روزنامه آفتاب یزد: مصدق به تهران میآید

چهارشنبه, 8ام اردیبهشت, 1395
اندازه قلم متن

mossadegh be tehran miaiad

سایت ملیون ایران: روزنامه آفتاب یزد عکس یک خود را به محمد مصدق نخست وزیر سال‌های نخست دهه سی ایران اختصاص داده و با تاکید براینکه «مصدق به تهران می‌آید»، خبر داده است که «شورای شهر پایتخت به دنبال جانمایی یک مکان به نام محمد مصدق» است.

این روزنامه همچنین از قول غلامرضا انصاری عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران نوشته است: «در قاهره خیابانی به نام دکتر مصدق وجود دارد اما در ایران یا لااقل در پایتخت خیابانی به نام این شخصیت تاثیرگذار تاریخ معاصر ایران نامگذاری نشده است.»

متن نوشته آفتاب یزد:

شورای شهر پایتخت به دنبال جانمایی یک مکان به نام دکتر مصدق
مصدق به تهران می‌آید

آفتاب یزد- سارا علایی: در میان اسامی‌گوناگون خیابان‌ها و معابر و اتوبان‌های تهران جای خالی نامش همیشه احساس می‌شود، به ویژه وقتی نام وزیرش دکتر فاطمی‌را روی خیابانی مهم نهاده‌اند اما از نام وی خبری نیست، به ویژه پس از اینکه خیابانی را به نامش زدند اما تنها بعد از مدت کوتاهی آن را تغییر دادند! بارها افراد مختلف و شورای شهری‌ها در ۴ دوره شورا پیشنهاد داده‌اند نامش را روی خیابانی از شهر بگذارند اما گویی عده‌ای تاب دیدن نام وی روی خیابانی از شهر را ندارند؛ آن تاب نام یکی از بزرگترین چهره‌های معاصر ایران «دکتر مصدق».

طرح پیشنهاد نامگذاری خیابانی به نام “مصدق” در تهران سال‌هاست در برهه ای از جمله ۲۸ مرداد و ۲۹ اسفند از سوی اعضای شورای شهر مطرح می‌شود اما هربار بی‌نتیجه‌ می‌ماند و خیابانی از شهر در حسرت نام این شخصیت تاثیرگذار در تاریخ معاصر ایران.در شورای اول شهر تهران موضوع نامگذاری خیابانی به نام مصدق پس از سال‌ها فراموشی مطرح شد. طبق طرحی که در آن زمان ارائه شده بود، قرار بود نام خیابان کاخ که خانه مصدق در آن قرار داشت، به نام وی تغییر کند، اما این طرح به جایی نرسید. در دوره دوم شورای شهر تهران موضوع همان‌طور که انتظار می‌رفت وقعی به آن نهاده نشد و بار دیگر به دست فراموشی سپرده شد. در دوره سوم هم تلاش‌هایی در این زمینه آغاز شد که طبق انتظار نتیجه‌ای در بر نداشت و هر بار بهانه‌ای برای سرباز زدن از این امر بیان می‌شد؛ یک بار معصومه آباد از اعضای اصولگرای شورای شهر بهانه می‌آورد که «نامگذاری خیابانی به نام دکتر مصدق شرایط طرح در کمیته نامگذاری را ندارند، چرا که آرا و افکار ایشان مورد تائید مقامات رسمی‌ایران نیست» بار دیگر مهدی چمران رئیس اصولگرای شورای شهر هم با این جمله سعی می‌کند به موضوع خاتمه دهد: «تعیین تکلیف در مورد نامگذاری چنین خیابانی فقط مربوط به شورا نمی‌شود» و در مقابل ابوالفضل قناعتی دیگر عضو شورای شهر پاسخ می‌دهد ممنوعیتی برای نامگذاری خیابان به اسم دکتر مصدق وجود ندارد. در دوره کنونی شورای شهر نیز طبق روال چندساله در حوالی ۲۸ مرداد و ۲۹ اسفند این طرح مجدد از سوی یکی از اعضای شورا پیشنهاد شد اما تاکنون این وعده محقق نشده است. محمد حقانی یکی از اعضای شورای شهر پیشتر در گفتگو با آفتاب یزد گفته بود: مصدق تمام شرایط برای گذاشتن نامش روی یکی از خیابان‌های شهر تهران را دارد، زیرا یک شخصیت ملی و استکبارستیز است. حقانی درباره شروط نامگذاری خیابان‌های شهر می‌گوید: شاخص‌ها، استانداردها و معیارهایی در شورای شهر برای نامگذاری خیابان‌ها وجود دارد و این گفته گواهی شد برای کارشکنی عده‌ای در این ماجرا. علی صابری از دیگر اعضای موافق این طرح شورای شهر است. وی نیز پیشتر با اعلام موافقت با نامگذاری خیابانی به نام دکتر مصدق به آفتاب یزد گفته بود: من خودم سال ۹۳ این پیشنهاد را دادم آن هم در مناسبت‌های مختلف از جمله استقلال کانون وکلا که یکی از دستاوردهای ایشان است ولی واقعا نمی‌دانم چرا این امر تاکنون محقق نشده است. با این وجود اما اظهارات روز گذشته رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر با خبرنگار آفتاب یزد در این باره بارقه‌هایی از امید را در دل دوستداران دکتر مصدق روشن می‌کند چراکه مجتبی شاکری از پیگیری جدی شورای شهر برای جانمایی نام مصدق در تهران خبر داده است منتها به گفته وی این پیگیری نه برای جانمایی نام مصدق روی خیابان یا یک میدان که روی یک مکان است؛ مکانی متناسب با شان این شخصیت برجسته.

