنه‌های پایین‌دست هیرکانی مهاجرت می‌کنند و در لبه خطر انقراض قرار دارند.

همچنین، توله شیر زخمی باغ‌وحش صفادشت که روز دوشنبه، ۱۶ مهرماه، به بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران منتقل شده بود، پای چپش را از دست داد و دو بند از انگشت پنجم دست راستش هم قطع شد.

در گزارش‌های اخیر، مشاهده و تصویربرداری از حیات وحش متنوعی در نقاط مختلف ایران ثبت شده است. ۳۰۰ راس بز وحشی در الموت قزوین، یک قلاده پلنگ در چهارمحال و بختیاری، ۲ قلاده پلنگ در اسفراین خراسان شمالی و یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شده البرز مرکزی دیده شده‌اند. همچنین، خرس قهوه‌ای در جنگل‌های رامسر و گربه پالاس در اسفراین به تصویر کشیده شدند. تصاویری زیبا از آهوان منطقه حفاظت‌شده مغان نیز ثبت شده است.

از سوی دیگر، احسان بدیعیان، فرمانده انتظامی شهرستان نایین گفت: سه قلاده توله شیر و چهار پرنده قرقاول قاچاق در ایستگاه بازرسی شهید شرافت نایین کشف شدند. این حیوانات که در مسیر قاچاق به تهران بودند، در یک خودروی سواری به صورت جاساز شده شناسایی و توقیف شدند. توله شیرها چند ماه بیشتر سن ندارند و قرار بود به تهران منتقل شوند.

افزون بر این، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از کشف و محموله شکار غیرمجاز و قاچاق پرنده حمایت شده هوبره در استان بوشهر خبر داد و گفت: پنج پرنده نادر و رو به انقراض از این متهم کشف شد.

یکی از اقدامات زیبای این هفته توسط یک خانم اهل یزد انجام شد که پرنده بوتیمار، معروف به غم‌خورک، را رهاسازی کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان نیز از دستگیری یک حیوان‌آزار خبر داد. این اقدام به دلیل شکنجه و کشتن یک روباه و انتشار تصاویر آن در فضای مجازی صورت گرفته است.

خبرگزاری ایلنا در گزارشی اعلام کرد که تعداد لاشه‌های مشاهده شده فُک‌های خزری در سواحل مازندران از ابتدای سال جاری تا کنون به ۱۳ قلاده رسیده و استمرار این روند در چند سال اخیر نگرانی ها برای آینده این گونه منحصربه‌فرد خزری و انقراض آن را بیشتر کرده است.

بازداشت و محکومیت متخلفان محیط زیستی

یکی از موضوعات مورد بحث محیط زیست مسئله حمایت از منابع طبیعی بوده و از سوی دیگر، حفاظت از جنگل‌ها، حیات وحش و جلوگیری از قاچاق چوب، شکار و صید بی رویه به عنوان بخشی از مقوله حفاظت از منابع طبیعی، و در نهایت حفظ محیط زیست تلقی می‌شود. بسیاری از حیوانات، به دلیل شکار غیرقانونی در معرض خطر قرار دارند.

طی یک هفته اخیر با تلاش محیط بانان و جنگل بانان، دستکم ۱۰ تن چوب قاچاق در شهرستان ساری ضبط و در این راستا چند متهم بازداشت شدند. همچنین طی این مدت دستکم ۴۵ شکارچی غیرمجاز در شهرهای ارومیه، بستان‌آباد، فیروزکوه، کامیاران، اسلام‌آباد غرب، نور، بوکان، شاهین‌دژ، باروق، خلخال، اراک، شاهرود، کاشان و منطقه حفاظت شده دنا، بازداشت و به مراجع قضایی معرفی شدند.

علیرضا رحیمی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سلسله، اعلام کرد که در هفته‌ای که گذشت پنج گروه متخلف زیست‌محیطی در این شهرستان دستگیر و هفت قبضه اسلحه از آن‌ها کشف و ضبط شد، پیش از آنکه اقدامی برای شکار انجام دهند.

