اخبار ضد و نقیض درباره تب دنگی در تهران همزمان با هشدار درباره کمبود متخصص عفونی

شنبه, 30ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

همزمان با انتشار خبرهای ضد و نقیض درباره شناسایی نخستین مورد تب دنگی در تهران، آمیتیس رمضانی، دبیر انجمن عفونی ایران، با هشدار درباره کمبود متخصصان بیماری‌های عفونی و احتمال مواجهه با بحران، گفت اکنون کمتر از ۴۰۰ متخصص این حوزه در ایران مشغول به کارند.

بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، روز شنبه ۳۰ تیر اعلام کرد نخستین مورد تب دنگی در تهران شناسایی شده که یک فرد مسافر بوده است. به گفته او، تا روز ۲۷ تیر ماه، ۱۵۱ بیمار مبتلا به تب دنگی در ایران شناسایی شده است.

با این حال، شهنام عرشی، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، خبر ورود تب دنگی به تهران را رد کرد.

او گفت: «حدود یک ماه قبل، یک فرد که در امارات مبتلا به تب دنگی شده بود در تهران تشخیص داده شده است که این به معنای ورود تب دنگی به تهران نیست. بنابراین مورد ابتلای محلی در تهران نداشته‌ایم.»

همزمان با نگرانی‌ها از احتمال شیوع گسترده تب دنگی در ایران، دبیر انجمن عفونی ایران روز شنبه در مصاحبه با سایت خبری رکنا گفت در حال حاضر حدود ۴۰ الی ۶۰ درصد ظرفیت‌های پذیرش متخصصان عفونی تکمیل نمی‌شود و در بسیاری از مواقع رتبه‌های برتر، ظرفیت را تکمیل نکرده و رتبه‌های پایین‌تر این رشته را پر می‌کنند. به گفته، او هر لحظه احتمال طغیان یک بیماری عفونی مثل وبا و هپاتیت وجود دارد.

او افزود علاوه بر بازنشستگی قدیمی‌ها، برخی از افراد که در حال گذراندن دوره تخصص بیماری‌های عفونی هستند انصراف می‌دهند و نیروهای توانمند این حوزه نیز مهاجرت می‌کنند.

در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره بحران کمبود پزشک متخصص در ایران به دلایلی مختلف مانند مهاجرت‌های گسترده کادر درمان منتشر شده است.

اواسط اردیبهشت امسال ایرج فاضل، رییس جامعه جراحان و وزیر اسبق بهداشت هشدار داد که احتمالا تا یک دهه آینده به دلیل خالی ماندن رشته‌های تخصصی، نیازمند واردات پزشک یا اعزام بیماران به خارج خواهیم بود.

رمضانی در ادامه اظهاراتش هشدار داد که ایران با این وضعیت، در آینده نه چندان دور دچار بحران کمبود متخصص بیماری‌های عفونی و تبعات آن خواهد شد.

این هشدار وقتی مهم‌تر می‌شود که به گفته این پزشک متخصص، با رویدادهایی مانند تغییرات اقلیمی مثل گرم شدن زمین و بارندگی‌های غیرمنتظره، جامعه بیشتر از قبل به سمت عوامل عفونی پیش می‌رود و هر لحظه «احتمال طغیان یک بیماری عفونی وجود دارد».

رمضانی در این زمینه به درگیری شهروندان ایرانی با تب دنگی اشاره کرد و گفت پس از آن هم باید منتظر احتمال طغیان بعدی بیماری‌هایی مثل «وبا، هپاتیت، آبله مرغون و آنفولانزا» باشیم.

 

رمضانی شیوع تب دنگی در ایران را نتیجه تغییرات اقلیمی خواند و گفت پشه آئدس به‌عنوان عامل انتقال آن، چندین سال پیش در یکی از شهرهای استان هرمزگان شناسایی شده بود و در کشورهای هم‌جوار ایران مثل افغانستان و پاکستان نیز پشه آلوده همواره وجود داشته است.

بر اساس گزارش‌های رسمی، تاکنون ۴۰ شهر ایران درگیر پشه آئدس شده‌اند.

باوجود این فراگیری، آمیتیس رمضانی گفت افراد به دلیل عواملی چون سختی کار، نبود حمایت‌های دولتی، درآمد کم، پر خطر بودن مریض‌ها و احتمال مرگ انگیزه‌ای برای تحصیل در رشته‌های عفونی ندارند.

مهر سال گذشته هم‌میهن در گزارشی به موج جدید مهاجرت پزشکان پرداخت و نوشت که بعد از هشدارهای پی‌ در پی درباره ترک ایران از سوی پرستاران، ماماها‌، داروسازان و پزشکان متخصص، مهاجرت‌ها به استادان دانشگاه و مدیران این حوزه در سطوح مختلف رسیده است.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.