بازداشت ۲ خبرنگار و فعال محیط زیست در رشت

دوشنبه, 22ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

ایران وایر

نسیم طواف‌زاده و هلاله ناطقه دو روزنامه‌نگار و فعال محیط زیست توسط ماموران امنیتی در رشت بازداشت شده‌اند. خانم طواف‌زاده از سال ۱۳۹۲ مدیریت موسسه‌ای محیط زیستی به نام سبزکاران بالان را برعهده داشته است.

یکی از فعالان محیط زیست در ایران به خبرنگاری جرم نیست گفت: خانم طواف‌زاده و همسرش از فعالان محیط زیست در گیلان هستند و هر دو بر مسئله پسماند کار می‌کنند. بررسی گزارش‌های مختلف از ایران نشان از آن دارد که به جز خانم طواف‌زاده، خانم هلاله ناطقه خبرنگار حوزه محیط زیست پایگاه خبری «مرور» و عضو موسسه محیط زیستی سبزکاران بالان نیز دستگیر شده‌است.

دستگیری این دو سبب شده تا فرضی قوت گیرد که ممکن است علت دستگیری خانم طواف‌زاده و خانم ناطقه ناشی از پیگیری‌های آنها در مورد وضعیت مدیریت پسماند در گیلان بوده باشد. یکی از آخرین گزارش‌های پایگاه خبری «مرور» مربوط به حریق منجر به مرگ ۳۵ فرد مبتلا به اعتیاد در کمپ گام اول رهایی در شهرستان لنگرود بوده است که با عنوان «تراژدی جان هایی که کورمال کورمال سوختند» به این ماجرا پرداخته است. از سوی دیگر دستگیری‌های دیگری در شهر رشت نگرانی درباره امنیتی بودن بازداشت این دو فعال محیط زیست را دامن زده است.

در تاریخ ۲۰ آبان ۱۴۰۲ دستکم ۲۰ نفر توسط ماموران نهادهای امنیتی که ادعا می‌شود ماموران اطلاعات سپاه بوده‌اند دستگیر شده‌اند. در همین خبر رادیوفردا نیز در گزارشی از دستگیری ۴ خبرنگار پایگاه خبری «مرور» نوشته است اما تا این لحظه خبرنگاری جرم نیست نتوانسته به جز نام خانم طواف‌زاده و خانم ناطقه به هویت دیگری از خبرنگاران یا فعالان محیط زیست یا اعضای موسسه سبزکاران بالان دست یابد.

وضعیت مدیریت پسماند در گیلان و دیگر استان‌های شمالی ایران به معضلی اجتماعی – سیاسی تبدیل شده است تا آنجا که اعتراضات مردم سراوان نسبت به دفن‌گاه موقت سراوان در بهار سال ۱۴۰۱ با دخالت نیروی انتظامی و بازداشت مردم مواجه شد. همچنین چندی قبل سردبیر پایگاه خبری ماسال‌نیوز در حالی به دستور دادستان این شهر بازداشت شد که به شکل شفاهی علت دستگیری سجاد رستم‌زاده را رویه انتقادآمیز از وضعیت پسماند در این شهر عنوان کرده بودند. با این حال هنوز علت دستگیری هیچ یک از افراد از جمله خانم طواف‌زاده و خانم ناطقه مشخص نیست.

وب‌سایت خبری رادیو فردا در گزارش خود نوشته‌است:  در پی مراجعهٔ مکرر برخی خانواده‌های بازداشت‌شدگان به شعبهٔ نهم بازپرسی دادگستری گیلان، مقامات قضایی این مرکز هم هیچ اطلاعاتی دربارهٔ محل نگهداری بازداشت‌شدگان و اتهام آنان اعلام نکرده‌اند، اما به گفته این خانواده‌ها بازداشت‌‌شدگان در حال بازجویی هستند. یک دختر نوجوان زیر سن قانونی نیز در میان بازداشت‌شدگان است، اما از هویت و اتهام دقیق او اطلاعی در دست نیست. یکی از فعالان مدنی در استان گیلان به خبرنگاری جرم نیست گفت: فضای فعالیت در استان گیلان به شدت امنیتی است و طی هفته‌های گذشته بیش از ۳۰ تن را به طور مرتب احضار و بازجویی کرده‌اند ولی خبری نشده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.