گزارش رویترز از آتش گرفتن دو میلیون بشکه نفت ایران؛ وزارت نفت تکذیب کرد

شنبه, 30ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

«ما مطمئنیم که این نفتکش نفت خام ایران را حمل می کرد تا به چین ببرد»

تصویری از بلند شدن دود غلیظ از نفتکش چینی سیریز-یک در سنگاپور-رویترز

خبرگزاری رویترز گزارش داد که یک نفتکش چینی حامل دو میلیون بشکه نفت ایران و یک نفتکش کشور سنگاپور روز جمعه در نزدیکی ساحل سنگاپور با یکدیگر برخورد کردند و آتش گرفتند.

یک مقام شرکت کپلر در گفت‌وگو با رویترز تایید کرد که نفت‌کش سیریز-یک متعلق به چین و درحال انتقال دو میلیون بشکه نفت از ایران به چین بوده است. دو خدمه نفتکش چینی در این حادثه مجروح شدند. سازمان بنادر و دریانوری سنگاپور هم درباره جزئیات این ماجرا گفت نفتکش هفنیانایل با پرچم سنگاپور و نفتکش سیریز-یک با پرچم سائوتومی و پرینسیپ در ۵۵ کیلومتری شمال غربی جزیره پدرا برانکا در شرق تنگه سنگاپور با یکدیگر برخورد کرده‌اند.

اما وزارت نفت جمهوری اسلامی، روز شنبه ۳۰ تیر با تکذیب گزارش رویترز و بلومبرگ مدعی شد: «هیچ‌کدام از نفتکش‌های آسیب‌دیده مرتبط با ایران نبودند و محموله نفت خام هیچ‌یک از این دو نفتکش آسیب‌دیده نیز ارتباطی با ایران ندارد و متعلق به ایران نبوده است.»

در ادامه بیانیه وزارت نفت ایران آمده است: «براساس مستندات منتشرشده، ابرنفتکش سیریز-یک حامل پرچم کشور جزیره‌ای سائوتومه و پرنسیپ واقع در خلیج گینه در غرب قاره آفریقا است. مشخص نیست در شرایطی که ایران توانسته تولید و صادرات نفت خود را با وجود تحریم‌های آمریکا افزایش دهد، انتساب محموله این نفتکش غول‌پیکر به ایران با چه هدف و نیتی از سوی رسانه‌های غربی مطرح می‌شود.»

جمهوری اسلامی در دو دهه اخیر، به‌دلیل تحریم‌های غرب بر مجموعه گسترده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی‌اش، برای فروش نفت و انتقال آن به کشورهای هم‌پیمانش، مانند چین یا کشورهای آمریکای جنوبی، برای نصب پرچم‌های برخی جزایر خارجی اقدام به اجاره نفت‌کش‌های خارجی و همکاری با دلال‌ها می‌کند.

به همین دلیل دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی، پس از توقیف این نفتکش‌ها یا وقوع حوادث دریایی، از پذیرش مسئولیت این نفت‌کش‌ها خودداری می‌کنند تا عواقب دور زدن تحریم‌ها و کمک به فروش نفت جمهوری اسلامی متوجه کشورها و شرکت‌های خارجی دیگر نشود و درنتیجه میلیون‌ها نفت ایران توقیف یا به دریا ریخته می‌شود.

به گزارش رویترز، وضعیت جسمی دو خدمه کشتی سیریز-یک، که با هلیکوپتر به بیمارستان منقل شدند، و باقی خدمه دو کشتی، که با قایق به سنگاپور منتقل شدند، مساعد است. نفتکس هفنیانایل ۲۲ خدمه و سیریز-یک هم چهل خدمه داشت.

سنگاپور مهم‌ترین مرکز تجارت نفت در آسیا و بزرگ‌ترین بندر سوخت‌رسانی دنیا شناخته می‌شود. آب‌های اطراف این کشور مسیرهای حیاتی بازرگانی آسیا، اروپا و خاورمیانه و ازجمله پررفت‌وآمدترین خطوط کشتیرانی جهان به شمار می‌رود.

عکس‌های منتشرشده از سوی نیروی دریایی سنگاپور نشان می‌دهد که دود سیاه غلیظی از نفت‌کش بلند می‌شود و خدمه آن با قایق‌های نجات از نفتکش دور و به بیمارستان منتقل می‌شوند. مقامات محیط‌زیست کشور مالزی هم اعلام کردند که به آنها گفته شده است تا برای نشت احتمالی نفت آماده شوند.

یک سخنگوی سازمان بین‌المللی دریانوردی سازمان ملل اعلام کرد که ترافیک کشتیرانی تحت تاثیر این ماجرا قرار نگرفته است، اگرچه وضعیت کشتی‌ها یا هرگونه آلودگی احتمالی در حال حاضر مشخص نیست. براساس داده‌های شرکت کلپر، نفتکش سنگاپوری، با ظرفیت ۷۴ هزار تن، حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت را حمل می‌کرده و سریز-یک، ابرنفتکش حامل نفت خام، هم «حامل حدود ۲ میلیون بشکه نفت خام ایران » بوده است.

مت استنلی، رییس بخش بازاریابی شرکت کلپر، نیز توضیح داد که نفت‌کش سریز-یک در سال‌های اخیر دائما فرستنده‌های ردیابی‌اش را خاموش می‌کرده است تا بتواند نفت جمهوری اسلامی ایران را بدون ردیابی منتقل کند. استنلی گفت آخرین سیگنال ای‌آی‌اس این کشتی، که در ماه مارس مخابره شد، نشان می‌دهد که نفت خام ایران را بارگیری کرده است.

او تاکید کرد: «مطمئنیم که سیریز نفت خام ایران را حمل می‌کرد و به چین می‌رفت.»

اس‌اند‌پی‌گلوبال، در ماه آوریل در گزارشی اعلام کرده بود که چین حدود ۹۰ درصد صادرات نفت خام ایران را اغلب با تخفیف و قیمت پایین خریداری می‌کند.

میشل ویز بوکمن، تحلیلگر موسسه لویدز، هم به رویترز گفت: «منطقه‌ای که سیریز-یک در آن لنگر انداخته بود شناخته‌شده است، چون کشتی‌های موسوم به شبح از آن‌جا برای انتقال نفت ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا استفاده می‌کنند. این نفتکش پیوسته در انتقال و حمل نفت ایران مشارکت داشته است.»

بعضی منابع به رویترز گفتند که در سال‌های اخیر نفتکش سیریز-یک برای انتقال نفت ونزوئلا، که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد، به کشور چین همکاری کرده است. چین بارها اعلام کرده است که با تحریم‌های یک‌جانبه نفتی آمریکا علیه کشورهای دیگر مخالف است.

ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها: ,

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.