حذف بالای ۱۱ هزار ظرفیت پذیرش زنان در دانشگاه‌ها

شنبه, 8ام شهریور, 1393
اندازه قلم متن

daneshgah-tehran

حذف ۱۱ هزار و ۵۰۰ ظرفیت پذیرش زنان در دانشگاه‌ها طی دو سال

روزنامه شهروند از «حذف ۱۱هزار و ۵۰۰ ظرفیت پذیرش زنان در دانشگاه‌ها» طی دو سال خبر داده و نوشته است: به رغم آن که در سال ۹۰ و در دوره وزارت کامران دانشجو در کنکور پذیرش دانشگاه‌ها «ظرفیت قبولی ۷۷ رشته برای زنان صفر شد»، اما «با روی کار آمدن دولت یازدهم و با توجه به قول‌هایی که حسن روحانی در برنامه‌های انتخاباتی خود درباره لغو سهمیه‌بندی جنسیتی دانشگاه‌ها داده بود، به نظر می‌رسید سهمیه‌بندی‌های جنسیتی در دانشگاه‌ها کمرنگ شود اما اکنون آشکار شده است که دست‌کم «در ۲۹ دانشگاه» هنوز «سهمیه‌بندی جنسیتی پابرجاست».

به گزارش این روزنامه، در جریان «نشست زنان و عدالت آموزشی» که روز پنج‌شنبه در موسسه رخداد تازه برگزار شد شهلا اعزازی و آذر تشکر دو جامعه‌شناس و همچنین پرستو اللهیاری فعال حقوق زنان و پژوهشگر اجتماعی، و زهرا مینویی وکیل پرونده شکایت درباره تبعیض جنسیتی به دیوان عدالت اداری ضمن بررسی «سهمیه‌بندی‌های جنسیتی رشته‌های دانشگاهی، ابعاد تازه‌ای محدودیت‌های ایجاد شده برای تحصیل زنان در دانشگاه‌ها طی چند سال اخیر را بیان کردند.

پرستو اللهیاری، پژوهشگر اجتماعی، در این نشست با اشاره به این که «تبعیض جنسیتی برای آموزش زنان در دانشگاه‌ها» به چهار دسته شامل «سهمیه‌بندی، حذف رشته‌های دانشگاهی، حذف رشته‌های دانشگاهی، بومی‌گزینی و اقلیت‌ها» تقسیم می‌شود، گفت که «در قسمت اول، سهمیه‌بندی جنسیتی برای رشته‌های دانشگاه، تاریخچه طولانی دارد. مثلا در سال ۶۷ شورای نظارت بر وزارت علوم، سهمیه دختران از ۲۰ درصد در علوم آزمایشگاهی و پرستاری به ۱۰۰ درصد در پرستاری و مامایی تغییر کرد؛ موضوعی که البته به نوعی تبعیض مثبت بود. بعد از آن و در سال ۷۲ مجلس قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن، برای تحصیل زنان در رشته دستیاری پزشکی، سهمیه ۲۵ درصدی تعیین شد اما همین قانون در سال ۹۲ و توسط مجلس لغو شد».

به گفته این پژوهشگر اجتماعی، «در سال ۸۲ سهمیه‌بندی جنسیتی گسترده‌ای در رشته‌های دانشگاهی شروع شد. آن زمان رئیس وقت سازمان سنجش، سهمیه ۵۰ درصدی زنان را در رشته‌های کشاورزی مطرح کرد و در سال ۸۳، سهمیه‌بندی در دفترچه‌های کنکور اعمال شد و با اعتراض جامعه مدنی و نمایندگان مجلس ششم، این طرح به صورت موقت مسکوت ماند. یک ‌سال بعد و در اسفند سال ۸۴، طرح بررسی تعداد دختران در دانشگاه‌ها باز در دستور کار مجلس قرار گرفت و در سال ۸۵، طرح سهمیه‌بندی در ۳۰ دانشگاه اعمال شد».

