مالکان دهها هزار واحد مسکونی لوکس فقط ۹۴ میلیارد تومان از مالیات ۴۵۰۰ میلیارد تومانی را پرداختند

شنبه, 28ام مهر, 1403
اندازه قلم متن

براساس اعلام سازمان امور مالیاتی جمهوری اسلامی ایران ۱۳۵ هزار و ۵۰۹ واحد مسکونی و باغ ویلای گران‌قیمت، مشمول مالیات به مبلغ ۴ هزار و ۴۶۳ میلیارد تومان شده‌اند که از این میزان تنها ۹۴ میلیارد تومان آن وصول شده است.

براساس اعلام این سازمان، حد نصاب برای مشمولین مالیات بر خانه های لوکس در سال ۱۴۰۳ براساس قانون بودجه، مبلغی معادل ۳۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و تمامی واحدهای مسکونی و باغ ویلاها با ارزش بیشتر از ۳۵ میلیارد تومان، نسبت به مازاد این مبلغ باید مالیات پرداخت کنند.

پرداخت نشدن مالیات از سوی صاحبان خانه‌های لوکس در شرایطی است که مرور گزارش‌ها نشان می‌دهد نپرداختن مالیات از سوی بخش مرفه جامعه تبدیل به موضوعی عادی شده است، به طوری که بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، در بهار ۱۴۰۳درآمدهای دولت از محل مالیات بر درآمد و حقوق افراد ۱۵ درصد رشد، از محل کالا و خدمات ۳۶.۵ درصد رشد و از محل مالیات بر ثروت کاهش ۲۸.۵ درصدی داشته است.

عملکرد دولت نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر به واسطه کاهش درآمد‌های ارزی، حکومت فشار خود را معطوف به گرفتن مالیات کرده است تا از این رهگذر، بخشی از هزینه‌های جاری خود را تامین کند.

در این ارتباط، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور روز دوم مهر سال جاری با اشاره به افزایش ۴۹ درصدی درآمد‌های وصولی سازمان در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفته بود که «در مجموع ۵۱۱ هزار و ۳۸۹ میلیارد تومان درآمد وصول کردیم که حدود ۱۶۷ هزار میلیارد تومان بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.»

خبرگزاری مهر نیز در اردیبهشت سال جاری در گزارشی اعلام کرده بود که درآمدهای مالیاتی دولت طی ۶ سال گذشته از ۱۰۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ به حدود ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی رسیده که بیانگر افزایش ۷۴۰ درصدی است.

افزایش درآمدهای مالیاتی در حالی است که به باور بسیاری از کارشناسان، دولت خدماتی متناسب با میزان مالیات دریافتی به شهروندان نمی‌دهد و در سایه نبود شفافیت، هیچگونه گزارشی از چگونگی هزینه درآمدهای مالیاتی وجود ندارد.

این در شرایطی است که بخش قابل توجهی از اقتصاد که کارشناسان آن را تا بیش از ۵۰ درصد کل اقتصاد ایران برآورد می‌کنند، زیر نظر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و معاف از مالیات است.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.