عراقچی: فقط بانک‌های کوچک اروپایی با ایران در تعامل هستند

یکشنبه, 26ام اردیبهشت, 1395
اندازه قلم متن

bankha

رئیس ستاد اجرای توافق اتمی وین در ایران، ضمن متهم کردن عربستان سعودی، اسرائیل و «لابی‌های تندرو داخل آمریکا» به دامن زدن به «ایران‌هراسی»، خبر داد که بانک‌های بزرگ اروپا هنوز «تعاملات» خود با بانک‌های ایران را آغاز نکرده‌اند و فقط بانک‌های کوچک اروپایی با ایران «تعامل» دارند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عباس عراقچی روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت، در یک برنامه تلویزیونی گفت که برخی بانک‌های «متوسط و کوچک» اروپایی با بانک‌های ایران «تعامل» و «گشایش ال سی» داشته‌اند.

وی تأکید کرد که «تداخل تحریم‌های اولیه» و اقدامات «لابی‌های تندرو داخل آمریکا»، عربستان سعودی و اسرائیل، با هدف «ایران‌هراسی» باعث شده است که بانک‌های اروپایی «اعتماد لازم را برای همکاری با بانک‌های ایرانی نداشته باشند».

به گفته آقای عراقچی، وزارت خارجه ایران برای اجرای توافق اتمی وین، «فشارهایی» را به طرف‌های مقابل وارد کرده و این اقدامات باعث شده تا دولت‌های اروپایی و آمریکایی «حرکت‌هایی داشته باشند».

معاون وزیر خارجه ایران در عین حال طرف‌های غربی را به «تعلل» در اجرای توافق اتمی وین متهم کرد، اما گفت که «به نظر می‌رسد این معضل به تدریج رفع می‌شود».

پیش از این نیز مقامات ایران از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها آمریکا را متهم کرده بودند که شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی را از تجارت با ایران می‌ترسانند و از این رو به تعهدات خود نسبت به توافق هسته‌ای پایبند نبوده‌اند.

اما واشینگتن بارها تأکید کرده که این کشور مانع همکاری بانک‌های خارجی با ایران نمی‌شود.

سه روز پیش از گفته‌های آقای عراقچی نیز جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، در دیدار با مدیران بانک‌های بزرگ اروپایی در لندن اطمینان داده بود که آمریکا مانعی برای بانک‌های اروپایی در راه از سرگیری روابط تجاری با ایران نیست.

در همین حال مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، روز یکشنبه مذاکرات جان کری با بانک‌های اروپایی را «در مجموع مثبت» ارزیابی کرد و درعین حال گفت که «باید دید در عمل چه اتفاقی می‌افتد».

واشینگتن پیش از این شماری از بانک‌های اروپایی را به اتهام نقض تحریم‌های ایران جریمه‌های سنگین کرده است.

اما به دنبال توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی و لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای تهران، زمینه برای از سرگیری ارتباط بانک‌های خارجی با ایران فراهم آمده است.

وزرای خارجه ایران و ایالات متحده اوایل اردیبهشت نیز در رابطه با همین مسئله دیداری داشتند که پس از آن طرفین اظهار امیدواری کردند که نگرانی بانک‌ها در این باره رفع شود.

آقای عراقچی در سخنان روز یکشنبه خود همچنین گفت که «ضعف در انضباط مالی» بانک‌های ایرانی در همکاری نکردن بانک‌های اروپایی با آنان «بی‌تأثیر نبوده» که بانک مرکزی برای رفع این مشکل «تلاش می‌کند».

حمید تهرانفر، معاون سابق نظارتی بانک مرکزی، روز شنبه ۱۵ اسفند، خبر داده بود که بانک مرکزی با هدف «رفع نگرانی» دیگر کشورها، ازصندوق بین‌المللی پول درخواست کرده تا نظرش را درباره مقررات بانکی ایران در زمینه مبارزه با پولشویی اعلام کند و این صندوق نظرش را در سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام خواهد کرد.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، نیز در اردیبهشت ماه در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌بی‌سی، خبر داده بود که اقدامات انجام شده در بانک‌های ایران برای مبارزه با پولشویی و نیز «مقابله با تروریسم» را به اطلاع «گروه ویژه اقدام مالی» رسانده است.

هدف «گروه ویژه اقدام مالی» که با ابتکار اعضای هفت قدرت اقتصادی جهان برپا شده، مقابله با پولشویی و جلوگیری از تأمین مالی اقدامات تروریستی ا‌ست.
از: رادیو فردا
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.