اعتصاب کارگران در پتروشیمی آبادان و شرکت رازی؛ کارکنان قرارداد موقت وزارت نفت تجمع کردند

چهارشنبه, 12ام مهر, 1402
اندازه قلم متن

اعتراض کارکنان سکوهای نفتی در ایران در روزهای اخیر

صدای آمریکا

اعتراضات معیشتی در ایران از سوی اقشار و طبقات مختلف، از جمله اعتصاب در پتروشیمی آبادان، پتروشیمی رازی، کارکنان قرارداد موقت وزارت نفت، کشاورزان پارس‌آباد، و مال‌باختگان شرکت «رضایت خودرو» در قزوین ادامه یافت.

به گزارش شبکه‌های اجتماعی، از جمله کانال‌های تلگرامی تشکل‌های کارگری و بازنشستگان، کارکنان و کارگران پتروشیمی آبادان روز چهارشنبه ۱۲ مهر، در اعتراض به پرداخت نشدن «حقوق و مزایای چند ماه خود» اعتصاب کردند.

آنها روز دوشنبه نهم مهر، نیز با تجمع در مقابل دفتر مرکزی شرکت پتروشیمی آبادان خواستار «روشنگری مدیرعامل در خصوص ورشکستگی» این واحد صنعتی شدند.

پایگاه خبری آفتاب روز یکشنبه هشتم مهر، نوشت که شرکت پتروشیمی آبادان با اعلام بدهی «۲۹۴۶ میلیارد تومان» که حدود «سه برابر سرمایه» این شرکت گزارش شده، اعلام ورشکستگی کرده است.

 

همچنین به گزارش کانال تلگرامی کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری، کارگران پیمانی پتروشیمی رازی، در منطقه اقتصادی ویژه «امام خمینی»، از روز هفتم مهر تاکنون در اعتصاب هستند.

آنها به پرداخت نشدن «مطالبات معوقه، تبعیض فراوان در اختصاص امتیازات رفاهی بین کارگران و کارکنان رسمی و قراردادی» شرکت معترض هستند.

کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری نوشت: مسئولان شرکت رازی نه تنها به مطالبات کارگران اعتصابی توجه نکرده‌اند بلکه از شیوه‌های گوناگون برای اعمال فشار به کارگران استفاده می‌کنند. از جمله از دادن ناهار به کارگران اعتصابی خودداری می‌شود.

کانال تلگرامی «اعتراض مدنی بازار» هم گزارش داد که کارکنان قرارداد موقت وزارت نفت، در مقابل شرکت مناطق نفت‌خیز اهواز و شرکت فلات قاره تهران تجمع کردند و خواستار تبدیل وضعیت قرارداد به «مدت معین» شدند.

این معترضان همچنین خواستار «توانمندسازی و امکان به‌کارگیری در برابر سمت‌های سازمانی بلاتصدی»، «اجرای کامل مصوبه دی ۱۴۰۰ شورای اداری و استخدامی صنعت نفت» درباره «فوق‌العاده‌های تخصصی و مخصوص» ، و همچنین پرداخت «عیدی کارگری» و «بازخرید مرخصی بر اساس قانون کار» شدند.

«محاسبه اضافه‌کاری و پاداش بهره‌وری مطابق نیروهای قرارداد معین» و «اعطای پاداش تحصیلی به فرزندان کارکنان» از دیگر مطالبات این گروه از کارکنان وزارت نفت است.

در روزهای گذشته هم شماری از کارکنان سکوهای نفتی دو شرکت فلات‌ قاره ایران و نفت‌ و‌ گاز پارس تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مطالبات کارکنان رسمی صنعت نفت ایران (افکار نفت)، آنها تعیین «سقف حقوق» را «مساوی با نابودی پیکره صنعت نفت و انگیزه نیروی انسانی» دانستند و خواهان «حذف سقف پاداش بازنشستگی» شدند.

در این ارتباط، کانال تلگرامی «نفت‌خیز» خبر داد که صفرعلی رئیسی، نماینده تام الختیار مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در دیدار با نمایندگان کارکنان نفت جنوب بر پیگیری جدی مطالبات کارکنان تا حصول نتیجه تاکید کرد.

با این حال، او گفت که «حل بسیاری از مطالبات از دست مدیریت مناطق نفتخیز جنوب خارج است و به وزارت و شرکت ملی مربوط است و برخی نیز مانند سقف حقوق کارکنان مناطق عملیاتی از سوی مجلس و نمایندگان مجلس باید پیگیری شود.»

همچنین، مال‌باختگان و سرمایه‌گذاران شرکت «رضایت خودرو طراوت نوین» در تجمعی در مقابل دادگستری قزوین، با شعار «یا مرگ یا واریزی»، اعلام کردند که «اطلاعیه نمی‌خواهیم» و «ما پول‌مان را می‌خواهیم.»

 

بر اساس گزارشی دیگر، شماری از کشاورزان در پارس‌آباد استان اردبیل در مقابل شرکت کشت و صنعت مغان تجمع کردند.

این کشاورزان در حالی که رسید پرداخت هزینه بذر گندم را در دست داشتند، گفتند که شرکت کشت و صنعت مغان با وجود دریافت مبلغ، هنوز بذرها را به آنها تحویل نداده است.

بحران معیشتی در ایران ادامه دارد و یک نماینده مجلس شورای اسلامی اذعان کرده که اعتراضات خاموش نشده است.

بانک جهانی، از افق تاریک اقتصاد ایران در سایه حکومت جمهوری اسلامی خبر داده است.

احمد علوی، استاد و پژوهشگر اقتصادی، درباره این گزارش بانک جهانی به صدای آمریکا گفته است که عدم اطمینان اقتصادی در ایران با «نبود اطمینان سیاسی» ارتباطی مستقیم دارد.

 

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.