با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، سرمایه ها از بانک های ایرانی به خارج از کشور منتقل می شود

دوشنبه, 4ام آبان, 1394
اندازه قلم متن

bankha

انتخاب خبر: دومین بسته دولت یازدهم برای خروج از رکود توسط وزیر اقتصاد، رئیس سازمان مدیریت و رئیس کل بانک مرکزی در حالی رونمایی شد که در آن جزئیات حداقل ۶ سیاست جدید بانکی برای افزایش تزریق نقدینگی به اقتصاد اعلام گردید.

اما آیا نسخه ضد تورمی رئیس جمهور به خروج از رکود سرعت می‌بخشد؟ نایب رئیس اتاق بازگانی تهران در پاسخ به این پرسش خبرنگار «انتخاب خبر» گفت: رونمایی از بسته موسوم به رونق اقتصادی دولت، قابل تقدیر است، و ارایه این بسته اقتصادی حاکی از توجه هیئت دولت و شخص ریاست جمهوری به رکود فوق العاده و کم سابقه ای بود که اکنون در بازار و بخش اقتصاد مملکت ایجاد شده است، و به نظر می رسد که دولت به فکر چاره اندیشی برای وضع موجود باشد.

علاءالدین میرمحمدصادقی درباره بسته موسوم به رونق اقتصادی دولت افزود: برخی موارد این بسته پیشنهادی به ویژه در بخش ساختمان، اقدامی درخور تحسین و گامی رو به جلو برای خروج از رکود موجود در صنعت ساختمان سازی کشور است.

وی با تأکید بر اینکه مطابق با این بسته پیشنهادی، وام بیشتری به افرادی که درصدد تأمین و ساخت مسکن هستند، پرداخت می شود، اظهار داشت: این اقدام دولت با ایجاد اشتغال در صنعت ساختمان، رفع نیاز افراد نیازمند به خانه دار شدن را هم می کند و این خود به رفع رکود در بازار مسکن کمک می کند.

عضو‌ برجسته مجمع فعالان توسعه اقتصادی ایران اضافه کرد: در صنعت ساختمان بیش از ۷۰ صنف فعالیت داشته و فعالیت آنها انحصاراً برای امور ساختمانی است، و با اجرای مفاد بسته پیشنهادی رییس جمهور، رکود موجود در بخش ساختمان تا حدود زیادی برطرف می شود.

میرمحمدصادقی با اشاره به بخش های دیگر بسته پیشنهادی اقتصادی دولت گفت: تدابیر اتخاذ شده در سایر بخش های بسته پیشنهادی رییس جمهور ممکن است جنبه مُسَکِن برای اقتصاد ایران داشته باشد.

این فعال امور صنایع و معادن ایران تصریح کرد: اکنون درخصوص صنایع تولیدی خودرو در کشور دولت باید نسبت به انجام یک بررسی اساسی در این صنعت اقدام کند، و برای افرادی که مسئولیت تولید خودرو بر عهده آنها قرار داده شده، از جهت افزایش کیفیت خودروهای تولیدی در داخل تمهیداتی در نظر گرفته شود.

وی گفت: با اتخاذ چنین تدابیری از سوی دولت، مصرف کننده نه تنها کمبودهای خود را از لحاظ دسترسی به خودروی با کیفیت و مطمئن از طریق مراجعه به شرکت های خارجی جبران نمی کند، بلکه نسبت به افزایش کیفیت خودروهای داخلی دقت لازم صورت می گیرد.

رئیس هیأت امنای سازمان اقتصاد اسلامی تأکید کرد: اکنون در بین مردم اینگونه مشهور است که اگر درصدد تهیه خودروی سالم و مرغوب و با کیفیت می باشند، باید خودروی خارجی خریداری کنند.

میرمحمدصادقی ادامه داد: همینطور هم که مشاهده می شود در اغلب جاده ها و خیابان های کلان شهرهای ایران از جمله تهران، خودروهای خارجی به وفور یافت می شود.

