گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها نشان می‌دهد که جهاد کشاورزی هم دنبال واردات است!

دوشنبه, 28ام اردیبهشت, 1394
اندازه قلم متن

miveh

اقتصاد ایران آنلاین- موضوع تنظیم بازار در سال ۱۳۹۳ به وزارت جهادکشاورزی واگذار شد تا با برقراری تعادل بین تولید و مصرف محصولات، علاوه بر کنترل قیمت‌ها، خرید محصولات داخلی نیز به طور مناسب انجام شود اما تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد وزارت جهادکشاورزی همان روش وزارت بازرگانی را دنبال کرد و تنها تغییری که در روش اجرای طرح داد، خرید مستقیم از انبارداران و سورتینگ‌ها به جای واگذاری خرید به مباشریان و واسطه‌های محدود بوده است.

به گزارش اقتصاد ایران آنلاین، تا قبل از سال ۱۳۹۱ با وجود محدودیت‌های بسیار زیاد در تامین ارز در داخل کشور وزارت بازرگانی میلیون ها دلار برای واردات سیب و پرتقال تخصیص داد که اثر مثبت قابل ملاحظه‌ای بر قیمت مصرف کننده در مقایسه با سال‌هایی که واردات صورت نگرفته؛ ایجاد نکرده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی و با لحاظ قیمت پرتقال در بازار مغازه‌ها در پنج ماه پایانی سال ۱۳۹۲ با افزایش ۴۳.۸ درصدی، دارای بالاترین افزایش قیمت نسبت به سال قبل از آن بوده است و سال ۱۳۹۳ با ۴۰.۵ و سال ۱۳۹۱ با ۲۳.۹ درصد افزایش رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده است.

بیشترین افزایش متوسط قیمت سیب در پنج ماه منتهی به پایان سال مربوط به سال ۱۳۹۲ بوده است که قیمت سیب ۷۴ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است و سال ۱۳۸۹ با ۵۲ درصد افزایش در رتبه بعدی قرار گرفته است.

بررسی میزان واردات پرتقال از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد واردات پرتقال در چهار ماه بهمن، اسفند، فروردین و اردیبهشت اتفاق افتاده است. یعنی دقیقا زمانی که تعرفه واردات به ۴ درصد کاهش پیدا می کند و قیمت‌های جهانی نیز ارزان‌ترین قیمت خود را دارند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.