از سوی دیگر، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اصفهان اعلام کرد که در نیمه نخست امسال ۳۴ قبضه سلاح از متخلفان شکار در این استان کشف و ضبط شده است. به گفته عباسی، ۱۵۱ متخلف شکار شناسایی و تحت پیگیرد قانونی و قضایی قرار گرفته‌اند.

همچنین، محمدرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت حیات وحش سازمان محیط زیست، تأکید کرد که شکار غیرمجاز یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای تنوع زیستی و اکوسیستم‌های طبیعی است. این پدیده نه‌تنها به انقراض گونه‌های نادر منجر می‌شود، بلکه با تخریب زنجیره‌های غذایی و اختلال در تعادل طبیعی محیط زیست، مشکلاتی همچون افزایش جمعیت طعمه‌ها و کاهش منابع غذایی را به دنبال دارد.

به گفته محمد صالحی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست لرستان، دو گروه متخلف زیست محیطی شکار و صید در این استان شناسایی و دستگیر شدند. این افراد شامل یک گروه صیاد غیرمجاز ماهی در رودخانه تنگ هفت شهرستان خرم‌آباد و یک گروه شکارچی غیرمجاز همراه با اسلحه ساچمه‌زنی بودند. پرونده آن‌ها برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شده است.

افزون بر این، رئیس حفاظت محیط زیست پلدختر از شناسایی یک باند زنده گیری و قاچاق پرندگان شکاری و کشف و ضبط یک قطعه دلیجه از این متخلفین در این شهرستان خبر داد.

رئیس یگان حفاظت محیط زیست استان تهران، فرهاد زندی، اعلام کرد که طی شش ماه نخست امسال، ۵۱ قبضه سلاح غیرمجاز، ۱۸۶ مهمات گلوله‌زنی و ۲۵۰ مهمات ساچمه‌زنی کشف شده است.
 

مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام از جریمه ۴۴۰،۰۰۰،۰۰۰ ریالی یک قاچاقچی چوب خبر داد. سید مهدی محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد که پرونده قاچاق چهار هزار کیلوگرم چوب اوکالیپتوس به ارزش ۲۲۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال در شعبه اول بدوی تعزیرات حکومتی شهرستان دهلران رسیدگی شد.

بعلاوه، فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان بوشهرگفت: در سال جاری تاکنون با توقیف ۳۰ فروند شناور غیرمجاز و بدون هویت ۱۰ تن آبزیان قاچاق کشف شده است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر نیز از توقیف یک فروند شناور صیادی متخلف در اطراف جزیره فارسی خبر داد. عقیل امینی اعلام کرد که این لنج به دلیل استفاده از ابزار ممنوعه ترال توسط منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف شده است. همچنین، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارس‌آباد از کشف و ضبط ۱۵۰ کیلوگرم انواع ماهی از صیادان متخلف در این شهرستان خبر داد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان نیز از دستگیری شش حفار غیرمجاز در شهرستان کبودرآهنگ خبر داد و گفت: این افراد با هویت مشخص در محل دستگیر و ادوات حفاری آنان‌ ضبط و جهت سیرمراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شهرستان شد.

در حادثه‌ای دلخراش، علی جمشیدیان، محیط‌بان پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته، در پی تیراندازی شکارچیان غیرمجاز دچار مصدومیت شد. جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست، اعلام کرد که جمشیدیان به بیمارستان فیض اصفهان منتقل شد و پس از آن برای مداوا به بیمارستان محب کوثر تهران انتقال یافته است.

در همین حال، دو شکارچی متخلف که از محل فرار کرده بودند، با همکاری نیروی انتظامی شناسایی و دستگیر شدند. سرهنگ محبت‌خانی خواستار برخورد قاطع دستگاه قضائی با این متخلفان شد تا دیگران عبرت بگیرند.

حق تنفس و هوای پاک

براساس گزارش‌ها، سالانه تعداد پر شماری از شهروندان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. این مشکل علتی جز سو مدیریت و عدم توجه به کنوانسیون‌ها و قراردادهای بین‌المللی در این زمینه ندارد.

