جی‌دی ونس، معاون منتخب ترامپ، چه مواضعی در قبال ایران دارد؟

چهارشنبه, 27ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

جی‌دی ونس، سناتور جمهوری‌خواه، به‌عنوان فرد موردنظر ترامپ برای تصدی معاونت رئیس‌جمهور انتخاب شده است

جی‌دی ونس، سناتور جمهوری‌خواه، به‌عنوان فرد موردنظر ترامپ برای تصدی معاونت رئیس‌جمهور انتخاب شده است

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد جمهوری‌خواه، اعلام کرد که سناتور اهل اوهایو، جی‌دی وَنس، را به‌عنوان معاون ریاست‌جمهوری احتمالی خود انتخاب کرده است.

دی‌جی ونس یک سیاستمدار معتقد به شعار «اول آمریکا» است که با حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ و کمک‌های نظامی به اوکراین مخالف بوده، اما اسرائیل را از این شعار مستثنی می‌داند.

او که یک مسیحی باورمند است، اعلام کرده که به دلایل دینی و سیاسی حامی قوی اسرائیل است و از توافق‌نامه‌های عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی حمایت می‌کند.

آقای ونس در سخنرانی اخیر خود در اوائل خرداد امسال در مؤسسه کوئینسی از «دین» به‌عنوان یکی از دلایل حمایت بسیاری از آمریکایی‌ها از اسرائیل یاد کرده کرده و گفته ایالات متحده «بزرگ‌ترین کشور با اکثریت مسیحی در جهان» است و به اعتقاد مسیحیان، زندگی و مرگ و رستاخیز عیسی مسیح در اسرائیل و کرانه باختری رخ داده است. او افزود که بنابر این، سیاست خارجی آمریکا نمی‌تواند این منطقه را نادیده بگیرد.

ونس ۳۹ ساله در سال ۲۰۲۲ به موفقیت در انتخابات سنا دست یافت و از ژانویه ۲۰۲۳ در سنا، در کمیته‌های مربوط به بانکداری، تجارت، اقتصاد و سالمندی، فعالیت دارد.

سناتور جی‌دی ونس همچنین اظهارات متعددی در مورد ایران داشته و پیش از این بر رویکردی محتاطانه در رویکرد نظامی منجر به حمله به خاک ایران تأکید کرده بوده است.

سال گذشته، ونس در مخالفت با صداهای جنگ‌طلب‌تر و جناح نومحافظه‌کار در حزب جمهوری‌خواه از عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه انتقاد کرده بود.

جی‌دی ونس اما در روزهای اخیر و پس از سوءقصد نافرجام به دونالد ترامپ، در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز با لحنی صحبت کرد که مقداری تفاوت در آن دیده می‌شود.

او در این مصاحبه انتقادهای بیشتری را متوجه دولت جو بایدن کرد و در مورد اقتصاد نیز گفت که اولویت شماره یک باید «آزاد کردن انرژی آمریکا» از وابستگی به دیگر کشورها باشد.

جی‌دی ونس: اگر قرار است ایرانی‌ها را بکوبیم، باید محکم بزنیم.

او در مورد واردات انرژی گفت «جو بایدن ترجیح می‌دهد آن را از ایران بخرد تا از پنسیلوانیا» و افزود که آمریکا روی منابعی از گاز طبیعی نشسته که قابل مقایسه با حجم منابع نفت عربستان سعودی است.

در مورد سیاست خارجی، جی‌دی ونس همسویی کامل خود را با سیاست‌های ترامپ اعلام کرد و در پاسخ به پرسش مجری فاکس‌نیوز گفت «ترامپ بود که داعش را شکست داد، درحالی‌که بایدن فقط مجوز ‘بمباران‌های کوچک ضعیف’ را صادر کرده است»، که اشاره‌ای به کارزار ایالات متحده علیه حوثی‌های همسو با ایران در یمن است.

با این وصف، جی‌دی که پیشتر، حدود هشت ماه پیش، با ادامهٔ مسیری که منجر به تشدید تنش‌ها با حکومت ایران شود مخالف بود، اکنون در تازه‌ترین مصاحبه خود با فاکس‌نیوز طرفدار بمباران‌های سنگین‌تر علیه گروه‌های نیابتی ایران نظیر شبه‌نظامیان حوثی‌ در یمن است.

آقای ونس در این مصاحبه تازه، سپس با ستایش از ترامپ برای حملهٔ مرگبار به قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در سال ۲۰۲۰ گفت: «اگر قرار است ایرانی‌ها را بکوبیم، باید محکم بزنیم.»

او در ادامه از اسرائیل خواست «حماس را از بین ببرد» و پیش‌بینی کرد که ترامپ «صلح را در اوکراین به ارمغان خواهد آورد».

