یلدا بر همه شاد باد

یکشنبه, 29ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

shabe-yalda

یلدا و کریسمس

عصر ۲۱ یا ۲۲ دسامبر (عصر دو شنبه یا عصر سه شنبه) سال ۲۰۱۵ [بستگی به این دارد در کجای زمین قرار داشته باشید] دراز ترین شب سال است. اگر شما در نیم کره شمالی قرار دارید ماه دسامبر دراز ترین شب و کوتاهترین روز را در بین ۲۱ یا ۲۲ دسامبر برای شما خواهد آورد.

در نیم کره جنوبی درازترین روز سال در دسامبر و کوتاه ترین روز سال رخ خواهد داد. برعکس آنچه در ماه جون بین نیم کره شمالی و جنوبی رخ میدهد.jahan

امسال در ۲۲ دسامبر در ۴:۴۸ دقیقه به ساعت استاندارد جهانی در نیمکره شمالی و ۲۱ دسامبر در ساعت ۱۰:۴۸ پس از نیمروز به ساعت مرکزی در کانادا طولانی ترین شب سال آغاز می شود.

این پدیده تنها در گاهشمار ایرانی از سه یا چهار هزار سال پیش به این سو چه در زمان بهار چه در رخداد درازترین روز یا درازترین شب گنجانده شده است و مورد جشن و شادمانی و گرد هم آیی و باهم بودن را نوید میدهد. هیچ گاهشمار دیگری در دنیا چنین پدیده ای را زمان جشن قرار نداده است مگر گاهشمار ایرانی.

به همین دلیل گاهشمار ایرانی که بر گردش زمین بدون خورشید استوار است دقیق ترین گاهشمار در دنیا است.

می گویند میترا در دراز ترین شب سال (۲۱-۲۲ دسامبر) دنیا آمده است (۳۰ آذرماه) که در گاه شمار ایرانی روز سی ام ماه بنام «انارام» خوانده میشده است. معلوم نیست نام انار از نام ماه یا نام روز سی ام از نام انار گرفته شده است. [البته در همه ماه ها روز سی ام انارام نام دارد] شاید به همین دلیل در این شب دراز از ماه آذر رسم است انار میخورند.

غربی ها تاریخ درستی از زادروز عیسی نداشتند و گاهشمار خودرا به تقلید از گاهشمار ایرانی تنظیم کردند ولی اگر دقت کنید دو ماه گاه شمار خود را عقب جلو کردند تا بتوانند آنرا همزمان با برگزاری جشن زادروز میترا در بلند ترین شب سال برابر کنند تا بتوانند سنت های ایرانی را مخدوش و به نابودی بکشند که تا کنون پیروزی بدست نیاورده اند.

در زبان لاتین «ست یا سپتم» به چم شماره هفت است ولی میبینیم ماه سپتامبر در گاهشمار غربی ماه نهم است. همینطور «اوکتو یا اوکتاو» هشت یا هشتم است ولی در عمل اکتبر ماه دهم سال، نوامبر بایستی ماه نهم باشد ولی ماه یازدهم و دسامبر که ماه دهم بوده برای برابر کردن با آذرماه و جشن یلدا به ماه دوازهم نقل مکان کرده است. جدول زیر شمارش های لاتین، فرانسه و انگلیسی را نشان میدهد.

شماره X IX VIII VII VI V IV III II I
لاتین decem novem octō septem sex quīnque quattuor trēs duo ūnus
فرانسه dix neuf huit sept six cinq quatre trois deux un
انکلیسی Ten Nine Eigth Seven Six Five Four Three Tow One

لازم است تا ریشه کریسمس را که بر یلدا و زایش میترا سوار کرده اند را در نوشته پیوند بیشتر بدانیم.

برچسته ای از آن تارنما که به انگلیسی و پارسی است اینجا آورده میشود تا شمارا تشویق به خواند بکنم.

در سده سوم، میتراییسم بطور معجزه آسایی تمام امپراتوری روم را پوشاند و آن زمان از هند تا اسکاتلند مردم به روش های میترا رفتار میکردند. از اینرو است که شاید بیش از ۴۲۰ مرکز که نماینده برگزاری آیین های میترایی بوده اند در اروپا وجود دارد.

بسیاری از آثار بدست آمده، که شامل کوزه و کاسه هایی که در معبد ها بکار میرفته اند آثار میترا برروی آنها کنده کاری شده اند. از آثار بدست آمده میتوان به جرات گفت این آیین ۸۰- ۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در سرتاسر منطقه رواج داشته است.

هوروس فرزند ایسیس، شکی ندارد که در دوران های باستانی هر چیز مقدسی با «را» همراه بوده است. در مصر الهه خورشید و در ایران آن نام با «میترا». »

دایره المعارف کاتولیک خود به ۲۵ دسامبر بعنوان زایش «فرزند خورشید» اشاره دارد. و آنرا زایش خورشید زمستانی قلمداد میکند.

در این راستا جشنی در ایران برپا میشد که با ماه نوامبر ودسامبر (امروز) همزمانی پیدا میکرد، زمانی بود که جشن «سده» که به زرتشتی ها نسبت داده میشد در این موقع سال برگزار میشد، البته میدانیم پیش از زرتشت نیز چنین جشنی مرسوم بوده است.

جشن «سده» در فضای باز از برای قدرت بخشیدن به آتش، خورشید که در زمستان نیروی آن کم می شد برگزار میشد.
به این آدرس بروید و در باره یلدا و کریسمس بیشتر بدانید: http://peymanmeli.org/yalda.asp


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.