طی هفته ای که گذشت شاخص کیفی هوا در مشهد ۱۰۱، زرین‌شهر  ۱۱۸، شاهین‌شهر  ۱۰۸، سجزی ۱۴۰، کاشان ۱۰۴، اصفهان ۱۵۲، کاشان ۱۴۸، اندیمشک ۱۵۷، بهبهان ۱۶۶، خرمشهر ۱۶۲، دزفول ۱۶۱، شادگان ۱۵۵، ماهشهر ۱۵۹، هویزه ۱۷۷، حمیدیه ۱۲۶، رامهرمز ۱۵۴، شوش ۱۱۴ و شوشتر ۱۲۷، ایذه ۱۰۷، اهواز ۱۶۷، تهران ۱۱۹، زنجان ۱۰۲، اراک ۱۵۸، ساوه ۱۱۳، بجنورد ۱۳۳ ناسالم برای گروه های حساس، ناسالم برای تمام گروه ها، بسیار ناسالم و یا خطرناک اعلام شد.

همچنین، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از شناسایی و معرفی بیش از ۵٠٠ نفر از آلوده کنندگان هوای ناشی از آتش زدن بقایای گیاهی اراضی کشاورزی در سطح استان به مراجع قضایی خبر داد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

جنگل ها و منابع طبیعی

به طور کلی جنگل‌ها در نتیجه عمل کربن گیری مرتباً گاز کربنیک هوا را که در اثر تنفس موجودات زنده و فعل و انفعالات شیمیایی و آلودگی های محیط زیست وارد هوا می‌شود جذب کرده و گاز اکسیژن را پس می‌دهد. از این رو باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرند.

 روز جاری، منطقه حفاظت شده «بدر و پریشان» در قروه طعمه حریق شد. یکی از شهروندان این منطقه به هرانا گفت: «هیچ عملیاتی برای اطفاء این آتش‌سوزی گسترده انجام نشده است. از ابتدای شهریورماه، چندین مورد آتش‌سوزی در اراضی کشاورزی و مناطق حفاظت شده قروه به وقوع پیوسته و تاکنون اقدامی از سوی مسئولان مربوطه انجام نشده است.»

در هفته ای که گذشت، ویدئوی منتسب به آتش زدن جنگل‌های کویره گویزه از توابع مریوان در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

همچنین، نبی‌الله قاسمی، فرمانده انتظامی خرم‌آباد اظهار داشت: ۳۰۰ نفر از آتش‌زنندگان کاه و کلش در مزارع لرستان به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

افزون بر این، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان اعلام کرد که سهل‌انگاری کشاورزی اهل روستای «باغچه ایل‌تیمور» منجر به آتش‌سوزی در پنج هکتار مرتع و سوختن ۳۰۰ اصله درخت بید شد.

بعلاوه، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از مهار آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده «سبزکوه» خبر داد.

آتش‌سوزی یک هکتار از مراتع مائین بلاغ از توابع شهرستان تکاب نیز با تلاش امدادگران پایگاه امداد و نجات هلال احمر مهار شد.

همچنین، بخشدار محمدیه از آتش‌سوزی گسترده در ۴۰ هکتار از باغات سنتی ورس استان قزوین خبر داد. محسن آخوندی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین، توضیح داد که این باغات شامل درختان گردو، بادام و غیره بود و عامل انسانی به عنوان دلیل این آتش‌سوزی گسترده شناخته شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اسلام آبادغرب از شناسایی و معرفی ۹ نفر از عاملین آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع این شهرستان خبر داد. مجتبی تاسه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد که با پیگیری و تلاش‌های شبانه‌روزی پرسنل یگان حفاظت منابع طبیعی، این افراد به مراجع قضائی معرفی شده‌اند و پرونده‌های آنها در دادگستری شهرستان در حال رسیدگی است. وی افزود که در مرحله اول جریمه‌ای به مبلغ بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال برای آنها تعیین شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از آتش‌سوزی ۲۴۸ هکتار از عرصه‌های طبیعی و جنگلی استان در ۶ ماهه نخست امسال خبر داد و اعلام کرد که در این مدت ۴۰ فقره حریق در شهرستان‌های بجنورد، شیروان، اسفراین و فاروج گزارش شده است.

