سخنگوی حماس: اختلافات ایران و حماس به تاریخ پیوسته است

چهارشنبه, 3ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

ابوزهری در مصاحبه با ایسنا از لزوم بازگشت روابط حماس و جمهوری اسلامی به “دوران درخشان” سخن گفته است

حق نشر عکسISNA

Image captionابوزهری در مصاحبه با ایسنا از لزوم بازگشت روابط حماس و جمهوری اسلامی به “دوران درخشان” سخن گفته است

سخنگوی حماس از پایان اختلاف با جمهوری اسلامی و انتظار روابط نزدیک دو طرف در آینده خبر داده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران – ایسنا – متن مصاحبه اختصاصی این خبرگزاری با سامی حمدان عواد ابوزهری، سخنگوی رسمی جنبش حماس را در مورد تفاهم اخیر این گروه با جنبش فتح و روابط آن با ایران را منتشر کرده است. به نوشته ایسنا، آقای ابوزهری به عنوان عضوی از هیئت اعزامی حماس به ریاست صالح عاروری، نایب رئیس دفترسیاسی این گروه به تهران آمده است.

ایسنا با یادآوری اظهارات اخیر سامی ابوزهری در این مورد که اختلافات بین ایران و این گروه پایان یافته، از او سئوال کرد که انگیزه چنین اظهار نظری چه بوده و آیا تحولات اخیر در تشکیلات حماس در احیای روابط نزدیک دو طرف تاثیر داشته است؟

سخنگوی حماس گفته است که محور اصلی روابط جمهوری اسلامی و حماس “فلسطین و مقاومت است” و افزوده است که “با توجه به اراده هر دو طرف جهت گسترش روابط، می‌توان گفت که یقینا اختلافات بین دو طرف به تاریخ پیوسته و رنگ باخته است و ما به روابط گرم سابق باز خواهیم گشت و هیچ مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.”

آیت‌الله خامنه‌ای و اسماعیل هنیه – روابط گرم جمهوری اسلامی و حماس برای مدتی به سردی گراییده بود

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تحولات داخلی گروه حماس باعث این تغییر شده، گفت که “تحولات داخل جنبش و انتخاباتی که برگزار شد ارتباطی به تصمیم ایران و حماس جهت بازگشت به روابط درخشان گذشته‌شان ندارد و هدر دو طرف واقعا مشتاق هستند که روابط‌شان گسترش پیدا کند.”

ظاهرا منظور از تحولات داخلی حماس، انتصاب اسماعیل هنیه، نخست وزیر سابق دولت حماس در غزه به عنوان رئیس دفتر سیاسی این گروه است. در ماه مه، گروه حماس اعلام کرد که وی جانشین خالد مشعل شده است. خالد مشعل تا زمان آغاز بحران سیاسی و جنگ داخلی سوریه در آن کشور اقامت داشت، اما به دلیل اختلاف با دولت سوریه در مورد برخورد با مخالفان حکومت آن کشور به قطر رفت.

در آن زمان گفته شد که حماس به عنوان یک گروه اسلامگرای سنی، دولت به رهبری علویان در سوریه را به سرکوب مخالفان سنی متهم کرده و به جای اتکای به ایران، به سوی قطر، ترکیه و مصر که از گروه‌های مسلح مخالف حکومت سوریه حمایت می‌کردند گرایش پیدا کرده است. پس از سقوط دولت حسنی مبارک در فوریه سال ۲۰۱۱ تا برکناری محمد مرسی در ژوئیه دو سال بعد، گروه اسلامگرای اخوان المسلمین تاثیر قابل توجهی در صحنه سیاسی مصر داشت. همزمان با تحولات سیاسی منطقه، شدت گرفتن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران باعث تضعیف توانایی مالی جمهوری اسلامی شده بود که همواره حامی مالی اصلی حماس محسوب می‌شد.

محمود عباس رهبر فتح و رئیس تشکیلات خودگردان و اسماعیل هنیه رهبر حماس – رهبران دو گروه رقیب فلسطینی از تشکیل دولت آشتی ملی سخن گفته‌اند

در مصاحبه با ایسنا، از سخنگوی حماس سئوال شد که آیا تغییرات اخیر در منطقه از جمله نزدیک شدن روابط ایران و ترکیه، بروز مشکلاتی بین قطر و بعضی کشورهای حوزه خلیج فارس و تحولات در عرضه نظامی در سوریه در احیای “روابط درخشان گذشته” بین ایران و حماس تاثیر داشته است؟ وی گفت: “این اراده از سوی دو طرف وجود دارد که روابط به حالت گذشته بازگردد و از سوی دیگر، خصومت دشمنان با جریان مقاوومت و ایران و حماس شدت بیشتری گرفته است و این ضرورت را ایجاب می‌کند که دو طرف روابط خود را بیش از گذشته گسترش دهند.”

