پروژه پول سازی از باغ سیب مهر شهرِ کرج

دوشنبه, 8ام اردیبهشت, 1393
اندازه قلم متن

baghe-sib

مداخله  نیروهای انتظامی و امنیتی برای جلوگیری از شکل گیری تجمع سوم اعتراضی مردم مهرشهر در روز شنبه ۳۰ فروردین ۹۳

با سلام

متاسفانه پیش بینی های ما درست از آب در آمد و سناریوی رسانه ای  پنهان بنیاد مستضعفان و عناصر اطلاعاتی وابسته به آن ها در انحراف ، سرکوب و خاموش کردن اعتراضات مردم مهرشهر کرج به  تخریب باغ سیب ، به  تدریج آشکار  شده و پرده ها کم کم کنار می رود.

پس از گسترش یافتن دامنه اعتراضات مردمی و دو روز تجمع در مقابل باغ سیب در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته (۲۸ و ۲۹ فروردین ۹۳) ، قرار مردم برای تجمع سوم در روز شنبه (۳۰ فروردین) در مقابل درب اصلی باغ سیب ، با برخورد نیروهای انتظامی  مواجه شد. ماموران نیروی انتظامی، در مقابل باغ سیب از هرگونه توقف عابران پیاده و اتوموبیل های عبوری جلوگیری  می کردند و برخوردهای شان نسبت به روزهای قبل تغییر کرده بود . عده ای از مردم که بااین موضوع مواجه شدند  برای اعتراض در مقابل  شهرداری منطقه ۴ مهر شهر در بلوار چهاربانده (شهرداری مهرشهر) تجمع کردند که باز هم با مداخله نیروهای پلیس مواجه شدند و بنا بر اعلام شاهدان در محل، ۲ نفر از معترضان را نیز بازداشت کردند .

اگر قدری دقت کنید می بینید هیچ خبر و گزارشی  از این وقایع و اتفاقات روز شنبه ۳۰ فروردین ، در رسانه هایی مانند خبرگزاری مهر و فارس و شبکه خبر  که پیش از این اخبار تجمع اعتراضی مردم مهرشهر  را پوشش می دادند نیست .

خواهشمندیم جریان اطلاع رسانی آزاد و شفاف را ادامه دهید تا مردم از ترفندها و برنامه های حکومت (بنیاد مستضعفان) برای خاموش کردن و پائین کشیدن فیتیله اعتراضات مردمی  آگاه شوند و  به اعتراض های خود ادامه دهند.

***

پروژه پول سازی از باغ سیب مهر شهر کرج

باغ سیب مهر شهر کرج را به عنوان ریه های تنفسی کرج می شناسند ، بعد از باغ ارم شیراز ، باغ سیب یکی از زیباترین و بزرگ ترین باغ های ایران می باشد که قرار بود ثبت ملی شود. همانند هر چیز با ارزشی در ایران، این باغ ارزشمند و تاریخی، چند سالی است به دست بنیاد مستضعفان افتاده است و این بنیاد در یک برنامه چند ساله، به صورت تدریجی و آرام آرام این باغ ملی را به پروژه پول سازی تبدیل کرده است.

برای این حرف سند هم داریم ، تنها ارزش زمین باغ سیب حدود ۱۰ میلیارد تومان است یعنی حدود بیش از ۳ برابر اختلاس ۳ میلیارد تومانی! به نظر شما بنیاد مستضعفان و سپاه از چنین پولی به راحتی می تواند بگذرد ؟!! وقتی پای پول به میان می آید، آنهم سه برابر اختلاس ۳ میلیارد تومانی ، یعنی عددی حدود ۱۰ میلیارد تومان ، شهرک سازی در چنین زمین با ارزش و خوش نقشه ای ، آنقدر رویای شیرینی برای بنیاد مستضعفان و سپاه می شود که دیگر به ریه های تنفسی ، محیط زیست و ارزش های ملی و مردم و … فکر نمی تواند بکند !! این پول آنقدر زیاد است که با آن می توان هر مسئولی را خرید و فرخت و مجوز های لازم را برای بلدزور کشیدن کل منطقه هم گرفت چه برسد باغ سیب !

خب وقتی معادلات را به این شکل می بینیم ، مردم وقتی جلوی باغ جمع می شوند نقش همان خس و خاشاک را بازی می کنند و به قولی این بار مسئولین سعی می کنند به شکل دیگری مردم را پراکنده کنند تا آب ها از آسیاب بیفتد بعد کار خودشان را ادامه بدهند . همان سیستمی که می گوید یک چشم بگو بعد کار خودت را بکن .