رئیس منابع طبیعی دهگلان در استان کردستان اعلام کرد که از ابتدای فصل حریق، ۱۸ فقره آتش‌سوزی در مراتع این شهرستان به وقوع پیوسته است و در نتیجه این حریق‌ها، بیش از ۱۹۳ هکتار از عرصه‌های طبیعی دچار خسارت و از دسترس خارج شده‌اند. همچنین او افزود که در طول این مدت تعدادی از عاملین آتش‌سوزی شناسایی و به مراجع قضائی معرفی شده‌اند.

از سوی دیگر، براساس آمارهای رسمی، از مجموع ۵۲۷ هزار هکتار پوشش جنگلی در استان کرمانشاه، حدود ۹۰ هزار هکتار به بیماری لورانتوس مبتلا شده‌اند. شدت شیوع این بیماری در ۱۵ هزار هکتار از این مناطق به حدود ۵۰% رسیده است، که نگرانی‌های جدی را درباره سلامت جنگل‌ها و تنوع زیستی در این استان به همراه دارد.

در خبری دیگر، صفر علیمردانی، مدیرعامل اتحادیه مرتعداران استان اصفهان، با انتقاد از صدور بیش از حد مجوز برای معادن، تأکید کرد که این موضوع تهدیدی جدی برای مراتع و مرتعداری در استان است. او به مشکلات ناشی از گسترش بی‌رویه معادن در شهرستان شهرضا اشاره کرد و گفت که فعالیت‌های معدن‌کاری در این منطقه نه تنها به پوشش گیاهی آسیب می‌زند بلکه زندگی دامداران را نیز به خطر می‌اندازد.

بر اساس تصاویر منتشر شده توسط خبرگزاری مهر، قطع درختان در لواسان همچنان ادامه دارد و مسئولان شهری هنوز توضیحی درباره این وضعیت ارائه نکرده‌اند. این اقدام نگرانی‌های زیادی را در میان دوست‌داران محیط زیست به وجود آورده است.

فقدان مدیریت بارش های حداقلی؛ خشکسالی و از بین رفتن منابع آبی

خشک‌سالی می‌تواند باعث عدم توازن در میزان آب و در نتیجه آن کمبود آب، نابودی گیاهان، کاهش عمق آب‌های سطحی و خاک مرطوب شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تبخیر سطحی و تبخیر آب از گیاهان از حد معمول در مدت معین بیشتر شود. عدم مدیریت صحیح منابع آبی در کشور، اثرات جبران ناپذیر این مهم را عمیقتر میکند.

در نشست تخصصی «بررسی وضعیت فرونشست زمین و برنامه‌ریزی و در پیشگیری و کنترل اثرات آن»، حسن ساسانی و بهرام نادی به چالش‌های آبخوان اصفهان-برخوار و آثار ناشی از فرونشست زمین پرداختند. ساسانی بیان کرد که متوسط بارش در این منطقه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلی‌متر است و ۹۵ درصد آن تبخیر می‌شود. نادی نیز به کسری مخزن ۱۳ میلیارد مترمکعبی و کاهش سالانه سطح آب زیرزمینی به میزان ۹۱ سانتی‌متر اشاره کرد. نادی همچنین تاکید کرد که فرونشست زمین به دلیل برداشت بی‌رویه آب و خشکی زاینده‌رود اتفاق می‌افتد و به خطراتی چون انقراض گونه‌های زیستی و ناپایداری اقتصادی منجر می‌شود.

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در بازدید از پروژه‌های زیست محیطی جزیره کیش به وضعیت بحرانی تالاب‌ها و دریاچه ارومیه اشاره کرد و اظهار داشت که ۸۰% تالاب‌های کشور یا کاملاً خشک شده‌اند یا در حال خشک شدن هستند.
 
