گزارش‌ها از فاش شدن «نقشه» جمهوری اسلامی ایران برای «ترور» دونالد ترامپ

چهارشنبه, 27ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند که مقام‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر به اطلاعاتی دست یافته بودند که حاکی از نقشه جمهوری اسلامی برای «ترور» دونالد ترامپ بود.

بنا بر این گزارش‌ها که روز سه‌شنبه ۲۶ تیر ابتدا توسط شبکه سی‌ان‌ان منتشر شد و سپس روزنامه نیویورک تایمز و خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به شکل جداگانه به آن پرداختند، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که اقدام اخیر توماس متیو کروکس در سوءقصد به جان آقای ترامپ به این توطئه ایران ارتباط داشته باشد.

سی‌ان‌ان با اشاره به این‌که اطلاعات فوق درباره طرح ایران برای قتل آقای ترامپ از سوی یک «منبع انسانی» به دست مقام‌های ایالات متحده رسیده بود، نوشته است سرویس مخفی آمریکا – که محافظت از جان مقامات ارشد را برعهده دارد – به همین دلیل وضعیت امنیتی کاندیدای جمهوری‌خواهان را تقویت کرده بود.

این شبکه خبری می‌گوید وجود این اطلاعات درباره تهدید از سوی سرویس امنیتی یک کشور خارجی متخاصم و تقویت وضعیت امنیتی دونالد ترامپ، سؤال‌های جدیدی دربارۀ خطاهای امنیتی منجر به تیراندازی به سوی او در جریان تجمع انتخاباتی روز ۲۳ تیر مطرح کرده است.

پس از سوءقصد نافرجام در شهر باتلر ایالت پنسیلوانیا، این انتقاد از سرویس مخفی آمریکا مطرح شده است که یک جوان ۲۰ ساله چگونه توانسته بود به محل تیراندازی در نزدیکی محل سخنرانی آقای ترامپ برسد.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی جداگانه به نقل از یک منبع خود نوشت که کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ پیش از سوءقصد روز شنبه در جریان تهدید ناشی از طرح احتمالی ایران قرار گرفته بود.

یک منبع امنیتی نیز به سی‌ان‌ان گفت که وزارت امنیت داخلی با مقام‌های ارشد سرویس مخفی تماس گرفت تا «کاملاً اطمینان یابد» آن‌ها به ردگیری این گزارش تهدید ادامه دهند.

به گفته این مقام، سرویس مخفی نیز ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ را در جریان این اطلاعات قرار داد. این مقام به سی‌ان‌ان گفت: «در واکنش به تهدید شدت‌یافته، سرویس مخفی منابع و نیروهایش برای محافظت از رئیس‌جمهور پیشین را افزایش داد. همه این‌ها پیش از روز شنبه بود.»

ستاد انتخاباتی آقای ترامپ حاضر نشد درباره اطلاع یافتن از تهدید ایران اظهارنظر کند. یک سخنگوی این ستاد گفت: «ما درباره جزئیات امنیت رئیس‌جمهور ترامپ اظهارنظر نمی‌کنیم. همۀ سؤالات باید از سرویس مخفی پرسیده شوند.»

بر اساس این گزارش، سرویس مخفی آمریکا اخیراً چندین بار به ستاد انتخاباتی آقای ترامپ درباره برگزاری تجمع‌های انتخاباتی در فضای باز هشدار داده بود.

سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا گفته است در حال حاضر ارتباطی بین توماس متیو کروکس با هیچ‌کس کشف نشده است.

او تأکید کرده است که تحقیقات درباره این سوءقصد که باعث مجروح شدن آقای ترامپ شد، ادامه دارد.

ایران در واکنش به انتشار این گزارش‌ها، آن‌ها را «اتهامات بی‌اساس و مغرضانه» دانست و رد کرد.

نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی در سازمان ملل در این زمینه به سی‌ان‌ان گفت که از نگاه حکومت ایران، دونالد ترامپ «یک مجرم جنایتکار» است که به دلیل «صدور دستور ترور» قاسم سلیمانی باید در دادگاه محاکمه و مجازات شود.

این نمایندگی در عین حال گفته است که ایران «مسیر حقوقی را برای پاسخگو کردن او انتخاب کرده است.»

در پی کشته شدن قاسم سلیمانی بر اثر حمله آمریکا با دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، مقام‌ها و رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی بارها صحبت از «انتقام سخت» کرده‌اند.

قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، در ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ هنگامی که با گروهی از شبه‌نظامیان شیعه عراقی از فرودگاه بغداد خارج می‌شد، هدف حمله پهپادهای آمریکایی قرار گرفت و کشته شد.

کشتن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، تنش سیاسی و نظامی بین ایران و آمریکا را افزایش داد و ایران پنج روز پس از آن، در ۱۸ دی ۹۸، پایگاه عین‌الاسد، مقر نیروهای آمریکایی در عراق، را با موشک هدف قرار داد که به گفته مقام‌های ایالات متحده تلفاتی نداشت.

با این حال تهدید به انتقام گرفتن طی حدود پنج سال گذشته از سوی افراد و نهادهای نزدیک به جمهوری اسلامی تکرار شده است.

با استفاده از گزارش‌های سی‌ان‌ان، نیویورک تایمز و رادیو فردا؛ ع.م

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.