پاسخ وزیر کار به قالیباف: غیرت دینی یعنی زنی با گرسنگی سر بر بالین نگذارد

دوشنبه, 13ام مرداد, 1393
اندازه قلم متن

شرق: «تکریم و ارتقای جایگاه زنان» یا «تفکیک جنسیتی» نامش هرچه که باشد مناقشه‌ای را این روزها میان دولت و شهرداری تهران رقم زده است. این عنوان متوجه صورتجلسه‌ای است که در ۲۱ اردیبهشت در شورای معاونان شهرداری تصویب و در بیست و هفتم همان ماه به امضای «عیسی شریفی»، معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران رسیده و ابلاغ شده است. در این صورتجلسه صراحتا بر استفاده از «نیروهای کارمند آقا جهت سمت‌هایی مانند مسوول دفتر، منشی، اپراتور تلفن، تایپیست، مسوول پیگیری و… که در محدوده دفتر کار مدیران، اشتغال دارند» و جداسازی محیط‌های زنان و مردان تاکید شده است که راه‌یافتن تصویر این بخشنامه به رسانه‌ها به صف‌آرایی مخالفان و منتقدانش انجامید.

در پی انتشار این اخبار، شهردار تهران در نخستین اظهارنظر رسمی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران در تاریخ ۲۷ تیرماه در مقام دفاع از این بخشنامه درآمد و گفت: «ما غیرت دینی داریم، حرف ما این است که نباید اجازه دهیم یک خانم در طول زمان معاشرت بیشتری با نامحرمان داشته باشد تا با محرمان خود و شوهر و فرزندش، زیرا این موضوع کانون خانواده را تحت‌تاثیر منفی قرار می‌دهد. حرفی که در شهرداری تهران زده‌ایم این بوده است که اگر در یک اتاق، یک مجموعه کاری که با هم همکاری می‌کنند و سه یا چهار نفر آنها آقا و سه یا چهار نفر دیگر خانم هستند و همه در یک رابطه مثلا در رابطه با بودجه فعالیت می‌کنند، می‌توان کاری کرد که آن چهار خانم در یک اتاق و چهار آقا در اتاق دیگری کار کنند.»محمد حقانی عضو شورای شهر پاسخ قالیباف را اینگونه داد: «همکاری شهرداری تهران با فردی همانند بابک زنجانی و خیلی مسایل دیگر است که غیرت دینی را به خطر می‌اندازد.»
وی افزود: «باید به مسایلی بپردازیم که تحقق مطالبات مردم را در پی داشته باشد بنابراین به مصلحت نمی‌دانم وارد اینگونه مسایل شویم. تحقق منویات مقام‌معظم‌رهبری، اجرای قوانین توسعه عمران شهری، حل مشکلات زیست‌محیطی، حفظ باغات، ارتقای کیفیت موضوعات فرهنگی در فرهنگسرا‌ها، جلوگیری از هرگونه فساد و ریخت‌وپاش باید مدنظر قرار گیرد نه اینکه به چنین مباحثی بپردازیم و خود را سرگرم آن کنیم.»
در ادامه ۱۸۳ نفر از نمایندگان مجلس با امضای بیانیه‌ای از آنچه اقدام ارزشمند شهردار تهران برای اجرای «طرح تکریم خواهران» (مردانه و زنانه‌کردن دفاتر کار) کارمندان شهرداری تهران نامیدند، تقدیر و حمایت کردند.
اما روایت عابد فتاحی از این امضاها به‌عنوان مخالف این کار، اینگونه است: «جداسازی محل کار در شهرداری، اقدامی سیاسی و ریاکارانه و سرآغاز ناهنجاری در جامعه است.»
وی به ایلنا گفته است: «وقتی آقای روح‌الله حسینیان برای گرفتن امضای بیانیه حمایت از اقدام شهردار تهران نزد من آمدند، به ایشان گفتم آقای قالیباف با این کار یک خیانت بزرگ در حق ملت ایران انجام می‌دهند. اتفاقا این حرکت که به بهانه غیرت دینی از آن دفاع می‌شود خود سرآغاز ناهنجاری در جامعه خواهد بود. زن و مرد باید برای رشد و شکوفایی کشور، دوشادوش و در کنار یکدیگر فعالیت کنند.»صدای مخالفان و موافقان بلند و بلندتر شد تا اینکه قائم‌مقام وزارت کار و امور اجتماعی در نامه‌ای خطاب به شهردار تهران، این تصمیم را مغایر با الزامات و تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد این وزارتخانه درخواست الغای بخشنامه مذکور را دارد.
