اثرات کاهش ناگهانی قیمت نفت

چهارشنبه, 12ام آذر, 1393
اندازه قلم متن

naft
نتیجه می تواند یکی از بزرگترین جا به جائی های ثروت در تاریخ باشد که به طور بالقوه توانایی تغییر همه چیز را از جمله مذاکرات هسته ای ایران و سیاست های بانک فدرال رزرور برای بازسازی اقتصاد ایالات متحده آمریکا را دارد.

آفتاب- سرویس اقتصادی: جست و خیز قیمت نفت، صدها میلیارد دلار صادرکنندگان نفت و شرکت های نفتی را از بین برده است و در عوض برای اقتصاد بیمار اروپا و ژاپن و همچنین مصرف کنندگان آمریکایی که اکنون در فصل خرید پیش از کریسمس قرار دارند اتفاقی خوشایند است.

به گزارش آفتاب به نقل از واشنگتن پست، نتیجه می تواند یکی از بزرگترین جا به جائی های ثروت در تاریخ باشد که به طور بالقوه توانایی تغییر همه چیز را از جمله مذاکرات هسته ای ایران و سیاست های بانک فدرال رزرور برای بازسازی اقتصاد ایالات متحده آمریکا را دارد.

قیمت نفت از دوران اوج خود در ماه ژوئن ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. سقوطقیمت نفت هفته‌ی پیش پس از اینکه سازمان کشورهای صادر کننده نفت به پمپبا همان نرخ رای دادند، آغاز شد.

سوالی که برای سرمایه گذاران، شرکت ها و سیاست گذاران مطرح است این است که این تغییرات قیمت های نفت چگونه در آینده پیش خواهند رفت و تا چه زمانی؟هر روز رانندگان آمریکایی ۶۳۰ میلیون دلار در مصرف بنزین صرفه جوئی میکنند. اگر قیمت سوخت ها همین اندازه پائین بماند آن ها ۲۳۰ میلیارد دلار در سال به دست خواهند آورد که اکثر آن در جریان اقتصاد به کار گرفته خواهد شد. مبلغی که قرار بود صرف خرید سوخت شود می تواند به افراد کم درآمد کمک کند تا مایحتاج روزانه ی خود را تامین کنند.

در روز یکشنبه قیمت متوسط هر بشکه بنزین معمولی۲.۷۷ بود. شرکت های بزرگ آمریکایی از این اتفاق راضی به نظر می رسند.

مدیر اجرائی شرکت هواپیمایی دلتا در مصاحبه با سی.بی.اس می گوید که هر پنی که از قیمت سوخت هواپیما کم می شود، ۴۰ میلیون دلار در این شرکت صرفه جوئی می‌شود. ویلیام سی دادلی رئیس بانک نیویورک فدرال رزرو می گوید:« با وجود دست آوردهای بسیار مهمی که در تولید گاز طبیعی و نفت خام داشته ایم، همچنان

آمریکا یک وارد کننده انرژی است. کاهش قیمت انرژی برای اقتصاد ما بسیار پرمنعفت است اما باید مصرف کنندگان را به مصرف درست انرژی ترغیب کنیم.»

با وجود کاهش قیمت نفت و تورم کمتر، فدرال رزر تمایل دارد این تغییرات را اثراتی زود گذر تلقی کند که نباید براساس آنها قوانین و سیاست های بنیادین را تغییر داد. به هر حال دادلی گفته است:« نزول قیمت نقت ممکن است بانک مرکزی های ژاپن و اروپا را ترغیب کند تا با تقویت سیاست های پولی، سایر قیمت ها رو نیز کنترل کنند.»

کاهش ۴۰ درصدی قیمت نفت خام در ۵ ماه اخیر درآمد تولیدکنندگان نفتی دنیا را ۱.۵ تریلیون دلار کاهش می کند.ادوارد یاردانی، رئیس مرکز تحقیقاتی یاردانی روز یکشنبه این کاهش ها را «ضرر و زیان های سرسام آور» خواند.در روسیه به عنوان یکی از ضرر کنندگان که ارزش روبل واحد پول این کشورافت کرده است، تورم افزایش یافته است و کاهش قیمت نفت می تواند از تحریمهای غرب علیه آن نیز مخرب تر باشد. روسیه که بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است دیگر نمی‌تواند به منظور نجات اقتصاد خود به درآمدهای نفتی اکتفا کند. ایران، نیجریه و ونزوئلا در بین کشورهایی خواهند بود که متحمل

بیشترین خسارات ناشی از این کاهش قیمت نفت خواهند شد. در ایران نیز به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت دنیا که اقتصادش وابستگی بسیار زیادی با درآمد نفتی دارد، کاهش قیمت نفت اثراتی بسیار عمیق برجای خواهد گذاشت که می تواند ایرانیان را برای کسب توافق هسته ای از راه مذاکرات ترغیب تر کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.