ظریف: مراجع عالی باید برای مذاکره با آمریکا تصمیم بگیرند

شنبه, 11ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی طی هفته‌های به کشورهای زیادی سفر کرده

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران سیاست خارجی آمریکا را نامشخص خوانده و خواهان توقف آنچه زبان تهدید و عمل تهدید علیه جمهوری اسلامی خوانده، شده است.

آقای ظریف در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی العالم که سایت دولت ایران متن آن را منتشر کرده، گفته است دولت ایران مشکلی با آقای ترامپ ندارد. وزیر امور خارجه ایران گفته است “برخی فکر می کنند که ما با آقای ترامپ مشکل داریم. این‌گونه نیست.”

اما آقای ظریف پایبند نبودن دولت آمریکا به “تعهداتش” را مانع اصلی مذاکره با این کشور خوانده و گفته است “از نظر ما این دولت آمریکا با دولت قبلی و دولت بعدی هیچ فرقی نمی‌کند.”

آقای ظریف در خصوص مذاکره با دولت آمریکا گفته است “تصمیم‌گیری در این زمینه باید در مراجع عالی کشور انجام شود.” او در عین حال تاکید کرده چنین گفتگویی “باید معنا و مفهوم داشته باشد.”

دولت ایران برای مذاکره با دولت آمریکا نیاز به مجوز آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر این کشور دارد. آقای خامنه‌ای اخیرا گفت “مذاکره قطعا توصیه نمی‌شود”.

آن طور که مقام‌های ایران و آمریکا گفته‌اند در حال حاضر تماسی میان دو کشور وجود ندارد. البته گفته شده کشورهایی مانند عمان و ژاپن برای میانجیگری میان دو کشور ابراز تمایل کرده‌اند.

آقای ظریف، آمریکا را به قانون‌شکنی متهم کرده و گفته است دولت آمریکا “یک جنگ غیرقانونی را به مردم ایران تحمیل کرده است.”

وزیر امور خارجه ایران گفته است آمریکا درگیر یک جنگ اقتصادی “بسیار فعال” علیه ایران است و خواهان توقف سیاست تهدید اقتصادی و تهدید نظامی علیه کشورش شده است.

تنش‌ها میان ایران و آمریکا طی هفته‌های اخیر شدت گرفته است. آمریکا پس از خروج از برجام، تحریم‌های علیه ایران را از سر گرفته و گفته است می‌خواهد صادرات نفتی ایران را به صفر برساند.

ایالات متحده اخیرا ناو جنگی، نیروی نظامی، سیستم پاتریوت و بمب‌افکن‌های بی-۵۲ به منطقه اعزام کرده و دلیل آن را مقابله با آنچه تهدید ایران خوانده ذکر کرده است.

ایران این اقدام دولت آمریکا را “خطرناک” خوانده است.

آقای ظریف در مصاحبه خود گفته است که دونالد ترامپ با جنگ (با ایران) “مخالف است.”

دونالد ترامپ پیشتر گفته بود امیدوار است بین آمریکا و ایران جنگ رخ ندهد. آقای ترامپ در عین حال گفته است “اگر جنگ شود، (چنین جنگی) پایان کار ایران خواهد بود.”

ایران می‌گوید آمریکا با طرح اتهاماتی علیه این کشور، جنگ روانی به راه انداخته است. آقای ظریف و عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه طی هفته‌های اخیر در سفرهای دیپلماتیکی با مقام‌های کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه دیدار کردند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.