فوت زن هفت هزار ساله تهرانی به دلیل عفونت استخوان

پنجشنبه, 26ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

zan-hafthezar-saleh

نتایج آزمایشات بر روی زن هفت هزار ساله تهران از احتمال مرگ او بر اثر عفونت استخوان خبر می‌دهد. کارشناسان با تمرکز بر کتف شکست شده او و انجام آزمایشات متعدد، به علت احتمالی مرگ او پی برده‌اند.

خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از مسئول آزمایشگاه فرسودگی زیستی دلیل مرگ زن هفت هزار ساله تهران را احتمال ابتلا به عفونت استخوانی عنوان کرده است.

گزارش‌ها بر روی پیکر زن هفت هزار ساله تهران، دانشمندان را به این نتیجه رسانده که کتف این زن دارای شکستگی بوده است. دانشمندان با انجام آزمایشات مختلف و با تجزیه و تحلیل عناصر شکل دهنده استخوانی به وجود عفونت در در استخوان‌های زن هفت هزار ساله تهران پی بردند.

آبان ماه سال گذشته و در هنگام حفاری شرکت و آب و فاضلاب استان تهران در منطقه مولوی تهران، یک دانشجوی باستان‌شناسی به صورت اتفاقی متوجه حفاری‌ها می‌شود و در پی کنجکاوی در این حفاری‌ها موفق به استخراج چند سفال از این محل می‌شود.

در ادامه تلاش‌ها برای حفاری و استخراج در این منطقه، باستان شناسان جسد زنی را یافتند که بعدها مشخص شد، پیکر او هفت هزار سال پیش در این منطقه (مولوی) دفن شده بوده است.

کشف این پیکر باستان‌شناسان را با این سوال مواجه کرده است: “آیا تهران هفت هزار سال قدمت دارد؟” برخی باستان‌شناسان در حال حاضر بر این باورند که قدمت تهران، با توجه به کشف پیکری در منطقه قیطریه تهران که حدود سه هزار سال قدمت داشت، حداکثر به سه هزار سال می‌رسد.

عده دیگری هم با اعطای لقب “مسافر چشمه علی” به این پیکر تازه کشف شده، فرضیه سفر او از “چشمه علی” به این سمت را مطرح کرده و مرگ او را اتفاقی در حین مسافرتش عنوان کرده‌اند.

محمد اسماعیل اسمعیلی جلودار سرپرست طرح کاوش اضطراری پس از کشف جسد این زن با اتکا به نتایج آزمایش “سالیابی ترمولومینانس” روی تعدادی نمونه سفال حاصل از کاوش‌های خیابان مولوی، سابقه استقرار در محدوده شهری تهران در ۷ هزار سال قبل را تأیید کرده است.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.