اما شهرداری تهران جوابیه‌ای را درخصوص این نامه اداری منتشر کرد و این نامه را همنوایی با رسانه‌های معاند بیگانه چون بی‌بی‌سی و صدای آمریکا خواند. در متن جوابیه شهرداری آمده است: «انتشار رسانه‌ای نامه اداری از سوی معاونت بین‌الملل وزارت کار و تعاون به شهرداری طی روزهای گذشته و متعاقب آن، توضیحات روابط‌عمومی آن وزارتخانه، مصداق همنوایی با رسانه‌های معاند بیگانه چون بی‌بی‌سی و صدای آمریکا و وادادگی و مرعوب‌شدن در جنگ رسانه‌ای دشمن و تکرار مواضع آنها بود که مفاد این نامه، آن هم از یک دستگاه رسمی در نظام جمهوری اسلامی ایران حقیقتا مایه تاسف است. به ادعای وزارت کار و تحلیل مکتوبه این وزارتخانه، تکریم مقام زن و تحکیم بنیان خانواده در ایران اسلامی باید با کنوانسیون‌های جهانی هماهنگ باشد که این خود جز بی‌غیرتی دینی، چیز دیگری نیست و شهرداری تهران هیچ‌گونه دستورا‌لعمل یا بخشنامه‌ای مبنی بر تفکیک جنسیتی و امثال آن درخصوص نیروی انسانی نداشته و ندارد. برخلاف ادعاهای واهی برخی از رسانه‌های مغرض داخلی و رسانه‌های بیگانه، هیچ‌کدام از بانوان شاغل در شهرداری نه‌تنها اخراج نشده‌اند بلکه ارتقای شغلی نیز یافته‌اند.»سرانجام روز گذشته علی ربیعی، وزیر کار با انتشار یادداشتی درباره موضع این وزارتخانه در قبال جداسازی کارکنان مرد و زن در شهرداری تهران توضیحاتی ارایه کرد.
در این یادداشت- با عنوان «کار برای مردم»- آمده است: «بنا نداشتم فرصت محدودی را که در دولت تدبیر و امید برای بهبود معیشت و رفاه مردم به ویژه کارگران و گروه‌های آسیب‌پذیر در اختیار دارم، به مجادلات بی‌حاصل اختصاص دهم.
۱- بی‌تردید برخی کنوانسیون‌های بین‌المللی و روابط حاکم بر جهان امروز غیرعادلانه، ظالمانه و در برخی موارد ابزار دست ظالمان است.
۲- اما از سوی دیگر نمی‌توان تمامی کنوانسیون‌های بین‌المللی را نامربوط خواند و بهانه دست دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه داد که چهره نظام اسلامی را مخدوش سازند. یکی از سیاست‌های مدبرانه دولت تدبیر و امید مبارزه با «ایران هراسی» بوده است.
۳- حضور موثر زنان در جامعه یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است و درباره اشتغال زنان باید به این امر توجه کنیم که جمهوری اسلامی ایران تحت تعالیم اسلام عزیز و در عمل به آرمان‌های انقلاب، حضور بانشاط زنان در جامعه را به‌عنوان یک امر مسلم پذیرفته است و همان‌گونه که رهبری معظم انقلاب فرموده‌اند «واقعا این یکی از بزرگ‌ترین افتخارات نظام اسلامی است که در سایه نظام اسلامی این‌همه زن فرزانه و تحصیلکرده و خوشفکر و ممتاز از لحاظ فکری و عملی در جامعه ما وجود دارند؛ خیلی نعمت بزرگی است و مایه افتخار است».
در این میان این وظیفه سنگین مدیران اجرایی کشور است که فضای کار را به گونه‌ای فراهم کنند که از یک‌سو حریم خانواده به‌عنوان بنیادی‌ترین نهاد زندگی بشری حفظ شود و از سوی دیگر هیچ‌گونه تبعیضی به زنان جامعه تحمیل نشود.
۴- بجاست که در اینجا یادآور شوم که به‌عنوان یک فرزند انقلاب، غیرت دینی را در ارتقای کرامت بانوان می‌دانم. غیرت دینی را در این می‌دانم زنی با فقر و گرسنگی سر بر بالین نگذارد، غیرت دینی تقویت بنیان خانواده است.
تعداد زنان سرپرست خانوار به صورت تصاعدی افزایش یافته است، بنابراین، غیرت دینی این است که اشتغال در کشور به ویژه برای این قشر رونق گیرد و آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد، حقوق معلولان ادا شود، هیچ زنی از روی استیصال به کار تن در ندهد و بتواند مهر مادری را به نمایش بگذارد.
