اختلاف میان سران جمهوری اسلامی در زمینه احتمال بهبود روابط با آمریکا

سه شنبه, 2ام مهر, 1392
اندازه قلم متن

ملیون ایران: پس از اعلام احتمال دیدار حسن روحانی رئیس جمهور ایران و باراک اوباما ریاست جمهوری آمریکا  در نیویورک و سخنان روحانی مبنی بر داشتن اختیارات تام در زمینه سیاست هسته ای و به سازی رابطه با آمریکا، اختلاف نظر میان سران جمهوری اسلامی در این مورد علنی شده است.

علی کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مصاحبه ای منکر داشتن اختیارات تام توسط رئیس جمهور شده و ادعا نموده که بطور حتم هیچگونه مذاکره ای رخ نخواهد داد. مصاحبه آقای کوثری که در خبر آنلاین منتشر شده در زیر می آید.

کوثری: نه روحانی اختیار تام دارد، نه مذاکره ای رخ خواهد داد

اعتماد نوشت: محمد کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است مذاکره یی بین ایران و امریکا رخ نخواهد داد و این فضاسازی کسانی است که دوست دارند تا امریکایی ها تحویل شان بگیرند. او می گوید که دست روحانی تنها در حوزه تاکتیکی باز است و نه در سیاست های کلان نظام در عرصه خارجی.

در روزهای اخیر بحث مذاکره ایران و امریکا داغ شده است. برخی می گویند شرایط ما همچون صلح حدیبیه است و عده یی دیگر از هم کیشان سیاسی شما معتقدند که شرایط مان همچون صلح حسنی است. تحلیل شما از این موضوع چیست؟

کسانی که این مباحث را مطرح می کنند توجیه نیستند چرا که صلح حدیبیه یا صلح امام حسن با شرایط ما متفاوت است. کسانی که دل شان لک زده برای یک لبخند امریکایی ها این حرف ها را می زنند وگرنه که حضرت آقا اینچنین نگفتند. حضرت آقا گفته اند که اگر شماها خواستین یا اگر صحبتی با هر کسی برای مثال در حاشیه اجلاس سازمان ملل صورت گرفت باید بر اصول تان بایستید وگرنه تغییر لحن تان باید با اختیار خودتان باشد که در مقابل آن کسی که مقابل شما نشسته و دشمن شما است باید به گونه یی رفتار کنید که طرف مقابل فکر نکند شما مرعوب او شده اید. از سوی دیگر مذاکره با امریکا صورت نخواهد گرفت. ما مذاکره یی با امریکا نخواهیم داشت، اگر می خواستیم مذاکره داشته باشیم که این همه شهید نمی دادیم. امریکایی ها هرگاه نسبت به جنایت هایی که در حق ملت ایران داشته اند عذرخواهی کردند و عملا نشان دادند که پشیمان هستند آن موقع تازه ما باید بررسی کنیم که می شود با امریکایی ها صحبت کرد یا نه. اما به شما بگویم که با توجه به شکست هایی که امریکایی ها در طول این سه دهه از ایران خورده اند ، نمی شود به آنها اعتماد کرد و ما هرگز به امریکایی ها نیازی نداریم بلکه با توجه به مشکلات امریکا، آنها به ایران نیاز دارند.

شاید مذاکره با امریکا رخ دهد…

شما می گویید این اتفاق رخ می دهد و من می گویم هیچ مذاکره یی صورت نخواهد گرفت.

به نظر شما امریکای ۳۰ سال پیش با امریکای امروز چقدر متفاوت است؟

خونخوارتر شده که رئوف تر نشده است.

چه شرایطی باید محقق شود که مذاکره با امریکا ضدارزش نباشد؟

امریکایی ها هر گاه دارایی های مصادره شده ما را پس دادند و تحریم ها را کامل لغو کردند و هر وقت از جنایت هایی که در حق ملت ایران داشته عذرخواهی کردند، تازه ما باید بررسی کنیم که می شود وارد فاز گفت وگو با امریکایی ها شد یا نه. این امریکایی ها بودند که قطع رابطه کردند و باید بفهمند که چه اشتباه بزرگی کردند و این مساله باید درس بزرگی برایشان شود که از قطع رابطه با ایران چقدر ضرر کرده اند.

واکنش اصولگرایان به مذاکرات احتمالی طرفین چه خواهد بود؟

هیچ مذاکره یی صورت نخواهد گرفت و اگر مذاکره یی هم شود از سر موضع عزتمندانه خواهد بود. البته این حرف هایی که این روزها پخش شده جو سازی رسانه هاست چرا که خیلی ها دل شان برای اینکه امریکایی ها تحویل شان بگیر د لک زده است.

تفسیر شما از نرمش قهرمانانه چیست؟

نرمش قهرمانانه این است که وقتی در مقابل رقیب و دشمن قرار گرفتیم احساس ضعف نکنیم بلکه برعکس باید طرف مقابل را با اراده خودمان به هر سمتی می خواهیم، بکشانیم. مرعوب دشمن نشدن یعنی نرمش قهرمانانه. دولت فعلی هم بر اساس سیاست های کلان نظام باید خیلی محکم عمل کند.

