احمد خاتمی پس از سه هفته انتشار یک نامه درباره «تعیین جانشینی» خامنه‌ای را تکذیب کرد

دوشنبه, 18ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

این نامه، تاریخ ۲۷ خرداد امسال را دارد و مشخص نیست چرا احمد خاتمی سه هفته بعد آن را تکذیب کرده است، نه در آن زمان.

این نامه، تاریخ ۲۷ خرداد امسال را دارد و مشخص نیست چرا احمد خاتمی سه هفته بعد آن را تکذیب کرده است، نه در آن زمان.

یک عضو مجلس خبرگان رهبری انتشار نامه‌ای از سوی ستاد سعید جلیلی، نامزد انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری، در مورد «تعیین جانشینی رهبری تا آذرماه» را تکذیب کرد.

احمد خاتمی روز یکشنبه ۱۷ تیرماه این نامه را «جعلی» خوانده و گفته که آن را «به شدت» تکذیب می‌کند.

این نامه، تاریخ ۲۷ خرداد امسال را دارد و مشخص نیست چرا احمد خاتمی سه هفته بعد آن را تکذیب کرده است، نه در آن زمان.

نامه یاد شده با امضای محسن منصوری، رئیس ستاد سعید جلیلی، خطاب به معاون سازماندهی این ستاد نوشته شده و در آن آمده که مجلس خبرگان امسال «مسئولیت خطیری» بر دوش دارد و باید جانشینی رهبری را «تعیین» کند.

بر اساس این نامه، احمد خاتمی گفته که «تا آذرماه و بر اساس برنامه قبلی، این مهم باید و ضرورتاً به انجام برسد؛ چرا که بعد از آن احتمال هر رخدادی بیش از همه محتمل است».

عضو مجلس خبرگان در تکذیبیه خود انتشار این نامه را «رفتار مذبوحانه» خوانده و گفته که «دشمن به خیال باطل خود می‌خواهد از آب گل‌آلود انتخابات ماهیگیری کند».

مجلس خبرگان متشکل از ۸۸ عضو است که وظیفه اصلی آن تعیین رهبر جمهوری اسلامی است.

در سال‌های اخیر با بالا رفتن سن علی خامنه‌ای که هم اکنون ۸۴ ساله است، موضوع انتخاب رهبر آینده جمهوری اسلامی بارها در رسانه‌ها مطرح شده است.

در این میان، نام مجتبی خامنه‌ای،‌ پسر ۵۵ ساله رهبر جمهوری اسلامی، به عنوان جانشین پدرش نیز بر سر زبان‌ها افتاده است؛ موضوعی که مخالفان حکومت در جریان اعتراضات سال‌های اخیر در ایران با شعار «مجتبی بمیری، رهبری‌ رو نبینی» به آن واکنش منفی نشان داده‌اند.

گرچه از مجتبی خامنه‌ای به عنوان جدی‌ترین گزینه جانشینی رهبر فعلی جمهوری اسلامی نام برده می‌شود، اما مجلس خبرگان شهریور سال ۱۴۰۱ گزارش‌ها درباره «جانشینی موروثی» را «شبهه‌پراکنی» خواند و مدعی شد این نهاد تنها به «شایسته‌گزینی و انتخاب اصلح» توجه دارد.

بر اساس آنچه برخی از اعضای مجلس خبرگان، از جمله احمد خاتمی و محسن اراکی، در سال‌های اخیر گفته‌اند، یک «کمیته محرمانه» در این نهاد وجود دارد که سه عضو دارد و وظیفه آن تعیین کسانی است که «در مظان رهبری هستند».

احمد خاتمی آذر سال ۹۴ گفته بود که این کمیته «با رعایت کامل مسئله رازداری»، این اقدام را انجام می‌دهد و «اگر رهبری بخواهند این اسامی فقط به ایشان عرضه می‌شود».

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران و رادیو فردا/ک.ر/ف.دو

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.