سالگرد نسل‌کشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی؛ جو بایدن: «یکی از بدترین قساوت‌های قرن بیستم» بود

سه شنبه, 6ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا (آرشیو)

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای یاد و خاطره قربانیان نسل‌کشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی را گرامی داشت.

رئیس جمهوری آمریکا در ابتدای بیانیه خود با اشاره به دستگیری روشنفکران و رهبران جامعه ارمنی در ۲۴ آوریل ١٩١۵ توسط عثمانی‌ها، نسل‌کشی ارامنه را «یکی از بدترین قساوت‌های قرن بیستم» خوانده است.

وی در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره یک و نیم میلیون ارمنی که در جریان این نسل‌کشی قتل‌عام شدند، تعهد ایالات متحده مبنی بر هوشیار ماندن در برابر تاثیر مخرب نفرت در همه اشکال آن را یادآوری کرده است.

آقای بایدن در ادامه گفته است باید تلاش‌ها جهت ایجاد جهانی بهتر و آرام‌تر و عاری از کوته‌فکری و عدم‌تساهل را دوچندان کرد.

وی ضمن قدردانی از نیرومندی و مقاومت ملت ارمنی جهت بازسازی جامعه و فرهنگ خود پس از نسل‌کشی ١٠٧ سال پیش، از ارمنی‌های آمریکایی به عنوان بخشی حیاتی از ساختار جامعه آمریکا نام برده که «ملت‌مان را نیرومندتر و پویاتر می‌کنند.» رئیس جمهوری ایالات متحده در پایان با تاکید بر اینکه «دردشان را به رسمیت می‌شناسیم و داستان‌شان را گرامی می‌داریم» افزوده است: «امروز، پس از ١٠٧ سال، مردم آمریکا همچنان همه ارمنی‌های کشته شده در جریان نسل‌کشی را گرامی می‌دارند.»

جو بایدن سال گذشته اولین رئیس جمهوری آمریکا بود که کشتار وسیع ارامنه در جریان جنگ جهانی اول به دست ترک‌های عثمانی را رسما یک نسل‌کشی خواند. او در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود که در صورت پیروزی چنین کاری خواهد کرد.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.