او بر ضرورت اجرای قانون حفظ تالاب‌ها و تعیین سهم حق آبه آن‌ها تأکید کرد و به مشکلات ناشی از تصمیمات مدیریتی نادرست اشاره کرد که باعث تخریب این اکوسیستم‌ها و منابع طبیعی شده است.
 
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نیز اعلام کرد که سد «ماندگان پادنا» در منطقه حفاظت شده «دنا» فاقد پیوست زیست محیطی است و وزارت نیرو باید اجرای آن را متوقف کند.

نگرانی‌ها درباره احداث سد «ماندگان» به دلیل تأثیر منفی آن بر یکپارچگی منطقه حفاظت شده دنا افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند که تفکیک مدیریت این منطقه، خسارات جبران‌ناپذیری به یکی از ارزشمندترین مناطق حفاظت شده کشور وارد خواهد کرد و مصوبه الحاق ضلع شمالی دنا به استان اصفهان بدون تأیید اعضای تخصصی شورای عالی محیط زیست صورت گرفته است.

سیستان و بلوچستان با چالش‌های متعددی در زمینه منابع آبی روبه‌رو است که شامل تنش آبی و سیلاب‌های ویرانگر می‌شود. به گفته کارشناسان، این استان با وجود وسعت زیاد و بارندگی کم، منابع آبی لازم برای تأمین نیازهای شرب، کشاورزی و صنعتی دارد، اما عدم مدیریت علمی و فنی این منابع باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل نبود تاسیسات مناسب برای انتقال آب و سازه‌های آبی ناکارآمد شده است. همچنین، طرح‌های عمرانی غیرفنی و نامتناسب با شرایط اقلیمی، نظیر احداث پل‌ها و راه‌های مواصلاتی، به تشدید خسارت‌های ناشی از سیلاب‌ها کمک کرده‌اند.

برای بهبود وضعیت منابع آبی استان، کارشناسان تأکید دارند که تنها راه‌حل اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری است. این طرح‌ها با کنترل آب‌های سطحی و تقویت منابع آب‌های زیرزمینی، می‌توانند از شدت سیلاب‌ها بکاهند و در عین حال به تأمین نیازهای آبی در دوره‌های خشکسالی کمک کنند. با این حال، اعتبارات کم در این حوزه و تمرکز بیشتر بر روی سازه‌های بزرگ آبی، مانع از بهره‌برداری مؤثر از منابع آبی استان شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان از دلایل مهم تنش آبی در استان را ناپایداری تاسیسات شبکه آبرسانی دانست و گفت: به دلیل عدم نقدینگی از ۳۰ کارگاه باز شده در طرح جهاد ابرسانی، تنها ۱۰ تا ۱۲ کارگاه فعال هستند.

همچنین، رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قم گفت:‌ مهم‌ترین عامل در موضوع ریزگردهای استان بحث حقابه و کمبود آب است و در صورت تخصیص منابع آبی لازم می‌توان این مشکل را تا حد قابل توجهی حل کرد.

از سوی دیگر، سیدمحمد امین حسینی، مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری استان کرمانشاه، از کاهش ۹۰ درصدی آب سراب نیلوفر، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم استان، خبر داد و از دستگاه‌های مرتبط، از جمله آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی، خواست تا برای حل این مشکل همکاری کنند.

بحران پسماند و آلاینده های محیط زیستی

استاندار مازندران، یوسف نوری، به تولید روزانه هزار تن زباله در روستاهای این استان اشاره کرد و بر اهمیت تفکیک زباله از مبدا تأکید نمود. وی اظهار داشت که برای مدیریت این حجم از زباله، لازم است روش‌ها و سازوکارهای مناسبی در نظر گرفته شود. این موضوع نشان‌دهنده نیاز فوری به بهبود سیستم مدیریت پسماند در روستاها و اهمیت اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آثار منفی زباله‌ها بر محیط زیست و سلامت جامعه است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملارد از پلمب بخش های آلاینده یک واحد غیرمجاز در این شهرستان خبر داد. شش مرکز نگهداری پسماند غیرمجاز نیز به دستور مقام قضایی در تهران پلمب شد و تعدادی از اتباع غیرمجاز نیز دستگیر شدند.

