دعوت زندانیان اعتصابی قزل‌حصار از مقام حقوق بشری سازمان ملل برای دیدار و گفت‌وگو

جمعه, 13ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

پیشتر بسیاری درباره «شرایط غیرانسانی» در زندان قزل‌حصار هشدار داده‌اند

رادیوفردا نامه‌ای از زندانیان سیاسی زندان قزلحصار کرج را دریافت کرده که در آن از معاون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل برای دیدار و گفت‌وگو با آنها دعوت شده است.

این نامه را گروه «زندانیان اعتصابی سه‌شنبه‌های سیاه زندان قزلحصار» در تاریخ ۱۳ بهمن‌ماه نوشته، گروهی متشکل از ده زندانی سیاسی که در هفته جاری اعلام کردند از این پس در اعتراض به اعدام هر سه‌شنبه اعتصاب غذا می‌کنند.

آنها در این نامه با اشاره به سفر قریب‌الوقوع این مقام عالی‌رتبه سازمان ملل تأکید کرده‌اند: «هرگونه گزارش یا نتیجه‌گیری در موضوع اعدام زندانیان در ایران توسط شما… بدون بازدید از زندان قزلحصار و گفتگوی آزاد و بدون محدودیت با شاهدان زنده نقض حقوق بنیادین بشر در این زندان، نزد افکار عمومی… معتبر نخواهد بود.»

خبر برنامه ندا الناشف، معاون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، برای سفر به ایران از هفته گذشته با واکنش‌های بسیار از طرف فعالان سیاسی و مدنی و اپوزیسیون ایران روبه‌رو شده و بسیاری به او تذکر داده‌اند که جمهوری اسلامی از این سفر استفاده تبلیغاتی خواهد کرد، مگر آن که او شرایط سفر را تغییر داده یا در زمان آن تجدید نظر کند.

این واکنش‌ها با حامد اسماعیلیون و شیرین عبادی آغاز شد و تاکنون از طرف طیفی وسیع، از بازماندگان قربانیان پرواز اوکراینی تا تشکل‌های کوییر ایران، ادامه داشته است.

ندا الناشف، معاون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، قرار است از روز جمعه، ۱۳ تا ۱۶ بهمن‌ماه در سفری برنامه‌ریزی‌شده برای بررسی دو موضوع که به طور رسمی «اعدام» و «حقوق زنان» اعلام شده به ایران سفر کند.

مارتا هورتادو، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، پیشتر در گفت‌وگو با رادیوفردا از این سفر دفاع کرده و هدف از آن را بررسی وجود «فرصت برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران» است.

خانم الناشف در حالی به ایران خواهد رفت که دست‌کم در یک دهه گذشته، همزمان با بالا گرفتن اعتراضات مردمی در ایران و وقوع پی‌در‌پی آنها، هیچ یک از گزارشگران ویژه بررسی حقوق بشر اجازه سفر به کشور را نیافته‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.