«دیجی کالا» پس از عذرخواهی و تاکید بر «التزام به قوانین جمهوری اسلامی» رفع پلمپ شد

پنجشنبه, 12ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

 

صدای آمریکا

دو دفتر شرکت دیجی‌‌کالا که به دلیل پوشش اختیاری برخی از کارمندان زن تعطیل و پلمپ شده بودند، پس از اعلام «التزام به رعایت قوانین و مقررات» جمهوری اسلامی از سوی مدیران شرکت رفع پلمب شدند.

سازمان اماکن نیروی انتظامی در روز اول مرداد، هر دو دفتر اداری این فروشگاه اینترنتی در تهران را به دنبال تشکیل پرونده قضایی درباره «عدم رعایت حجاب کارمندان خانم در محیط کار»، پلمب کرده بود.

خبرگزاری میزان، متعلق به قوه قضائیه، که پیشتر از تشکیل پرونده قضایی در این باره خبر داده بود، به تعداد زنان دارای پوشش اختیاری در دیجی کالا اشاره‌ای نکرده بود.

هر چند، دیجی کالا در صفحه اینستاگرام خود به طور تلویحی تعداد کارمندان دارای پوشش اختیاری را یک نفر ذکر کرده و از برخورد با «فرد متخلف» خبر داده است.

این شرکت تجاری با استفاده از ادبیاتی مشابه مقامات جمهوری اسلامی، پوشش اختیاری را «هنجارشکنی» خوانده و نوشته است که این رفتار «مورد تایید مدیریت دیجی کالا نیست.»

 

محمداحسان خرامید، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، هم در پیامی توئیتری اعلام کرد که پس از عذرخواهی مدیران دیجی کالا، با پیگیری‌های وزیر ارتباطات و فناوری، دفاتر این شرکت بازگشایی شده است.

 

 

در هفته‌های گذشته، شماری از شرکت‌های استارت‌آپ از جمله دیجی کالا، طاقچه و ازکی به دلیل پوشش اختیاری کارمندان زن در آنها تعطیل شدند. تاکنون از دیجی کالا و ازکی، سکوی اینترنتی خدمات بیمه، رفع توقیف شده است.

بهرام صلواتی، مدیر «رصدخانه مهاجرت ایران»، به تازگی از تمایل به مهاجرت ۶۷ درصد ازز نیروهای متخصص شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داده بود.

این مقام پژوهشی همچنین از برخوردهای اخیر با برخی شرکت‌های کارآفرین نوپا (استارت آپ) انتقاد کرده و تاکید کرده بود نمی‌توان «با مدل ۳۰ سال گذشته» با نخبگان و سرمایه‌های علمی مواجه شد.

پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، دختران و زنان زیادی از استفاده از حجاب اجباری مورد نظر جمهوری اسلامی، خودداری کرده اند.

در مقابل، برخوردها با مخالفان حجاب اجباری در شهرهای ایران تشدید شده است. با این همه، تصاویر و فیلم های منتشر شده در شبکه های اجتماعی حاکی از ادامه مقاومت مدنی دختران و زنان در ایران است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.