پرستو اللهیاری با اشاره به این که «در سال ۸۵ سازمان سنجش ۲۶ رشته و در سال ۸۶ نیز ۳۹ رشته را با ضریب ۳۰ تا ۴۰ درصد مرد و ۳۰ تا ۴۰ درصد زن و مابقی راه به عنوان ظرفیت رقابتی در کنکور اعمال کرد، و در سال ۸۸ نیز سهمیه‌بندی ۳۰ درصد زن، ۳۰ درصد مرد و بقیه رقابتی در ۵۸ رشته اعمال شد» و از سال ۸۹ نیز «علاوه بر سهمیه‌بندی‌های قبل، بومی‌گزینی گسترده هم اعمال شد».

این پژوهشگر همچنین سال ۹۱ را سالی دانست که «بیشترین سهمیه‌بندی جنسیتی» در آن اتفاق افتاد و «در این سال در ۳۶ دانشگاه، سهم زنان را از رشته‌های ورودی حذف کردند، به‌ طوری که در این رشته‌ها ۵هزار و ۱۷۸ مرد پذیرفته شدند و در این رشته‌ها هیچ زنی پذیرفته نشد».

به گفته پرستو اللهیاری «در همه این سال‌ها در مجموع ۴هزار و ۲۷۸ پذیرش برای رشته‌های مهندسی، ۲۷۰ ظرفیت در مجموعه رشته‌های کاردانی مانند کشاورزی و علوم صنایع دستی، ۲۳۹ ظرفیت در مدیریت، ۱۷۵ ظرفیت در علوم پایه و ۲۱۶ ظرفیت در سایر رشته‌ها مانند حقوق، مشاوره، مربی‌گری، مددکاری و… برای مردان وجود داشته و ظرفیت زنان برای پذیرش در این رشته‌ها «صفر» شده است از جمله در رشته‌های مهندسی «ظرفیت [پذیرش] رشته‌هایی مانند مهندسی معدن در دو گرایش، معماری، مکانیک، منابع طبیعی، مواد، نفت، شیمی، ایمنی، برق و…، در رشته‌های کاردانی، رشته‌های تکنولوژی آبیاری، برق در دو گرایش، تکنولوژی تولیدات دامی، دامپزشکی و… برای زنان محدود شدند».

روزنامه شهروند همچنین از قول پرستو اللهیاری نوشته است: «در سال ۹۱، دوهزار و ۳۱۹ ظرفیت برای ظرفیت، در سال ۹۲ نیز سه‌هزار و ۹۶۲ و در سال ۹۳، دو هزار و ۳۱۹ ظرفیت برای تحصیل زنان در دانشگاه‌ها حذف شده است.»

بنا بر پژوهش پرستو اللهیاری، «در این سال‌ها و در تمام زیرشاخه‌های مدیریت و بیش از ۱۰۴ ظرفیت در رشته حسابداری حذف شدند. از طرف دیگر ظرفیت‌های حذف شده در رشته‌های روزانه چند برابر سهمیه شبانه و غیردولتی است و در این سهمیه‌بندی‌ها تفکیک مکانی هم برای زنان و مردان در نظر گرفته شده است».

به گزارش روزنامه شهروند، پرستو اللهیاری در « نشست زنان و عدالت آموزشی» همچنین گفت که «در سال ۹۲ و ۹۳ علاوه بر این موضوعات، زمان شروع ترم زنان و مردان هم تغییر کرده‌اند؛ مثلا زنان ورودی مهر و مرداد بهمن‌ماه شدند که نشان می‌دهد تفکیک زمانی بر رشته‌ها اعمال شده. همچنین درسال ۹۳ نیز ۲۰ تا ۵۰ درصد سهمیه‌بندی‌ها بر رشته‌های مختلف اعمال شده است و بررسی دانشگاه‌هایی که این سهمیه‌بندی را اعمال کرده‌اند نشان می‌دهد که دانشگاه محقق اردبیلی بیشترین حذف را داشته است».

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.