یک مقام صنفی: بحران کمبود متخصص عفونی در راه است

شنبه, 30ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

اورژانس، بیمارستان، آزمایشگاه

اورژانس، بیمارستان، آزمایشگاه

دبیر انجمن عفونی ایران با ابراز نگرانی از شرایط درمان در کشور از وقوع بحران کمبود متخصصان عفونی در کشور خبر داده و گفته است که تا۶۰ درصد ظرفیت‌های پذیرش این رشته در دانشگاه تکمیل نمی‌شود.

آمیتیس رمضانی گفته تعداد متخصصان عفونی در کشور به کمتر از ۴۰۰ نفر رسیده است. اتفاقی که به باور بسیاری از کارشناسان، با در نظر گرفتن روند مهاجرت پزشکان می‌تواند به یک ابر بحران در ایران تبدیل شود.

رمضانی همچنین از محدودیت‌های موجود برای بیمه، بررسی وضعیت داخلی، آزمایش و ام آر آی خبرداده که به گفته او منجر به ارجاع بیماران به متخصصان داخلی شده است.

دبیر انجمن عفونی ایران تاکید کرده است: «این محدودیت‌ها باعث تاخیر در تشخیص و درمان بیماری‌های عفونی می‌شود و احتمال درگیری سایر اعضای بدن را افزایش می‌دهد.»

به گفته این مقام صنفی نتیجه این محدودیت‌ها، سرگردانی بیماران، گسترش بیماری‌های عفونی و افزایش هزینه‌های درمانی است که به مشکلات بیشتری در سیستم بهداشتی کشور منجر می‌شود.

این هشدارها در حالی است که خبرگزاری حکومتی ایرنا نیز در فروردین ماه سال جاری از بحران مهاجرت پزشکان و بروز مشکلات ناشی از کمبود پزشک در کشور خبر داده بود.

خبرگزاری ایرنا در گزارشی تاکید کرده بود که نظام سلامت ایران در سال ۱۴۰۲ شاهد اتفاقات زیادی بود و مهاجرت پزشکان به آن دامن زد.

ایرنا همچنین اعلام کرده بود که تعداد اعضای سازمان نظام پزشکی که برای مهاجرت از این سازمان گواهی «گوداستندینگ» گرفته‌اند از حدود ۷۵۰ نفر در سال ۱۳۹۷ به بیش از ۶ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است که افزایش بیش از ۸ برابری را نشان می‌دهد.

این گزارش همچنین تاکید کرده بود که عواملی مانند فقدان خدمات اولیه، بیکاری بالا، مسکن بد، دستمزد پایین، آینده شغلی کم،‌ خشونت در محل کار،‌ تبعیض‌های حرفه‌ای، نبود ثبات اقتصادی، فساد اداری، بی‌ثباتی سیاسی و خطر جنگ به عنوان عوامل موثر در مهاجرت نیروهای بهداشتی و درمانی مطرح است.

کارشناسان نیز بر این باورند خدمات خوب برای زندگی،‌ بیکاری کم،‌ دستمزد بهتر، آینده شغلی خوب، شرایط کاری بهتر و رضایت شغلی از عوامل مهم جذب این نیروها در کشورهای مقصد است.

به طور کلی مهاجرت پزشکان و کادر درمان وضعیت سیستم بهداشت و درمان ایران را بسیار پیچیده و بغرنج کرده است به‌طوری‌که رئیس سازمان نظام پزشکی ایران در آذرماه سال گذشته از تصمیم دولت برای پذیرش جراح قلب کودکان از رده دیپلم خبر داده و گفته بود که این راه حل نیست.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.