پیام اوباما: بازرسی هر زمان، هر جا؛ توافق مبتنی بر راستی‌آزمایی، نه اعتماد

سه شنبه, 23ام تیر, 1394
اندازه قلم متن

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه، ۲۳ تیرماه، در پیامی ویژه به مناسبت عقد توافق جامع اتمی میان جمهوری اسلامی و گروه ۵+۱ اعلام کرد که بر اساس توافق جامع، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند هر سایت ایرانی را که خواست مورد بازرسی قرار دهد.

آقای اوباما همچنین در بخشی از پیام خود که به نظر می‌رسید پیامی به مخالفان این توافق و به‌ویژه اسرائیل باشد توضیح داد که توافق جامع اتمی نه بر اساس اعتماد به جمهوری اسلامی،‌ بلکه بر اساس راستی‌آزمایی به دست نهادهای ناظر ازجمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبتنی است.

باراک اوباما اما از سوی دیگر ضمن دعوت از کنگره کشورش به بررسی کامل توافق مذکور و بحث سازنده درباره آن اعضای کنگره آمریکا را تهدید کرد که هر گونه مصوبه این نهاد را که مانع اجرای توافق جامع با ایران شود وتو خواهد کرد.

توافق جامع اتمی با ایران در کنگره آمریکا و به‌ویژه در میان جمهوری‌خواهان این کشور مخالفانی دارد که بارها تهدید کرده‌اند آن را به هیچ وجه تایید نکرده و به رسمیت نخواهد شناخت. حتی برخی از نامزدهای بالقوه ریاست جمهوری در آمریکا چند ماهی است که وعده داده‌اند در صورت رسیدن به قدرت این توافق را به رسمیت نخواهند شناخت.

باراک اوباما در پیام ویژه خود همچنین هر گونه تخطی از این توافق یا نقض آن در آینده را چه از طرف آمریکا و ایران و چه از طرف دیگر طرف‌های درگیر «غیرمسئولانه» توصیف کرد.

به گفته رئیس جمهور آمریکا، توافق جامع اتمی با ایران از «گسترش سلاح‌های اتمی در منطقه خاورمیانه جلوگیری می‌کند».

به عقیده آقای اوباما، با توافق جامع اتمی که روز سه‌شنبه نهایتا عقد آن اعلام شد و به سال‌ها و ماه‌ها مذاکره پایان داد «تمام راه‌های» رسیدن به سلاح اتمی به روی جمهوری اسلامی بسته شده است.

باراک اوباما در عین حال تاکید کرد که حتی با این توافق جامع نیز تمام دشمنی‌ها و اختلافات میان ایران و آمریکا، دو دشمن دیرینه، حل نمی‌شود و آن دسته از تحریم‌ها که به نقض حقوق بشر و دیگر مسائل مربوط می‌شود بر جای خود باقی خواهد ماند.

بر اساس توافق جامع اتمی که روز سه‌شنبه به سرانجام رسید، آمریکا و متحدانش تحریم‌هایی را که علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند در ازای همکاری ایران در عقب‌نشینی از فعالیت‌های اتمی‌اش گام به گام لغو می‌کنند.

با این همه تمام مقامات غربی در چند ساعت گذشته بارها تاکید کرده‌اند که در صورت نقض توافق جامع از سوی ایران تحریم‌ها ظرف ۶۵ روز «به طور خودکار» با جای اول بازخواهند گشت.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.