در سال ۸۲  یعنی حدود ۱۱ سال پیش  می خواستند باغ سیب را تفکیک کنند تا بخشی از هزینه های احداث آزاد راه تهران – شمال را بپردازند و مابقی را به شهرداری بدهند که به دلیل اعتراضات مردمی تخریب این باغ ممنوع اعلام شد و درختان آن شناسنامه دار شدند.

طی سالهای ۸۲ تا ۹۲  ،مجددا پروژه های مختلفی برای تخریب این باغ طراحی شد که آخرین پروژه جنجالی را در مهر شهر کرج ایجاد کرده است. از اسفند ماه ۹۲ تا فروردین ۹۳  به گفته شاهدان عینی ، افرادی شبانه حدود دو هزار درخت از درختان باغ سیب را قطع می کردند و می سوزاندند.

برخی کارشناسان معتقدند که پای برخی درختان سم ریخته شده تا خشک شوند و شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان که اکنون یک پای درگیر این پروژه تخریبی است ، توانسته با استناداتی که می گویند درخت ها خشک بوده اند ، برای ۳۴۰ اصله درخت مجوز قطع کردن بگیرد .

حال می بینیم که نه تنها ۳۴۰ اصله درخت را مسموم و خشک کردند و از ریشه در آوردند بلکه بیش از ۲۰۰۰ اصله درخت مثمر این باغ را که هر ساله بیش از چند تن میوه محصول و بار داشتند از ریشه قطع کرده ، چوب ها را آتش زده و زمین را صاف کرده اند و دیگر اثری از درختان نیست .

طی روزهای ۵ شنبه ۲۸ فروردین ، جمعه ۲۹ فروردین ، اهالی مهر شهر کرج جلوی درب باغ سیب تجمع کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت باغ سیب شدند . امروز شنبه ۳۰ فروردین نیز قرار است اهالی مهر شهر مجددا جلوی درب باغ سیب تجمع کنند . شایان ذکر است از شب گذشته در تمامی خیابان های منتهی به باغ سیب ، بنرهایی بزرگی نصب شده است تا اهالی مهر شهر را دلخوش کنند و بگویند مسئولین به وضعیت باغ سیب رسیدگی می کنند . زهی خیال باطل !

کاملا روشن است این بنرها خیلی سریع تهیه شده تا از اجتماع مردمی در مقابل باغ سیب جلوگیری شود . تا کنون هیچ نهادی مسئولیت موضوع باغ سیب را نپذیرفته است . نه شهرداری ، نه سازمان محیطی زیست ، نه استانداری و نه هیچ ارگان دیگری مسئولیت قطع دو هزار درخت مثمر را بر عهده نگرفته است . زمانی موضوع ختم به خیر می شود که حداقل بعد از گذشت یک ماه از پیگیری های مردمی و حداقل چند روز پی در پی تجمع مردمی ، مسئولیت موضوع و فرد و سازمان خاطی مشخص شد باشد !!

مگر می شود ۲۰۰۰ درخت مثمر قطع شوند و بعد از چند روز هنوز مشخص نباشد مسئولیت موضوع با چه سازمانی است ؟

در خواست اول : سازمان و نهاد مسئول قطع ۲۰۰۰ درخت مثمر در اسرع وقت مشخص شود . البته الان هم مشخص است ولی اعلام رسمی نشده است . برای مشخص نمودن مسئول موضوع نیازهای به حل معادلات چند مجهولی نیست ، نیازی به دادگاه های عجیب و غریب و یا حضور شرلوک هلمز و خانم مارپل نداریم . موضوع خیلی روشن است  فقط جرات می خواهد که نهادهای قضایی فرد و سازمان خاطی را که می دانند کیست رسما معرفی کنند.

دوم : آقا ما می خواهیم به جای درخت ها ی مثمر چند ساله ، نهال بکارند ، آنهم نه ۲۰۰۰ تا بلکه حداقل ۴۰۰۰ تا ، ۶۰۰۰ تا ، هر چقدر که کَرم شان است ، اگر کرم داشته باشند !

وقتی فرد و سازمان خاطی وضعیت اش روشن است . در قدم دوم ، این سازمان باید تمام ضرر و زیان های وارده به باغ را جبران کند . این حداقل کاری است که باید انجام دهد. کسی که می تواند ۲۰۰۰ درخت مثمر جاندار را قطع کند ، چه تفاوتی با خفاش شب و قاتل های سریالی دارد !  جاندار ، جاندار است حالا این بار جاندار از نوع درخت است آنهم مثمرش .  با کسی که مرتکب قتلی می شود چه می کنند ! اینجا هم احتمالا در جمهوری اسلامی برای این نوع قتل ها قوانین و قواعدی داریم  .

