اعلام جرم در آمریکا علیه چند نفر از جمله دو ایرانی به دلیل نقض تحریم‌ها

جمعه, 8ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

 

ساختمان وزارت دادگستری آمریکا در شهر واشینگتن؛ عکس از آرشیو
ساختمان وزارت دادگستری آمریکا در شهر واشینگتن؛ 

وزارت دادگستری آمریکا روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد یک شهروند بریتانیایی در دادگاه فدرال واشینگتن، به اتهامات خود در پرونده نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی و ارسال تجهیزات ممنوعه به ایران اقرار کرده است.

همزمان، سه تن دیگر نیز به اتهام مشارکت و همدستی در این پرونده و جرایم مرتبط معرفی شدند.

بنا بر کیفرخواست صادر شده، صابر فقیه شهروند ۴۶ ساله بریتانیا در توطئه با بدر فقیه شهروند ۴۱ ساله کانادا، الطاف فقیه ۷۰ ساله شهروند امارات متحده عربی و علیرضا تقوی ۴۶ ساله از ایران برای نقض تحریم‌های ایران مشارکت کرده است.

در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا که روز پنج‌شنبه، هفتم بهمن، منتشر شد آمده است این افراد در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ سعی داشتند تا بدون دریافت مجوز از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک)، سیستم مایکروویو صنعتی (IMS) و سامانه‌های ضد پهپادی را از آمریکا به ایران منتقل کنند.

صابر فقیه در حال حاضر با مجازات بیست سال حبس یا پرداخت جریمه یک میلیون دلاری روبه‌رو است.

وزارت دادگستری آمریکا همچنین از صدور کیفرخواست علیه یک شهروند ایرانی دیگر به نام جلال روح‌الله‌نژاد در ارتباط با همین پرونده و ارتکاب جرایمی چون قاچاق ارز خبر داده است.

او پیشتر در مارس ۲۰۲۰ به دلیل تامین کالا به نمایندگی از فرد یا شرکتی که در فهرست تحریم‌های آمریکا است، به «اقدام علیه امنیت ملی و منافع سیاست خارجی ایالات متحده» متهم شده و در فهرست تحریم‌های وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفته بود.

در این کیفرخواست آمده است که جلال روح‌الله‌نژاد و علیرضا تقوی خود را نمایندگان شرکت «رایان رشد افزار» معرفی کرده بودند. این شرکت با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرتبط است و به عنوان تولیدکننده در زمینه صنایع دفاعی شناخته می‌شود.

بر اساس مدارک ارائه شده به دادگاه، آقای تقوی در تماس با صابر فقیه گفته بود که چون شهروند ایران است قادر به خریداری تجهیزات حساس نظامی نیست. از همین رو، صابر فقیه این قطعات را به نمایندگی از تقوی و روح‌الله‌نژاد و با اطلاع از این‌که مقصد نهایی محموله ایران است، خریداری کرد.

صابر فقیه و بدر فقیه متهم هستند که علاوه بر تجهیزات حساس نظامی، کوشیده‌اند دو سامانه ضد پهپاد به ارزش یک‌ میلیون دلار را به نمایندگی از تقوی خریداری کنند.

جلال روح‌الله‌نژاد بیش از یک‌ سال به دلیل نقض تحریم‌های ایران در بازداشت دولت فرانسه بود و به‌رغم درخواست آمریکا برای استرداد وی، این شهروند ۴۴ ساله ایرانی روز یکم فروردین‌ماه ۱۳۹۹ در جریان تبادل زندانی بین دو کشور آزاد شد.

با استفاده از بیانیه وزارت دادگستری آمریکا و گزارش‌های پیشین رادیوفردا/ آ. ت./ ف. دو.

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.