قاهره مصدق دارد، تهران مصدق ندارد!
غلامرضا انصاری درباره نامگذاری خیابانی به نام دکتر مصدق به آفتاب یزد می گوید: این موضوع پیشنهاد خود من بود که به مناسبت ۲۹ اسفند خیابان یا میدانی را به نام دکتر مصدق اختصاص دهند.این عضو شورای شهر با اظهار تاسف می گوید: این باعث تاسف است که در قاهره خیابانی به نام دکتر مصدق وجود دارد، اما در ایران یا لااقل در پایتخت خیابانی به نام این شخصیت تاثیرگذار تاریخ معاصر ایران نامگذاری نشده است.

وی در ادامه می افزاید: ما ملی شدن صنعت نفت را مدیون این فرد هستیم حال آنکه تاکنون نتوانستیم میدان یا خیابانی را به نام ایشان نامگذاری کنیم. انصاری تاکید می کند: این وظیفه ماست که نام این چهره شناخته شده نه تنها در تاریخ معاصر ایران که در سطح بین المللی چهره ای خوشنام است، را روی خیابانی بگذاریم. وی با بیان اینکه این پیشنهاد در حال پیگیری است ، اظهار می کند: امیدواریم شورای شهر به نمایندگی از مردم به این پیشنهاد جامه عمل بپوشاند.

وی در پاسخ به اینکه در دوره‌های قبل و حتی دوره چهارم شورای شهر مخالفت‌های بسیاری با این پیشنهاد شد، آیا همچنان این مخالفت‌ها وجود دارد ، می افزاید: بله همچنان برخی اعضای اصولگرای شورا با این نامگذاری مخالف هستند. اما ما همچنان روی این موضوع پافشاری می کنیم و پیگیر آن هستیم، زیرا حرفمان حق است.

شورا به دنبال مکانی برای نامگذاری
رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر نیز در این باره به آفتاب یزد می گوید: این بحث بارها در شورا مطرح شده است . همانطور که می دانید نام خیابان ولی‌عصر(عج) بعد از دوران پهلوی مصدق بود اما عده ای اعتراض کردند و نام خیابان شد کاشانی ،باز هم عده ای اعتراض کردند و در نهایت شد ولی‌عصر(عج) . مجتبی شاکری می افزاید: با توجه به این اعتراضات، کمیته نامگذاری شورا تصمیم دارد نام مصدق را روی مکانی بگذارد؛ مکانی که مناسب شان مصدق باشد.

این عضو شورای شهر خاطرنشان می کند: در کمیته نامگذاری ابزارهای نامگذاری میادین ، خیابان‌ها و مکان‌ها هستند که هر کدام متناسب با جایگاه شخصیتی افراد یا اشخاص ، به نام افراد نامگذاری می شود.

شاکری در پاسخ به اینکه آیا مکان خاصی مدنظر شوراست، گفت: نه تاکنون مکانی پیشنهاد نشده اما در حال جمع آوری پیشنهادها هستیم، زیرا اگر بخواهیم نام ایشان را روی خیابانی بگذاریم حتما مقابله‌هایی می شود. درست مثل آنچه در خیابان ولی‌عصر(عج) اتفاق افتاد و ممکن است بی حرمتی‌هایی بشود. رئیس کمیته نامگذاری تاکید می کند: از این رو شورا درصدد انتخاب مکانی به این نام است و اعتراضات سابق را در پی نخواهد داشت.

البته عده ای پیشنهاد دادند نام خیابانی که منزل ایشان در آن قرار دارد مصدق گذاشته شود اما این خیابان بن بست کوچکی است و در شان ایشان نیست از این رو شورا این پیشنهاد را نپذیرفت . وی تاکید کرد: به هر حال شورا به دنبال مکانی متناسب با شغل و جایگاه و شانیت ایشان برای جانمایی است. در غیر این صورت در منطق بحث یعنی گذاشتن نام ایشان روی یک مکان چندان جای بحث ندارد.

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.