بارنیا به برنز گفته : رئیسی “بیمار روانی” است با او به توافق نمی‌رسید

چهارشنبه, 20ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، دیوید بارنیا، رئیس موساد در ملاقات با ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران را فردی “روان‌پریش” معرفی کرده که نه قابل اعتماد است، نه توان مذاکره برای رسیدن به توافق را دارد و نه قادر است به تعهدات خود عمل کند. 

شبکۀ دوازده تلویزیون اسرائیل با اعلام این خبر افزوده است که دیوید بارنیا در ملاقات با ویلیام برنز “پروندۀ کاملی” دربارۀ ابراهیم رئیسی به رئیس سازمان سیا ارائه کرده و در آن رئیس جمهوری اسلامی ایران فردی “شدیداً افراطی، بیرحم، فاسد و بی ثبات” معرفی شده است که در عین حال “از اختلالات شدید روانی” رنج می برد.

همزمان در اظهاراتی جداگانه، تامیر پاردو، رئیس سابق موساد در کنفرانسی با حضور کارشناسان امور امنیت ملی اسرائیل بعید ندانسته که دولت بایدن با همین ابراهیم رئیسی که دیوید بارنیا “دیوانه” می نامد به توافق برسد.

تامیر پاردو به دولت اسرائیل توصیه کرده که با توجه به محدودیت‌ ظرفیت‌های خود به عنوان یک دولت کوچک نباید به تنهایی وارد رویارویی مستقیم با ایران شود. پاردو در عین حال، گفته است که پس از اشغال عراق در سال ٢٠٠٣ دولت آمریکا به جای به کارگیری نیروی نظامی در صحنۀ جهانی مایل است از راه دیپلماتیک مشکلات خود را حل کند و لازم است که اسرائیل اقدام‌های خود را با آمریکا آشتی دهد به ویژه این که واشنگتن تأمین‌کنندۀ بخش اعظم سلاح‌های پیشرفتۀ اسرائیل است.

در این حال، جاکوب ناگل، مشاور پیشین بنیامین نتانیاهو در امور امنیت ملی ضمن مخالفت با اظهارات تامیر پاردو گفته است که بازگشت به برجام، اگر انجام شود، یک فاجعه خواهد بود. او گفته است که اگر قرار است جنگی میان اسرائیل و ایران درگیرد، بهتر است همین حالا صورت بگیرد نه شش سال دیگر به ویژه این که در حال حاضر فشار تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران را ضعیف کرده و جامعۀ جهانی نگران از نقض مکرر برجام از سوی تهران است.

“سیما شین”، مسئول پیشین ایران در موساد، که در همین کنفرانس حضور داشته گفته است که برغم تمایل ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق، موانع دستیابی به آن کم نیست.

با این حال، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در اظهاراتی جداگانه گفته است که این کشور دست رو دست نمی‌گذارد تا شاهد پیشرفت برنامۀ هسته‌ای ایران باشد. گانتز بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین تهدید صلح و ثبات خاورمیانه یاد کرده و جامعۀ جهانی را به مقابله با سیاست خصمانه و تهاجمی تهران در منطقه فراخوانده است.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.