سفر هیئت فلسطینی در پی دستیابی حماس و جنبش فتح به توافقی برای تشکیل دولت وحدتی ملی صورت گرفته است. این توافق با میانجیگری مصر و پس از مذاکرات دو طرف در قاهره به دست آمد. خبرگزاری ایسنا در بخش دیگری از این مصاحبه از سامی ابوزهری در مورد این توافق سئوال کرد.

جنبش فتح بزرگترین گروه در تشکیلات خودگردان فلسطینی و رهبر این تشکیلات است. این جنبش موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخته و به عنوان نماینده مردم فلسطین در مذاکرات صلح با اسرائیل برای حل اختلافات و تشکیل کشور مستقل فلسطینی شرکت داشته است. برخلاف فتح، حماس موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و مبارزه مسلحانه را برای ایجاد کشور فلسطینی لازم می‌داند هرچند اوایل سال جاری گزارش‌هایی از تعدیلاتی در اساسنامه این گروه و پیگیری هدف نابودی اسرائیل از طریق جنگ مسلحانه منتشر شد.

نتانیاهو و عباس – سخنگوی حماس گفته است که توافق تشکیل دولت وحدت ملی باعث گرایش این گروه به “سازش” با اسرائیل نمی‌شود

در حالیکه اسرائیل گفته است که تا زمانی که حماس رسما هدف نابودی اسرائیل و توسل به مبارزه مسلحانه برای این منظور را از اساسنامه خود حذف نکرده، با دولت فلسطینی که توسط این گروه تشکیل شود یا این گروه در آن عضویت داشته باشد مذاکره نخواهد کرد، معلوم نیست که توافق اخیر چه تاثیری بر رویکرد فلسطینیان نسبت به حل اختلاف با اسرائیل خواهد داشت.

خبرگزاری ایسنا در مصاحبه با سخنگوی حماس از او سئوال کرده است که در صورت تشکیل دولت وحدت ملی با حضور حماس، موضعگیری آن در قبال روند صلح با اسرائیل چه خواهد بود و آیا طبق این توافق، گروه حماس خلع سلاح خواهد شد؟ سامی ابوزهری به این خبرگزاری گفته است که “ما به همه نسبت به وضعیت کنونی و آینده مقاومت اطمینان خاطر می‌دهیم و این رفتن ما به سوی آشتی ملی هیچوقت به زیان مقاومت تمام نخواهد شد و به همین خاطر است که می‌بینید حماس بعد از نشست قاهره، اولین سفر رسمی خود را به ایران انجام داد که این در راستای تاکید مجدد بر پایبندی ما به مقاومت است.” وی افزود که “یکی از اهداف اصلی ما از آشتی ملی این است که ما بیشتر فراغت بال داشته باشیم و توجه‌مان بیشتر به معطوف به مقاومت باشد.”

سخنگوی حماس همچنین تاکید کرد که “موضوع خلع سلاح مقاومت در جریان مذاکرات با فتح مطرح نشد و اگر بعضی رویای خلع سلاح مقاومت را دارند می‌توانیم رویای آن‌ها را باطل کنیم.” وی افزود که “مقاومت در عرصه میدانی خیلی قوی است و می‌تواند ضربات مهلکی به دشمن صهیونیستی وارد کند.”

سخنگوی حماس در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است آشتی با جنبش فتح باعث شود که حماس به روند مذاکرات صلح با اسرائیل بپیوندد، گفت: “کشمکش‌ها در درون فلسطین وجود دارد، جنبش فتح روند سازش را در پیش گرفته و جنبش حماس روند مقاومت را به پیش می‌برد و ما تلاش می‌کنیم که دو طرف به اشتراک و نقاط مشترک برسند.” وی گفت: “اگر فتح بخواهد ما را به سمت سازش بکشاند، ما هم فتح را به سمت مقاومت می‌کشانیم.”

این مقام حماس گفت که محبوبیت حماس در میان ساکنان نوار غزه در پی توافق با فتح افزایش یافته است.

از: بی بی سی

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.