همچنین، مدیرکل حفاظت از محیط زیست قم گفت: گازهای سمی‌ در اثر سوزاندن پسماندهای صنعتی ایجاد می‌شود که به این آسانی‌ها از بین نمی‌رود و سلامت شهروندان این استان را به خطر می‌اندازد.

از سوی دیگر، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: زباله‌های شهری باید با کمترین هزینه جمع‌آوری شود اما در وضعیت کنونی، پسماند تبریز با پرهزینه‌ترین روش جمع‌آوری می‌شود.

افزون بر این، با وجود اجرای حکم قطعی دادگاه تجدیدنظر مازندران برای جابه‌جایی سایت‌های زباله انجیلسی بابل و پشت‌کوه کیاسر، این سایت‌ها به حال خود رها شده‌اند و مشکلات زیست‌محیطی را به شدت افزایش داده‌اند. طبق گفته مسئولان محیط زیست مازندران، عدم تصفیه شیرابه زباله‌ها منجر به آلوده شدن آب‌های زیرزمینی و آسیب به محیط زیست شده است. این وضعیت نه تنها تهدیدی برای طبیعت است، بلکه سلامت و معیشت مردم را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رییس اداره پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران اعلام کرد که در شش ماه اول سال جاری، بیشترین سهم اخطاریه‌های زیست‌محیطی به واحدهای صنعتی و خدماتی استان تهران مربوط به تولید فاضلاب است که با حدود ۱۴۰۰ مورد ثبت شده است.

الهه بیگی درباره میزان اخطاریه‌های صادر شده گفت که در این مدت حدود ۲۱۰۰ مورد اخطاریه صادر شده که به موضوعات مختلف آلودگی مانند آلودگی آب، هوا، خاک و فاضلاب دسته‌بندی شده‌اند. او ادامه داد که بیشترین تعداد اخطاریه‌ها به تولید فاضلاب مربوط می‌شود و تنها ۹۰% از واحدهای صنعتی دارای سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب هستند.

از سوی دیگر، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرد که ۹۰% آلودگی خاک در این استان ناشی از فعالیت‌های نفتی است. فرهاد قلی‌نژاد با اشاره به آسیب‌پذیری خوزستان به دلیل وجود تاسیسات نفتی، گفت که قانون حفاظت از خاک به عنوان یکی از قوانین جدید، برآورد و پرداخت خسارت‌های وارده به خاک و تلاش برای بازگشت وضعیت آن به حالت اولیه را الزام کرده است.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس نیز از پلمب هشت واحد کارواش آلاینده و فاقد سیستم تصفیه فاضلاب خبر داد. سعید محمودی اعلام کرد که این واحدها پساب خود را بدون هیچگونه تصفیه به صورت خام به منابع پذیرنده وارد می‌کردند که این وضعیت به آلودگی آب‌های زیرزمینی و تهدید بهداشت عمومی منجر شده بود.

افزون بر این، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از نشت نفت از خطوط انتقال نفت در چهار مایلی جزیره خارگ خبر داد و اعلام کرد که شناور “دریاپاک ۱” عملیات پایش خود را آغاز کرده است. وی مدعی شد که تمامی اقدامات برای جلوگیری از گسترش آلودگی و پاکسازی کامل منطقه در حال انجام است و وضعیت منطقه به‌طور مداوم پایش می‌شود.

نشت نفت عواقب زیست‌محیطی و اقتصادی جدی به همراه دارد. این آلودگی می‌تواند به مرگ موجودات دریایی و آسیب به اکوسیستم‌های دریایی منجر شود و همچنین به صنعت شیلات و گردشگری آسیب برساند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از شناسایی ۶ هزار و ۲۵۰ زباله‌گرد خبر داد و تأکید کرد که برای مقابله با مافیای زباله، نیاز به همکاری دستگاه‌ها داریم تا این مشکل با سرعت بیشتری حل شود.

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.