فکر می کنید چه زمانی ایران در مذاکرات با امریکا می تواند دست برتر را داشته باشد؟

ما کار خودمان را می کنیم. در سیاست های خودمان هیچ وقت این طور نیست که بخواهیم کشوری را تحقیر کنیم اما ما اراده خودمان را داریم که تصمیم بگیریم چه زمانی وارد مذاکره با امریکایی ها بشویم یا نشویم.

به نظر شما چرا اکثر مقام های بلندپایه کشورهای جهانی از مواضع آقای روحانی استقبال می کنند؟

این را باید از خودشان بپرسید و من نمی دانم اما این را می دانم که آقای روحانی هم توجیه هستند که نباید برخلاف سیاست های کلی نظام کاری بکنند.

فکر می کنید چرا اسراییلی ها این قدر از سر کار آمدن آقای روحانی ناراحت هستند و حتی یکی از روزنامه های اسراییلی به این مضمون مقاله یی را نوشته که جای احمدی نژاد در نیویورک حس می شود؟

به این دلیل که حرکتی که آقای احمدی نژاد در پنج سال اول انجام دادند اگر آقای روحانی هم انجام دهد یقینا می توانند جای ایشان را پر کنند اما اگر به گونه یی باشد که آن حالت تهاجمی را داشته باشد مسلما شاید این احساس برای اسراییلی ها به وجود بیاید.

یعنی معتقدید ما همچنان به سیاست تهاجمی در عرصه دیپلماسی نیازمندیم؟

بله، قطعا باید سیاست تهاجمی را ادامه دهیم.

در این صورت فکر نمی کنید این بحث با نرمش قهرمانانه در تعارض باشد؟

نه، به هیچ وجه. نرمش قهرمانانه این نیست که ما از سیاست های کلان خود در عرصه سیاست خارجی دست برداشته ایم و تنها در روش و تاکتیک تغییراتی ایجاد شده و مقام معظم رهبری در زمینه تاکتیکی دست آقای روحانی را باز گذاشته و ایشان تنها در این زمینه می تواند فعالیتی داشته باشد.

منظورتان از حوزه تاکتیکی چیست؟

مثلا اگر آقای احمدی نژاد با لحن تند و تیز صحبت می کرد آقای روحانی می تواند لحن حرف زدن خود را با خارجی ها عوض کند.

فکر می کنید با سر کار آمدن آقای روحانی چقدر دشمنی ها با ایران کمتر شود؟

هیچی.

یعنی معتقدید آقای روحانی نمی توانند مشکلات سیاست خارجی ایران را حل کنند؟

نه، ایشان هم نمی توانند.

با چه مبنایی این ادعا را می کنید؟

به این دلیل که دشمنان ما با تفکرات حضرت امام و مقام معظم رهبری که برگرفته از اسلام ناب است سر ستیز دارند نه با افراد.

با این تفاسیر دیپلماسی معنایی پیدا نمی کند.

چرا اتفاقا دیپلماسی اینجا خیلی نقش دارد اما هر سیاستمدار و دیپلماتی که می خواهد در مجامع بین المللی برود باید سیاست های کلان نظام را در نظر داشته باشد اما در روش و برخوردها می توانند یک مانورهایی بدهند.

آقای کوثری به عنوان یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس آیا آقای جلیلی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و مذاکره یی در طول مسوولیت خودشان با امریکایی ها داشتند؟

شاید درباره عراق و افغانستان مذاکراتی را با امریکایی ها انجام داده باشند اما درباره ایران نه. دولت عراق از ایران کمک خواسته بود و ما هم باید کمک می کردیم اما درباره ایران تا به امروز مذاکره یی با امریکایی ها صورت نگرفته است.

آقای روحانی در مصاحبه تلویزیونی با شبکه ان بی سی نیوز امریکا گفتند که من برای مذاکرات هسته یی اختیار تام دارم.

آقای روحانی چنین حرفی را نزدند.

اما تلویزیون پخش کرد و آقای روحانی این حرف را زدند.

ایشان این حرف را نزدند و شما دارید این حرف را می زنید.

روند فعلی آقای روحانی در عرصه سیاست خارجی را چگونه ارزیابی می کنید؟

باید منتظر باشیم و ببینیم که چه نتایجی حاصل می شود.

شما فرمودید که هیچ مذاکره یی با امریکا صورت نخواهد گرفت، اگر فرض را بر این بگیریم که این مذاکرات انجام شود آیا اصولگرایان دچار اختلال هویتی نمی شوند؟

نخیر، این اصلاح طلبان هستند که امریکایی هستند و خیلی هایشان فرار کردند و به امریکا پناهنده شدند.

جواب سوال من را ندادید، اگر مذاکره با امریکا در دولت آقای روحانی آغاز شود اصولگرایان دچار ضعف هویتی نمی شوند؟

نه، چرا که قطعا و یقینا این اتفاق نمی افتد و اگر هم مذاکره یی صورت بگیرد مذاکره کنندگان بدانند که باید پاسخگوی همه ملت ایران باشند و همه را توجیه کنند که چرا مذاکره کرده اند اما من نظرم این است که مذاکره یی صورت نخواهد گرفت.

اگر با چراغ سبز و موافقت مقامات ارشد نظام باشد چطور؟

رهبری هیچ گاه چراغ سبزی نشان نخواهند داد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.