هشدار نسبت به «کاهش چشمگیر» سن سکته مغزی در ایران

شنبه, 14ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

نماینده انجمن سکته‌ مغزی ایران با هشدار نسبت به کاهش «چشمگیر» سن سکته مغزی در کشور٬ گفته است که سالانه ۱۰۰ هزار نفر در ایران دچار سکته مغزی می‌شوند.

به گزارش روز جمعه ۱۳ مرداد ایسنا٬ الهه‌ تقوایی ‌زحمتکش در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری٬ سکته مغزی را «دومین علت مرگ‌ومیر» و «اولین علت ناتوانی طولانی مدت» در ایران معرفی کرده است.

آن‌طور که خانم زحمتکش گفته است بر اساس آمارها در ایران٬ «در هر پنج دقیقه یک نفر دچار سکته‌ مغزی می‌شود».

او تعداد افرادی که سالانه در کشور دچار این عارضه مغزی می‌شوند را «۱۰۰ هزار نفر» اعلام کرده و افزوده از هر «پنج نفری که دچار سکته مغزی می‌شود، یک نفر زیر ۵۵ سال است».

نماینده انجمن سکته مغزی ایران ضمن هشدار نسبت به افزایش آمار سکته مغزی در کشور٬ درباره کاهش سن ابتلا به این عارضه نیز ابراز نگرانی کرده است.

حسن قاضی‌زاده هاشمی٬ وزیر بهداشت ایران، نیز ۱۱ مرداد در مراسم تقدیر از بیمارستان‌های برتر مدیریت سکته‌های مغزی و قلبی٬ گفت که «هر پنج تا ۱۰ دقیقه یک نفر [در ایران] دچار سکته [قلبی یا مغزی] می‌شود».

وزیر بهداشت پیشتر نیز گفته بود که ایران در زمینه جلوگیری از بروز سکته‌های مغزی و مراقبت‌های پزشکی «هنوز با استاندارهای کشورهای پیشرفته فاصله دارد».

فریدون نوحی٬ رئیس بیمارستان قلب «شهید رجایی» تهران نیز در این مراسم٬ با تأیید آمار بالای سکته مغزی و قلبی در ایران٬ گفت که بر اساس آمار سال ۹۰ در کشور٬ «۴۶.۲ درصد مرگ‌ها به علت بیماری‌های قلبی و ۱۹.۷ درصد مرگ‌ها به علت سکته‌های قلبی بوده است».

به گفته او این آمار نشان می‌دهد «اقدامات مداخله‌ای٬ در کاهش عوارض ناشی از سکته‌ها و کاهش هزینه‌ها به نظام سلامت اثر مستقیم دارد».

فروردین ماه سال جاری٬ بابک زمانی،‌ رئیس کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی٬ از افزایش آمار «زوال عقلی» در ایران خبر داد و گفت که بعضی درمان‌ها مثل درمان سکته مغزی در ایران «آن‌طور که باید و شاید پیشرفت نکرده است».

متخصصان مغز و اعصاب نرسیدن خون در کوتاه مدت به سلول‌های مغز در اثر پارگی یا لخته شدن خون را موجب بروز سکته مغزی می‌دانند.

رژیم غذایی ناسالم٬ مصرف بالای دخانیات٬ شیوه زندگی نادرست و کم‌تحرک موجب ایجاد و تشدید چاقی، افزایش چربی و فشارخون و در نتیجه عوارض قلبی و مغزی می‌شود.

به گزارش رسانه‌ها،‌ کارشناسان معتقدند با آنکه سن امید به زندگی در ایران بیشتر شده٬ اما به همان نسبت بیماری‌های قلبی و مغزی حتی در بین نسل جوان هم افزایش یافته است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.