«حمله به خانه‌های مهاجران افغان» در پی قتل مردی در استان فارس

شنبه, 30ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

اخبار امروز

برخی گزارش‌ها از حمله به خانه‌های چندین مهاجر افغان در شهر خور در جنوب استان فارس حکایت دارد، ظاهراً برای تلافی قتل یک مرد ایرانی که گفته می‌شود توسط یک تبعه افغان کشته شده است.

یک مهاجر افغان مقیم خور روز جمعه ۲۹ تیر به رادیو آزادی، سرویس افغانستان رادیو اروپای آزاد، گفت که خانواده‌اش را به دلیل نگرانی از امنیت‌شان از این شهر به شیراز منتقل کرده است.

مهاجرانی که با رادیو آزادی صحبت کرده‌اند، خشم مردم منطقه را به ماجرای قتل یک مرد رستوران‌دار ۶۲ ساله مربوط می‌دانند که ۱۱ تیرماه اعلام شد در شهر خنج به‌دست شاگرد ۱۷ ساله‌اش کشته شده است.

در آن تاریخ خبرگزاری ایرنا به‌نقل از محمد بردبار، فرمانده انتظامی خنج، اعلام کرد که شاگرد رستوران «به‌دلیل اختلافات شخصی» با صاحب‌کارش با «ضربات متعدد سلاح سرد» او را به قتل رساند و سپس خودش را به کلانتری معرفی کرد.

مقامات انتظامی و قضایی هویت و ملیت متهم به قتل را اعلام نکردند، اما برخی مهاجران افغان مقیم خور به رادیو آزادی گفته‌اند که مظنون تبعه افغان بوده است.

خور شهری، از توابع شهرستان لارستان، و خنج هر دو در جنوب استان فارس واقع شده‌اند.

چنان‌که رادیو آزادی به‌نقل از برخی مهاجران افغان در این منطقه گزارش کرده است، مردم منطقه در پی این رویداد از فروش کالا و خدمات به اتباع افغان پرهیز می‌کنند و «بسیاری مجبور به فرار از خور به شیراز شده‌اند».

به‌ادعای یک مهاجر افغان، «مردم منطقه بسیار عصبانی هستند و خانه‌های چندین افغان را به آتش کشیده‌اند». برخی منابع دیگر اما صرفاً از «حمله و تلاش برای به آتش کشیدن خانه‌ها» گفته‌اند.

رسانه‌های رسمی ایران و مقامات انتظامی و قضایی جمهوری اسلامی هنوز گزارشی در این باره منتشر نکرده‌اند.

در سال‌های اخیر، به‌ویژه پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان و هجوم گستردهٔ مهاجران از افغانستان به ایران، احساسات ضد افغان در برخی نقاط کشور افزایش یافته است.

چندی پیش نیز ادعای بی‌اساسی در رسانه‌های اجتماعی، مهاجران افغان را به افزایش موارد مبتلا به جذام در ایران متهم کرد؛ این در حالی است که به‌استناد آمار و گزارش‌های رسمی، روند ابتلا به جذام در ایران طی حدود ۲۰ سال گذشته روند کاهشی داشته و «از کشف ۷۲ مورد جدید در سال ۸۵ به ۹ مورد در سال ۱۴۰۲ رسیده است».

دولت جمهوری اسلامی نیز طی دو سال گذشته کارزار اخراج صدها هزار پناهنده افغانی در کشور را رقم زده و احمد وحیدی، وزیر کشور، نیز اردیبهشت امسال از اخراج یک میلیون و ۳۰۰ هزار اتباع خارجی از کشور طی یک سال گذشته خبر داد.

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.