۹۰ درصد جامعه کارگری ایران زیر خط فقر

شنبه, 18ام مرداد, 1393
اندازه قلم متن

سایت ملیون ایران: در جمهوری اسلامی و تحت رهبری ولی فقیه آن وضعیت کشور از هر جهت اسفناک است. نمایندگان رژیم خود نیز اذعان دارند که اولین قربانیان این وضعیت طبقات زحمتکش جامعه میباشند. امروز ۹۰ درصد جامعه کارگری ایران زیر خط فقر بسر میبرد و وضع ده درصد بقیه نیز چندان بهتر نیست.

در جائی که ولی فقیه بزرگترین اختیارات و امکان دخالت ها در اداره کشور را دارد، پاسخگو نیست  و حتی مسئولیت بر مسند نشاندن احمدی نژاد را هم به عهده نگرفته است. درست است که دولت احمدی نژاد مسئولیت عمده ای در ایجاد خرابی ها را بر عهده دارد، اما این حاکمیت نظام بود که او را برای پیشبرد مقاصد خود بر مسند ریاست جمهوری نشانید. اما علت این که دولت آقای روحانی نیز قادر نبوده است قدمی اساسی برای بهبود وضعیت بردار، نیز فرد علی خامنه ای نیست. هر فرد دیگری هم که به جای او بیاید همین رفتار را خواهد داشت و از اختیارات خویش برای حفظ دستگاه خود استفاده خواهد نمود. مشکل ایران سیستم خودکامه و حکومتگرانی است که در همه امور دخالت میکنند، مسئولیتی ندارند و تعویض آنان جز با قیام ملت میسر نمیباشد. بدون تغییرات ساختاری در اداره کشور برای تحقق حاکمیت ملت و رعایت و تضمین حقوق مردم، بهبود اساسی در وضعیت کشور بوجود نخواهد آمد.

به گزارش دویچه وله، علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی به ایلنا گفته است که معیشت ۹۰ درصد جامعه کارگری ایران زیر خط فقر قرار دارد و وضع ده درصد بقیه نیز چندان بهتر نیست. آن‌ها هم نزدیک خط فقر زندگی می‌کنند. به گفته او «هزینه‌های زندگی کارگران بیشتر از درآمد‌هایشان شده است و در عین حال تقاضا برای نیروی کار نیز کاهش یافته و این وضعیت جامعه کارگری را در فقر بیشتری فرو می برد.»

bikari va faghr

علیرضا محجوب ضمن اشاره به رکود تورمی شدید اقتصاد ایران گفته که خروج از این تورم دشوارتر از خارج شدن از تحریم‌هاست. به گفته او ایران در سال گذشته شاهد شدیدترین رکود تورمی بوده و امسال هم اگرچه وضع کمی بهتر شده، اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

رئیس کمیسیون کارگری مجلس در پاسخ به این پرسش که نقش مجلس در این میان چیست، گفت که دولت تلاش می‌کند، اما مجلس هیچ کمکی به دولت برای مهار رکود تورمی نکرده و همراهی‌های لازم را با دولت نداشته است. او هم‌چنین خبر از کاهش ۱۳ درصدی بودجه دولت داد.

نقش احمدی‌نژاد در خرابی کارگران

کارگران بارها در مقابل مجلس دست به اعتراض زده‌اند

کارگران بارها در مقابل مجلس دست به اعتراض زده‌اند

وضعیت کارگران در دو دوره دولت محمود احمدی‌نژاد رو به وخامت شدیدی رفت. بیانیه‌های کارگری اول ماه ماه سال گذشته که تا انتخابات ریاست جمهوری نیز فاصله‌چندانی نداشت، حکایت از شرایط مصیبت‌بار کارگران و دشواری‌های دولت بعدی برای سر و سامان دادن به این اوضاع نابسامان بود. نگاهی به یکی از این بیانیه‌ها نشان می‌‌دهد که چرا اکنون رئیس کمیسیون کارگری مجلس از قرار داشتن ۹۰ درصد کارگران زیر خط فقر سخن می‌گوید. بیشتر بخوانید

اول ماه مه سال گذشته در بیانیه گروه موسوم به “آوای کار” چنین می‌خوانیم: «بدون ذره ای تردید شرایط حاضر یکی از مصیبت‌بارترین شرایطی است که ما کارگران ایران بطور بی‌سابقه‌ای در طی سی سال گذشته با آن مواجه بوده‌ایم. شیرازه‌های هیچ جامعه‌ای در هیچ جای دنیا بر روی پایه‌ای که امروزه ما کارگران و مردم ایران به لحاظ معیشتی بر روی آن قرار گرفته‌ایم قابل دوام نیست…»

حسن روحانی وعده داد که همه تلاش خود را بکند که چرخ زندگی مردم بچرخد. مهم‌ترین تلاش او نیز روی رفع تحریم‌ها متمرکز شده است. کاری که به خودی خود دشوار است، چه برسد با مجلسی «ناهمراه».

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.