خیلی سریع می توانند در یک پروژه سریع السیر ( شبیه به پروژه چسباندن بنرهای تشکر از مردم که در اطراف باغ زده اند ) ، نهال های جوان و مثمر را در ۲۴ ساعت آینده بکارند . کار سختی نیست اگر واقعا قصد جبران داشته باشند .

آقا مردم می خواهند جبران کنید … زدید خراب کردید حداقل برابر همان ، دو برابر همان ، سه برابر همان و … جبران کنید … قطع کردید حالا بکارید . رسیدگی کنید تا دوباره سبز بشوند.

سوم : وضعیت باغ سیب را معلوم کنید .

این خواسته خیلی سخت است ،  رسیدگی به باغ سیب وظیفه نهاد مسئول است ، اگر نمی تواند مسئولیت باغ سیب را تقبل کند ، این باغ متعلق به مردم است ، لذا مسئولیت را واگذار می کند تا دیگران این وظیفه خطیر را بر عهده بگیرند .

به نظر می رسد که مسئولین فعلی باغ سیب قدرت نگهداری باغ و رسیدگی به آن را ندارند . فرافکنی می کنند و از زیر مسئولیت شانه خالی می کنند . این موضوع نیز باید در صدر فعالیت های مسئولینی باشد که چند روزی است در رسانه ها اعلام می کنند می خواهند به وضعیت باغ سیب رسیدگی کنند .

مسئولین محترم جمهوری اسلامی ، آقای استاندار ، آقای شهردار ، مسئول محترم محیط زیست استان البرز  و همه کسانی که در این چند روز بی وقفه بر در و دیوار و اطراف باغ سیب بنرهایی چسباندید تا به مردم بگویید به فکر باغ سیب هستید ! اگر اینطور است این سه قدم را بروید تا برادری تان را با باغ سیب نشان دهید .

۱- فرد یا سازمان خاطی معرفی شود و جریمه متناسب با قطع ۲۰۰۰ درخت مثمر را پاسخگو باشد .

۲- در قسمتی از باغ که درختان قطع شده اند سریعا نهال های مثمر کاشته شود .

۳- وضعیت رسیدگی و نگهداری از باغ سیب مشخص شود .

با این تفاسیر می توان امید داشت وعده ها و صحبت هایی که در چند روز گذشته در رسانه ها مطرح شد ، فقط حرف نبودند بلکه واقعا دلسوزانه در فکر مردم و باغ سیب و محیط زیست هستید.

***

تنها راه عملی توقف تخریب باغ سیب ، کاشت درختان جدید بجای ۲۰۰۰ درخت قطع شده است

مردم عزیز مهرشهر

سلام

با تشکر از حضور بموقع و قدم های استوار تان در اعتراض به تخریب و قطع درختان باغ سیب ، در چند روز گذشته علی رغم اعتراضات مردمی و شنیدن انواع وعده های پر طمطراق از مسئولان شهرداری و دولتی ، عملاً هیچ اقدامی برای جبران تخریب ایجاد شده در باغ دیده نمی شود. باید هوشیار باشیم و فریب ِ بازی ها ، فرافکنی ها و پاسکاری آن ها را نخوریم . باید بر خواسته اساسی و محوری خودمان تاکید کنیم . در حال حاضر خواسته اصلی ما ، کاشت نهال های جدید ، در محل درختان قطع شده است . در غیر این صورت ، موضوع مشمول گذر زمان می شود و به فراموشی می رود و تخریب گران باغ سیب مرحله بعدی برنامه ای که ریخته اند را پیش می برند . چون این کار ، قانونی و شرعی ترین کاری است که باید مسئولان برای جبران اهمال و تقصیرات خود انجام دهند. اگر مسئولان در ادعاهای شان صداقت دارند و ریگی در کفش شان نیست باید تا فرصت هست و امکان ریشه زنی نهال ها در خاک باقی مانده در سریع ترین زمان نهال های جدید را بکارند .

اگر مسئولان نمی توانند و یا نمی خواهند بجای درختان قطع شده درخت بکارند ما خودمان این کار را خواهیم کرد . با هم قرار می گذاریم و هر کدام مان یک نهال سیب به همراه می آوریم و آن را می کاریم و مسئولیت نگهداری از آن را نیز خودمان بر عهده خواهیم گرفت و آن را به عنوان یکی از اعضای خانواده خودمان محسوب خواهیم کرد . باید برای مسئولان یک ضرب الاجل کوتاه بگذاریم و اگر تا آن تاریخ ، درخت کاری انجام نشود خودمان دست به کار می شویم .


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.