دو بیانیه از دو سیاستمدار متفاوت- دکترمصدق: مردم به افسران احترام بگذارید؛ دکتر مظفر بقایی: به افسران و زنان و بچگان و مادران و پدرانشان رحم نکنید و انتقام بگیرید!

چهارشنبه, 13ام مرداد, 1395
اندازه قلم متن

manutschehr kargar az mossadegh

پس از ۳۰ تیر ۱۳۳۱ دکترمصدق طی بیانیه ای خطاب به ملت ایران گفت:

به طوری که هموطنان عزیز اطلاع دارند در این چند روز به واسطه سوء سیاست دولت گذشته وقایع ناگواری اتفاق افتاد که قلب عموم ایرانیان وطن پرست را جریحه دار نمود و موجب قتل و ضرب و جرح عده ای بی گناه کردید. این احساسات وطن پرستانه ملت ایران که برای قطع ایادی استعمار خصوص در این چند روزه ابراز شد، نمونه ای از رشد و بیداری ملت ایران بود. اکنون که به یاری خداوند متعال و با فداکاری های ملت رشید ایران، مبارزان راه استقلال و آزادی…سرفراز و پیروز گشته اند بر عموم هموطنان گرامی واجب است که در این اوقات و دقایق حساسی که چشم جهانیان به نهضت بزرگ ملی ما خیره شده، مراقب حفظ نظم وامنیت بوده و رعایت قانون حکومت نظامی و اجرای مقررات آن را که برای حفظ نظم لازم است بنمایند و احترام افسران وسربازان و پاسبانان را که موظف به اجرای قانون هستند رعایت کنند. اهالی محترم پایتخت یقین داشت باشند اگر در این دقایق اخیر از طرف عده معدودی افسران و سربازان و پاسبانان، خارج از حدود وظایف نظامی امری واقع شده باشد، این امور مورد رسیدگی قانونی و تعقیب قرار خواهد گرفت.

در خاتمه بار دیگر از عموم هموطنان عزیز انتظار دارم که با مامورین انتظامی در حفظ نظم وامنیت مساعدت کرده نسبت به آن ها در قبال وظایف سنگینی که به عهده دارند با دیده احترام بنگرند.

baghaei kashani

اما همزمان دکتر بقایی، رهبر حزب زحمتکشان، اعلامیه آشوبگرانه و قصاص طلبانه انتشار داد:

مردم غیرتمند تهران
هر روزگوشه وکنار این شهر سینه و سر و پهلوی برادران و هموطنان عزیز ما به وسیله قنداق و سرنیزه و باتون پاسبانان شکافته و نواخته می شود. این تفنگ ها و باتون ها با مالیاتی که از مادران و خواهران ما گرفته می شود تهیه شده… مسئول این جنایات فجیع بعضی از افسران کم و بیش ارشد ارتش و شهربانی هستند که برای خوش رقصی در برابر مزدوران بیگانه این اوامر شداد و غلاظ را صادر می کنند.

مردم غیرتمند تهران!
چشم های خود را خوب بازکنید و این ها را به سلسله مراتب خوب بشناسید و یادداشت کنید. خانه های آن ها را هم پیداکنید و به خاطر بسپارید… فجایع اعمال این افسران را به یاد بیاورید و بر آن ها و زنان و بچگان و مادران و پدرانشان رحم نکنید. قصاص کنید و انتقام خون برادران خود را بستانید.

فراموش نکنید که خداوند متعال به ما امر فرموده است. و لکم فی القصاص یا اولی الالباب زندگی مسلمانان در قصاص وانتقام است.

شهدای آزادی ایران و کسانی که در این روزهای سیاه برای ادامه مبارزه ضد استعماری ملت ایران شربت شهادت نوشیده اند از شما انتظار دارند که پس از سپری شدن دوران این حکومت سیاه از این قبیل افسران و زنان و بچگان و پدران و مادران آن ها آنچنان انتقام سهمگینی بگیرید که در آینده هیچ افسری به هیچ سربازی و پاسبانی دستور حمله و برادرکشی ندهد.

پس از سقوط حکومت قلابی قوام السلطنه افسرانی که برای خوش رقصی در برابرمزدوران بیگانه دستور ضرب و جرح و قتل می دهند وکسانی که به روی مادران وخواهران ما تانک می دوانند به شدیدترین وجهی به دست آن ها قطعه قطعه شود و خانه های آن ها طعمه حریق شود. این ها و زنان و بچگان و مادران و پدرانشان خون ایرانی ندارند. نسل منحوس این قبیل افسرانی بایستی از صحنه کشور مقدس ما زدوده شود.

فولاد قلب، مصطفی اسلامیه، ص ۲۸۹-۲۹۱

از فیس بوک دکتر محمد مصدق رهبر ملی ایرانیان

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.