بیش از ۵۰۰ چهره فرهنگی خواستار توقف اجرای حکم نیلوفر حامدی و الهه محمدی شدند

یکشنبه, 29ام مهر, 1403
اندازه قلم متن

 

رادیو فردا

بیش از ۵۰۰ تن از روزنامه‌نگاران، هنرمندان و فعالان اجتماعی در نامه‌ای از غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، خواسته‌اند تا با استفاده از «اختیارات» خود اجرای حکم نیلوفر حامدی و الهه محمدی را متوقف کند.

روزنامه شرق روز یکشنبه ۲۹ مهرماه با اعلام این خبر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این نامه توسط سینماگران و هنرمندان شناخته‌ شده‌ای از جمله نگار جواهریان، لیلی گلستان، سحر دولتشاهی، رویا تیموریان، احترام برومند، رضا کیانیان، هانیه توسلی، لی‌لی‌ فرهادپور، هانا کامکار، فریدون خلعتبری، ستاره اسکندری و ترانه علیدوستی امضا شده است.

همچنین نام افراد شناخته شده و روزنامه‌نگارانی چون فریدون صدیقی، بدرالسادات مفیدی، ماشاالله شمس‌الواعظین، علیرضا رجایی، کامبیز نورزوی، مینو بدیعی، کیوان صمیمی، سعید شریعتی و ژیلا بنی‌یعقوب نیز در فهرست امضا کنندگان این نامه دیده می‌شود.

روز گذشته وکلای نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق خبر دادند که این روزنامه‌نگار برای اجرای حکم حبس ۵ سال به زندان اوین «احضار» شده‌ است.

کانال تلگرامی روزنامۀ هم‌میهن نیز از ابلاغ حکمی مشابه به الهه محمدی، خبرنگار این روزنامه، خبر داد.

الهه محمدی و نیلوفر حامدی در پی پوشش خبر جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد و خاکسپاری او در شهریور۱۴۰۱، بازداشت شدند.

آنها درپی بیش از یک سال بازداشت موقت در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شدند.

دادگاه تجدیدنظر استان تهران دی‌ماه پارسال قرار این دو روزنامه‌نگار را هر کدام با ۱۰ میلیارد تومان تبدیل کرد و آن‌ها به طور موقت آزاد شدند.

وکلای نیلوفر حامدی و الهه محمدی روز ۲۳ مهر در مصاحبه‌های جداگانه تأکید کردند موکلان آن‌ها مشمول «بخشنامه عفو اعلامی در سال ۱۴۰۱» هستند.

با این حال قوه قضائیه اعلام کرد به دلیل انتشار تصاویر بدون حجاب اجباری الهه محمدی و نیلوفر حامدی بعد از آزادی موقت از زندان، برای این دو روزنامه‌نگار پرونده جدیدی تشکیل شده است.

هفته گذشته، اصغر جهانگیر، سخنگوی قوهٔ قضائیه ایران خبر داد که حکم پنج سال حبس تعزیری نیلوفر حامدی و الهه محمدی،‌ روزنامه‌نگاران روزنامه‌های شرق و هم‌میهن، اجرا خواهد شد.

با استفاده از گزارش‌های شبکه شرق و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.