مراسم خاکسپاری ناوالنی برگزار شد؛ شهروندان علیه «پوتین قاتل» شعار دادند

جمعه, 11ام اسفند, 1402
اندازه قلم متن

مراسم تشییع جنازه الکسی ناوالنی.

مراسم تشییع جنازه الکسی ناوالنی

مراسم خاکسپاری الکسی ناوالنی، سیاستمدار و از مخالفان سرشناس پوتین، جمعه ۱۱ اسفند در میان تدابیر شدید امنیتی در یک کلیسای کوچک در شهر مسکو برگزار شد.

در این مراسم، در کلیسایی که توسط مأموران پلیس محاصره شده بود، مادر و پدر الکسی ناوالنی و هزاران شهروند روس شرکت داشتند که مقامات حکومت را مسئول مرگ این ناراضی سیاسی معرفی کردند.

یک کشیش ارتدکس اجرای این مراسم کوتاه را برعهده داشت. در حالی که نیروهای امنیتی مانع ورود شهروندان به کلیسا برای وداع با الکسی ناوالنی شدند، آنها در خیابان‌های اطراف نام او را فریاد زدند و شعارهای ضد حکومتی سردادند.

مراسم تشییع جنازه الکسی ناوالنی
مراسم تشییع جنازه الکسی ناوالنی

پس از پایان مراسم، تابوت او به خارج از کلیسا حمل شد و شعارهایی مانند «روسیه آزاد خواهد شد»، «نه به جنگ»، «روسیه بدون پوتین»، «فراموش نمی‌کنیم» و «پوتین قاتل» در خیابان‌ها شنیده می‌شد.

ناوالنی، سرسخت‌ترین منتقد داخلی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در ۴۷ سالگی در زندان درگذشت. هوادارانش می‌گویند که او توسط حکومت به قتل رسیده است، ولی کرملین این اتهام را رد می‌کند.

مسکو، جنبش الکسی ناوالنی را به‌عنوان یک جنبش افراطی، غیرقانونی اعلام کرده و حامیان او را اغتشاش‌گرانی توصیف می‌کند که با حمایت آمریکا، قصد دارند در روسیه انقلاب کنند. واشنگتن این اتهام را رد می‌کند.

مراسم تشییع جنازه الکسی ناوالنی
مراسم تشییع جنازه الکسی ناوالنی

مراسم تشییع پیکر الکسی ناوالنی دو هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری روسیه برگزار می‌شود. انتظار می‌رود ولادیمیر پوتین که بیش از ۲۰ سال اداره تمامی امور حکومت را در دست داشته است، به سادگی برای یک دوره شش ساله دیگر بر مسند قدرت باقی بماند.

پیکر الکسی ناوالنی به گورستان «بوریسوفسکویه» در حدود ۲.۵ کیلومتری، در سمت دیگر رودخانه «مسکوا» منتقل شد. حضور نیروهای امنیتی در محل محسوس بود و خیابان‌های اطراف بسته شده بود.

این مراسم از طریق حساب کاربری الکسی ناوالنی در شبکه اجتماعی یوتیوب بصورت زنده پخش شد، هرچند که این کانال در داخل روسیه مسدود است.

مراسم تشییع جنازه الکسی ناوالنی
مراسم تشییع جنازه الکسی ناوالنی

بسیاری از کاربران با انتشار پیام‌های تسلیت، از درگذشت الکسی ناوالنی ابراز تأسف کردند، اما پیام‌هایی نیز درباره نافرمانی و مبارزه با حکومت پوتین منتشر شد.

متحدان الکسی ناوالنی که اکثرا در خارج از روسیه هستند، از شهروندان خواستند تا جمعه شب با تجمع در یادمان‌های سرکوب دوران شوروری در شهرهای خود، به این سیاستمدار منتقد ادای احترام کنند. کرملین اعلام کرده است که با هرگونه گردهمایی غیرمجاز در حمایت از الکسی ناوالنی برخورد می‌کند.

الکسی ناوالنی، از منتقدین جدی سیاست‌های ولادیمیر پوتین به ویژه حمله نظامی به اوکراین بود و بارها آن را «دیوانگی» توصیف کرد.

مراسم تشییع جنازه الکسی ناوالنی
مراسم تشییع جنازه الکسی ناوالنی

به گفته متحدان او، ولادیمر پوتین این سیاستمدار ناراضی را به قتل رسانده است، زیرا نمی‌خواست ناوالنی در جریان یک مبادله بالقوه زندانیان آزاد شود. آنها می‌گویند که چگونگی قتل و جزئیات مرتبط با آن را افشا خواهند کرد.

کرملین دخالت حکومت در مرگ الکسی ناوالنی را رد می‌کند، می‌گوید اطلاعی از مبادله زندانیان ندارد، و او به مرگ طبیعی در زندان درگذشته است.

الکسی ناوالنی، وکیل پیشین، مهمترین چالش سیاسی داخلی ولادیمر پوتین در دو دهه اخیر محسوب می‌شود که با سازمان‌دهی اعتراضات خیابانی گسترده، فساد ‌و سومدیریت کرملین و مقامات حکومتی را برملا کرد.

مراسم تشییع جنازه الکسی ناوالنی
مراسم تشییع جنازه الکسی ناوالنی

این مخالف سرشناس با اتهاماتی چون کلاهبرداری یا افراط‌‌گرایی به بیش از ۳۰ زندان محکوم شد، اتهاماتی که به گفته الکس ناوالنی انگیزه‌های سیاسی داشت و با هدف ساکت کردن او مطرح شده بود.

ولادیمیر پوتین هنوز درباره مرگ الکسی ناوالنی اظهار نظری نکرده و سال‌ها از بردن نام او پرهیز کرده است.

منبع : رویترز

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.