جی‌دی ونس در مصاحبهٔ دیگری با فاکس‌نیوز هم گفت که به باور او جو بایدن باید دست اسرائیل را بیش از پیش باز بگذارد «تا جنگ غزه به پایان برسد» و سپس با دست‌یابی به توافق صلح اسرائیل با عربستان وضعیت آرام شود.

او دست یافتن به توافق صلح اسرائیل با عربستان را «پاسخی مناسب به خطر ایران» توصیف کرد.

موضوع حملهٔ نظامی به خاک ایران

جی‌دی ونس در آبان ۱۴۰۲، در برنامهٔ “Face the Nation” از شبکه سی‌بی‌اس، دیدگاه خود را در مورد جنگ جاری در غزه و موضوع افزایش حملات گروه‌های نیابتی ایران به نیروهای آمریکایی در منطقه، پس از بروز جنگ غزه بیان کرده بود.

هنگامی که از او پرسیده شد آیا پس از حملات نیروهای وابسته به ایران به پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در عراق و سوریه، از استفاده از نیروی نظامی علیه حکومت ایران حمایت می‌کند یا نه، این جمهوری‌خواه اهل اوهایو پاسخ منفی داد.

ونس در مورد موضوع حملهٔ نظامی آمریکا به ایران چنین پاسخ داد:

«در حال حاضر؟ قطعاً نه. به نظر من باید سعی کنیم اوضاع را آرام کنیم. البته باید خطوط قرمز داشته باشیم؛ اگر ایرانی‌ها به نیروهای آمریکایی حمله کنند… اگر آن‌ها نقش تشدیدکننده‌ای در درگیری داشته باشند، ما باید آمادهٔ پاسخگویی باشیم.»

وقتی در این مصاحبه به او یادآوری شد که برخی گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت حکومت ایران به نیروهای آمریکایی حمله کرده‌اند، آقای ونس تصریح کرد: «آن‌ها حمله کرده‌اند، گروه‌های شبه‌نظامی خاصی حمله کرده‌اند، و من فکر می‌کنم ما کار درستی انجام داده‌ایم،‌ یعنی پاسخی متناسب داده‌ایم.»

او همچنین اضافه کرد:

«اگر آن‌ها به ما ضربه بزنند، ما باید به آن‌ها ضربه بزنیم. اما اگر در مورد حمله به خاک اصلی ایران صحبت می‌کنید، فکر می‌کنم چنین اقدامی در حال حاضر تشدید قابل‌توجه تنش‌ها را درپی خواهد داشت، و این کار اشتباهی خواهد بود.»

پس از این مصاحبه، درخصوص نظرات بعدی جی‌دی ونس در پیوند با خودِ موضوع حملهٔ احتمالی نظامی به ایران خبری منتشر نشده است.

سناتور ونس اما حدود شش ماه بعد، به‌طور کلی، نگرانی‌های زیادی در مورد پراکندگی بیش از حد نیروهای نظامی ایالات متحده در نقاط مختلف جهان ابراز کرده و از تمرکز بر بازسازی قابلیت‌های دفاعی آمریکا و اولویت دادن به منافع امنیت ملی حمایت کرده است.

او به‌ویژه از شکست‌های سیاست خارجی ایالات متحده در گذشته، به‌ویژه جنگ عراق، به‌عنوان «درس عبرتی» در مورد مشکلات سیاست‌های مداخله‌جویانه سخن گفته است.

به دنبال حمله موشکی ایران به اسرائیل در فروردین امسال، ونس هشدار داده بود که «ترس واقعی از تشدید تنش» در منطقه وجود دارد و ایالات متحده باید برای مهار این درگیری تلاش کند.

او در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان دربارهٔ این حمله چنین گفت:

«فکر می‌کنم مهم‌ترین چیز برای ایالات متحده در این‌جا این است که ابتدا از تبدیل شدن این درگیری به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر جلوگیری کند، زیرا ما در حال حاضر بسیار تحت فشار هستیم، و دوم این‌که از متحدان اسرائیلی خود حمایت کنیم.»

ونس همچنین گفت که ترس از تشدید تنش وجود دارد زیرا «جهان، ایالات متحده‌ای را می‌بیند که بسیار تحت فشار است».

او از مقامات کشورش خواست تا با افزایش تولید تسلیحات، وضعیت بازدارندگی در مورد تهدیدها علیه منافع آمریکا را دوباره برقرار کنند.

جی‌دی ونس در سخنرانی خرداد امسال در مؤسسه کوئینسی باز هم تأکید کرد که آمریکا با حمله به عراق در سال ۲۰۰۳، از آن کشور «یک گروه نیابتی جمهوری اسلامی در خاورمیانه» ایجاد کرده است.

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.