۱۰۰ واحد قطعه‌سازی تعطیل شد

سه شنبه, 12ام خرداد, 1394
اندازه قلم متن

khodro

گزارشی از دورنمای صنعت قطعه‌سازی؛ ۱۰۰ واحد قطعه‌سازی در کشور طی دوره چهار ساله منتهی به ۱۳۹۰ تعطیل و یا از چرخه تولید حذف شده‌اند که این امر با توجه به تداوم این روند در سال‌های اخیر دورنمای مناسبی از این صنعت را نشان نمی‌دهد.

به گزارش اقتصاد ایران آنلاین، وضعیت ارزش افزوده صنعت قطعه‌سازی و جایگاه آن در خروجی بخش صنعت در سال‌های اخیر دچار افول شده و کل ارزش افزوده صنعت قطعه‌سازی کشور در سال ۱۳۹۰ حدود یک هزار و ۳۵۳ میلیارد ریال بود که سهم آن در خروجی بخش صنعت حدود ۰.۲ درصد است.

صنعت قطعه‌سازی کشور در سال‌های اخیر بیش از ۶ درصد کل اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت را به خود اختصاص داده و با دارا بودن حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر شاغل نقش مهمی در اقتصاد ایفا می‌کند.

۱۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در دو سال

وضعیت روند میزان سرمیاه‌گذاری در صنعت قطعه‌سازی کشور در سال‌های اخیر به تایید مرکز پژوهش‌های مجلس گویای این حقیقت است که سرمایه‌گذاری در این صنعت امری قطعی و فاقد الگوی مشخص و هدفمند بوده به گونه‌ای که سرمایه گذاری اندک و پرنوسان از مهمترین ویژگی‌های آن است که مصادیق بارز آن سرمایه گذاری سالانه کمتر از ۲۰۰۰ میلیارد ریال طی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ و افزایش سرمایه‌گذاری به مرز ۱۲۰۰۰ میلیارد ریال فقط در دو سال ۱۳۸۷ و ۱۳۹۰ است.

نسبت واردات ۴۱.۷ برابر صادرات

حجم واردات قطعات به کشور در سال‌های اخیر عموما در دامنه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیون دلار قرار داشته و در مقابل ارزش صادرات در این سال‌ها در حول و حوش ۱۰۰ میلیون دلار در نوسان بوده است.

نسبت واردات قطعات به صادرات صنعت قطعه‌سازی کشور در سال‌های اخیر عمدتا بیش از ۱۰ برابر بوده که این نسبت در سال ۱۳۹۳ به ۴۱.۷ برابر رسید که این امر بیانگر عقب‌گرد تراز تجاری قطعات به شرایط سال ۱۳۸۲ است.

در سال ۱۳۹۳ معادل سه میلیارد و ۲۶۶ میلیون دلار قطعات وسایل نقلیه موتوری به کشور وارد شده که با احتساب حجم واردات خودرو به کشور معادل سه میلیارد و ۹۳ میلیون دلار می‌توان نتیجه گرفت که در سال ۹۳ فقط از محل واردات خودرو و قطعات به کشور جمعا معادل ۶ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج شده که با توجه به وضعیت نامناسب منابع ارزی کشور در سال‌های اخیر جای تامل دارد


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.