این فعال امور صنایع و معادن ایران با بیان اینکه به جای پرداختن به کمیت و تلاش در جهت افزایش تولیدات کارخانجات خودروی داخلی، باید نیروی دولت و سازندگان خودروهای داخلی در جهت افزایش کیفیت محصولات صرف شود، اظهار داشت: در این صورت، ورود خودروهای خارجی به ایران محدود خواهد شد و رفع رکود فعلی که اکنون در صنایع خودروسازی ایران وجود دارد، تا حدود زیادی حتمی است.

وی گفت: در این راستا بهتر بود دولت آقای روحانی تمهیدات لازم را در بسته پیشنهادی خروج از بحران اقتصادی می اندیشیدند و همچنین خودروسازان داخلی نیز باید پیش تر به این موضوع می پرداختند و توجه بیشتری به افزایش کیفیت تولیدات خود داشتند.

این عضو برجسته مجمع فعالان توسعه اقتصادی ایران با اشاره به بخش های دیگر بسته پیشنهادی رییس جمهور گفت: در مورد این که در بسته پیشنهادی اقتصادی به هر فردی ۱۰ میلیون تومان کارت اعتباری جهت انجام خرید، تعلق می گیرد، باید ترتیبی داده شود که این امر منحصر به کارمندان دولت نباشد، بلکه این کارت اعتباری در اختیار کارکنان بخش خصوصی و نیازمندان این بخش قرار داده شود تا در واقع هم رفع نیاز آنان بشود و هم محدود به افرادی خاص نباشد.

مؤسس اولین صندوق قرض‌الحسنه در ایران در بخش دیگری از سخنان خود به تصمیم دولت در خصوص کاهش سود بانکی در بسته پیشنهادی خروج از رکود اشاره کرد و گفت: کاهش نرخ سود بانکی برای افرادی که احیاناً قصد گرفتن وام از بانک را داشته باشند، گامی مثبت و رو به جلو است.

وی با بیان اینکه بانک ها نمی توانند سود سپرده افراد را با یک نرخ بالا پرداخت کنند و سپس بهره ای که از وام گیرندگان اخذ می کنند نرخ کمتری داشته باشد، تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی باید به شکلی باشد که نظام بانکی کشور، زیان نکند و علاوه بر آن، توازن لازم در نظام بانکی کشور برقرار شود.

رئیس هیأت امنای سازمان اقتصاد اسلامی با تأکید بر اینکه اگر سود سپرده های بانکی در کشور کاهش پیدا کند، این اقدام منجر به فرار سرمایه ها از نظام بانکی کشور و خواهد شد، گفت: افرادی که سرمایه خود را نزد نظام بانکی کشور به سپرده می گذارند، در عین حال ریسک می کنند و می دانند که بانک ها دارای مشکلاتی عدیده ای هستند، اما به دلیل سود بیشتری که پرداخت می شود، این ریسک را انجام می دهند.

این فعال امور صنایع و معادن ایران با بین اینکه با تقلیل سود سپرده های بانکی مردم به میزان زیاد، این مشکل که سرمایه ها از بانک های ایرانی به بانک های خارجی انتقال پیدا کنند، وجود خواهد داشت، هشدار داد: کاهش نرخ سود بانکی که از سوی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران نیز در بسته پیشنهادی اقتصادی مطرح شده است، کاری بس خطرناک در اقتصاد ایران و فاجعه ای بزرگ خواهد بود.

علاءالدین میرمحمدصادقی در پایان تأکید کرد: اصل تصمیم رییس جمهور محترم در خروج از رکود اقتصادی موجود، مثبت و اقدامی ارزنده است، ضمن این که چنین تصمیمی نیازمند مکمل هایی خواهد بود و در این راستا بخش خصوصی به دنبال پیشنهادهایی در این خصوص می باشد و از طرفی این انتظار از مسئولان اقتصادی کشور می رود اقدامی را که آغاز کرده اند، تکمیل کنند تا ان شاءالله کشور و مردم فهیم ایران از رکود اقتصادی موجود رهایی پیدا کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.