مجلس طرح تحقیق و تفحص در باره قوه قضائیه را تصویب کرد: رسیدگی به اتهام سوء استفاده، و بررسی فعالیت سازمان های حفاظت اطلاعات، بازرسی و ثبت احوال

سه شنبه, 9ام آذر, 1395
اندازه قلم متن

صبح امروز مجلس شورای اسلامی در نشست علنی خود طرح تحقیق و تفحص از قوه قضاییه را تصویب کرد. ۱۶۵ نماینده مجلس به این طرح رای مثبت دادند. طرح تحقیق و تفحص از قوه قضاییه هفته ها مورد بحث محافل سیاسی ایران بود. قوه قضاییه در آغاز تحقیق و تفحص از خود توسط مجلس را مغایر با اختیارات قانونی مجلس خوانده بود. مجلس قبلی که زیر کنترل اصلاح طلبان بود، به سختی برای برخورداری از همین حق تلاش کرد، اما مجلس زیر کنترل محافظه کاران بر این حق مجلس پافشاری می کند. موارد تحقیق و تفحص، شامل عملکرد قوه قضاییه در مبارزه با مفاسد اقتصادی، اتهام بهره برداری شخصی برخی از قضات و مقامات از موقعیت های شغلی، نحوه برخورد با ناهنجاری های اجتماعی و بررسی گزارش ها درباره ثبت اسناد و املاک و حفاظت اطلاعات و سازمان بازرسی است.

سیاوش اردلان (رادیو فردا): سرانجام مجلس طرح تحقیق و تفحص از قوه قضاییه را به رغم تردیدها و دودلی های اولیه تصویب کرد. وجود تنها ۱۶۸ رای مثبت از مجموع ۲۹۰ رای نمایندگان مجلس گویای احتیاطی بود که برخی نمایندگان برای تصویب این طرح به خرج دادند. مجلس قبلی که زیر کنترل اصلاح طلبان بود، به سختی برای برخورداری از همین حق تحقیق و تفحص از قوه قضاییه تلاش کرد، اما به جایی هم نرسید، این بار مجلس زیر کنترل محافظه کاران است که در برخورد با همفکران خود در قوه قضاییه بر این حق مجلس پافشاری می کند. قرار اعضای هیات تحقیق و تفحص مجلس به زودی انتخاب شوند. موارد تحقیق و تفحص از قوه قضاییه مواردی چون عملکرد قوه قضاییه در مبارزه با مفاسد اقتصادی، بررسی گزارش های مربوط به بهره برداری شخصی برخی از قضات و مقامات قضایی از موقعیت های اداری و شغلی، بررسی نحوه برخورد با ناهنجاری های اجتماعی و بررسی گزارش هایی درباره عملکرد ثبت اسناد و املاک و حفاظت اطلاعات و سازمان بازرسی است. مسئولان قوه قضاییه که در ابتدا نسبت به این طرح روی خوشی نشان ندادند می گفتند که حق تحقیق و تفحص مجلس باید محدود به امور اداری قوه قضاییه باشد.

ظاهرا اینک مسئولان قوه قضاییه در مورد حد و مرز تحقیق و تفحص مجلس با نمایندگان به تفاهم رسیده اند. هرچند این احتمال وجود دارد که در گزارش نهایی مجلس قوه قضاییه بگوید بخش های خاص گزارش مجلس از چارچوب اختیاراتش فراتر بود. اگر این اصلاح طلبان بودند که تحقیق و تفحص مجلس را از قوه قضاییه انجام می دادند، بی شک نحوه برخورد تشکیلات قضایی با نیروهای مخالف و ناراضیان سیاسی را هم بررسی می کردند. اما به نظر نمی رسد این دغدغه نمایندگان تندروی این دوره مجلس باشد. آنها می خواهند ببینند قوه قضاییه مثلا تا چه حد دستور آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی را درباره فساد اقتصادی اجرا کرده است. هرچند مجلس ایران با قوه قضاییه با یک جناح می گنجند، اما این به آن معنی نیست که گزارش نهایی مجلس موجبات نارضایی مسئولان قضایی و شاید واکنش تند آنها را به دنبال نیاورد.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.