۵-نکته آخر اینکه تقسیم‌بندی‌های ادعایی و اختلاف بین مدیران را به مصلحت نظام، انقلاب و مردمی که با هزاران امید به پای صندوق‌های رای آمده‌اند، نمی‌دانم و بر این باورم که همه باید با عزم ملی و مدیریت جهادی و البته با تدبیر، درایت و صداقت برای مردم کار کنیم.»
صادق زیباکلام استاد دانشگاه نیز از جمله مخالفان این طرح است و در نامه‌ای سرگشاده خطاب به شهردار تهران از اینکه قالیباف و هیچ‌یک از دیگر طرفداران تفکیک جنسیتی درباره این طرح، هیچ مطالعات و تحقیقاتی انجام نداده‌اند انتقاد کرد و گفت: «اساسا موضوع تفکیک جنسیتی و ضرورت انجام آن ارتباطی به مسایل واقعی اجتماعی پیدا نمی‌کند. انگیزه شما و آنان از ابتدا تا انتها سیاسی است. البته نه جنابعالی نخستین مسوول در ایران هستید که دین خدا را وجه‌المصالحه امیال و اغراض سیاسی‌تان قرار می‌دهید و نه آخرین آن خواهید بود. منتها اشکال شما این است که تصور می‌کنید مردم انگیزه، اهداف و مقاصد شما را نمی‌فهمند و این حرکات را به پای عرق دینی و شریعتمداری شما می‌گذارند. نه جناب قالیباف، اگر یک نظرسنجی به‌عمل می‌آوردید باورتان نمی‌شد که حتی اقشار و لایه‌های سنتی و مذهبی جامعه هم اعتقادی به صداقت و سلامت انگیزه‌های شما ندارند. نمی‌دانم چرا شما و رفقای اصولگرای‌تان فکر می‌کنید که مردم ادعاهای شما را جدی می‌گیرند. در عین حال باید به استحضارتان برسانم که برخلاف تصور و انتظارتان، این‌دست اقدامات و خوش‌خدمتی‌های‌تان سرسوزنی تغییر در جایگاه‌تان در نزد اصولگرایان برای‌تان به‌دنبال نخواهد آورد. همان‌طور که به‌راه‌انداختن سمفونی محکومیت «فتنه‌گران» در انتخابات ۲۴ خرداد باعث نشد تا جایگاه شما در میان اصولگرایان ارتقا پیدا کرده و آنها شما را نامزد اصلی‌شان در آن انتخابات بنمایند. علی‌رغم همه بی‌حرمتی‌های شما به «فتنه‌گران» سرانجام اصولگرایان شما را وانهادند و با سعید جلیلی بیعت کردند. مطمئن باشید نه اقدام به تفکیک جنسیتی و نه هیچ ترفند دیگری از جانب شما بهبودی در تغییر جایگاه شما نزد اصولگرایان به وجود نخواهد آورد و آنان همچنان شما را به‌عنوان نامزد اصلی‌شان در انتخابات ریاست‌جمهوری نخواهند پذیرفت. حاصل این اقدامات و مانورهای انتخاباتی مشابه، تنها باعث بی‌اعتباری بیشتر شما در نزد اقشار و لایه‌های فرهیخته و تحصیلکرده جامعه خواهد شد.»
اما شهرام گیل‌آبادی معاون اطلاع‌رسانی شهرداری تهران در دفاع از این طرح، به «فارس» گفته: خیلی از کنوانسیون‌ها نیز باید با قرآن کریم هماهنگ شود و نباید ما خود را با کنوانسیون‌ها هماهنگ کنیم. در بعضی از کنوانسیون‌ها که توسط علما مورد بررسی قرار گرفته است ۹۰ ایراد اساسی وجود دارد.»
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شهرداری تهران چند سالی است در تکریم بانوان در شهرداری تلاش دارد و چرا به یکباره این موضوع مطرح شده است، گفت: «این غوغا‌سالاری‌ها مطمئنا در مسیر و حرکت شهرداری تهران خللی ایجاد نمی‌کند و شهرداری به کار خود بدون هیچ لطمه‌ای ادامه می‌دهد.»
وی درباره انتشار نامه محرمانه شهرداری در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، گفت: «اساسا مصوبات شورای معاونین شهرداری تهران دسته‌بندی محرمانه‌ای دارد و یک موضوع عادی مطرح نمی‌شود.»
حالا آنطور که گیل‌آبادی گفته و از کارکنان شهرداری خبر می‌رسد شهرداری تهران، تفکیک جنسیتی یا تکریم زنان را با جدیت و انجام اقداماتی از جمله پارتیشن‌بندی و… انجام می‌دهد؛ تکریمی که بیم آن می‌رود ماحصلش ایجاد تبعیض و ازدست‌رفتن فرصت‌های شغلی برای زنان باشد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.