تحولات پارلمان اروپا و گمانه‌زنی‌ها درباره اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه‌تر علیه تهران

چهارشنبه, 27ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

روبرتا متسولا با کسب اکثریت آرا بار دیگر به‌عنوان رییس پارلمان اروپا انتخاب شد. یک لابی نزدیک به جمهوری اسلامی با اعلام ناخرسندی از انتصاب هانا نویمن به ریاست بخش ایران در پارلمان اروپا گفت حضور او سخت‌گیری‌های بیشتر اروپا علیه حکومت ایران و تقابل با تهران را به دنبال خواهد داشت.

صبح روز سه‌شنبه ۲۶ تیر اولین جلسه عمومی پارلمان اتحادیه اروپا در استراسبورگ برگزار شد و متسولا، سیاستمدار اهل مالت با کسب اکثریت مطلق ۵۶۲ رای از مجموع ۶۹۹ رای اخذ شده، بار دیگر ریاست پارلمان را عهده‌دار شد.

او که از ژانویه ۲۰۲۲ ریاست پارلمان اروپا را بر عهده دارد، تا دو سال و نیم دیگر در این مسند باقی خواهد ماند.

متسولا در سخنرانی پس از انتخاب دوباره‌اش از زنان و دختران، دانشجویان و دانش‌آموزان ایرانی یاد کرد که همچنان در معرض تهدید هستند.

او روز ۲۷ مهر سال گذشته پس از اعلام خبر اعطای جایزه ساخاروف اتحادیه اروپا به مهسا ژینا امینی و خیزش «زن، زندگی، آزادی» قتل مهسا را «وحشیانه» و «نقطه عطفی تاریخی» خوانده بود.

به گفته متسولا، قتل مهسا، جنبشی را به رهبری زنان ایران کلید زد که «تاریخ‌ساز شد» و شعار «زن، زندگی، آزادی» را به شعاری برای همه کسانی تبدیل کرد که از برابری، کرامت و آزادی در ایران دفاع می‌کنند.

پیش از آن و در جریان تجمع‌های اعتراضی ایرانیان خارج از کشور در جریان خیزش انقلابی، متسولا خطاب به معترضان ایرانی گفته بود: «شما در سمت درست تاریخ هستید و تاریخ‌ساز خواهید بود. پارلمان اروپا در کنارتان می‌ایستد.»

او همچنین خواهان اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی و پاسخگو کردن آن در قبال کشتار و اعدام معترضان ایرانی شده بود.

متسولا اکنون در کنار اورسلا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپا، آنتونیو کوستا، رییس شورای اروپا و کایا کالاس، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، یکی از چهار چهره کلیدی و رهبر اصلی اتحادیه اروپاست.

نگرانی لابی جمهوری اسلامی از نقش‌آفرینی هانا نویمن در پارلمان اروپا

روز سه‌شنبه ۲۶ تیر، یک لابی نزدیک به جمهوری اسلامی با اعلام ناخرسندی از انتصاب هانا نویمن به ریاست بخش ایران در پارلمان اروپا گفت حضور این سیاستمدار آلمانی، سخت‌گیری‌های بیشتر اروپا علیه ایران و تقابل با تهران را به دنبال خواهد داشت.

نشریه ریسپانسیبل استیت کرافت (responsiblestatecraft) زیر نظر اندیشکده کوئینسی در همین زمینه نوشت با وجود ابراز علاقه مسعود پزشکیان به تعامل مجدد با غرب، به نظر نمی‌رسد بخش ایران در پارلمان اروپا علاقه‌ای به آن داشته باشد، چرا که به گفته این رسانه، هانا نویمن، سیاستمدار آلمانی از حزب سبز در راس هیات پارلمانی اروپا در امور ایران قرار می‌گیرد.

این نشریه در ادامه نوشت: «نویمن در موضوع ایران تازه‌کار نیست. باید دید او چگونه در سمت جدید خود اقدام خواهد کرد اما اگر فعالیت‌های گذشته‌اش را در نظر بگیریم، باید انتظار یک موضع تقابلی را داشت.»

ریسپانسیبل استیت کرافت در ادامه افزود که نویمن به‌طور مداوم برای گنجاندن نام سپاه پاسداران در فهرست نهادهای تروریستی اتحادیه اروپا تلاش کرده است.

نویمن، کایا کالاس، جانشین جوزپ بورل در بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا را خطاب قرار داد و خواهان تروریستی شناختن سپاه پاسداران همچون کانادا و شماری دیگر از کشورها شد.

او در دو سال اخیر و در جریان خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، بارها به انتقاد از بورل به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سیاست‌های مماشات او با جمهوری اسلامی پرداخت.

بورل روز سوم بهمن ۱۴۰۱ گفته بود تا زمانی که یک دادگاه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، سپاه پاسداران را به عنوان یک سازمان تروریستی نشناسد، اتحادیه اروپا نمی‌تواند این نهاد را به فهرست گروه‌های تروریستی اضافه کند.

در همین راستا، اواسط تیر امسال بخش حقوقی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا درخواست آلمان را برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران پذیرفت.

اوایل اردیبهشت امسال نیز پارلمان اروپا با رای مثبت اکثریت اعضا، قطعنامه‌ای در واکنش به حملات جمهوری اسلامی به اسرائیل تصویب کرد که در آن از اتحادیه اروپا خواسته شده است با تجدیدنظر در استراتژی خود در قبال تهران، تحریم‌های جمهوری اسلامی را گسترده‌تر و سپاه پاسداران را به عنوان گروهی تروریستی شناسایی کند.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.