افزایش ۸۶ درصدی صادارت تسلیحات به خاورمیانه در ۵ سال گذشته

دوشنبه, 2ام اسفند, 1395
اندازه قلم متن

سیپری، مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهم، در تازه‌ترین گزارش خود از افزایش ۸۶ درصدی صادرات تسلیحاتی به خاورمیانه سخن گفته است. آمریکا همچنان صادرکننده‌‌ی شماره یک اسلحه در جهان محسوب می‌شود.

دوران تنش‌زدایی سیاسی در جهان به سر رسیده است. در طی ده سال گذشته میزان صادرات تسلیحات در جهان به طور مرتب افزایش یافته و آمریکا و روسیه کماکان صادرکنندگان اصلی اسلحه در جهان محسوب می‌شوند.

مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، سیپری روز دوشنبه (۲۰ فوریه / ۲ اسفند) تازه‌ترین گزارش خود در باره معاملات تسلیحات در جهان را منتشر کرد. در طی یک ربع قرنی که از پایان جنگ سرد می‌گذرد، میزان این معاملات پیوسته رو به افزایش بوده است. حجم معاملات تسلیحاتی در پنج سال گذشته ۴ / ۸ درصد در مقایسه با بازه زمانی ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ رشد کرده است.

طبق این گزارش آمریکا همچنان صادرکننده‌ی شماره یک تسلیحات در جهان به شمار می‌رود. به گفته خانم اود فلوران، مدیر مؤسسه سیپری آمریکا دست‌کم به ۱۰۰ کشور در جهان اسلحه صادر می‌کند و ۳۳ درصد از بازار جهانی اسلحه را در دست دارد.

نیمی از مجموع صادرات جهانی تسلیحات آمریکا به خاورمیانه است. سامانه موشکی کروز از جمله محصولات تسلیحاتی آمریکا است که خریداران زیادی دارد.

گزارش مؤسسه سیپری حاکی از آن است که میزان صادرات تسلیحات به خاورمیانه در طی پنج سال گذشته ۸۶ درصد افزایش یافته و در حال حاضر ۳۰ درصد از معاملات تسلیحاتی در جهان به خاورمیانه اختصاص دارد.

عربستان سعودی با رشدی ۲۱۲ درصدی در پنج سال اخیر در مقایسه با دوره‌ی ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱، دومین خریدار بزرگ تسلیحات در جهان محسوب می‌شود. امارات متحده‌ی عربی نیز در رتبه سوم فهرست بزرگ‌ترین واردکنندگان اسلحه جای دارد.

به نوشته نشریه بریتانیایی گاردین، ایران با توجه به تحریم‌های وضع‌شده در ارتباط با خرید تجهیزات نظامی تنها ۲ / ۱ درصد از کل واردات تسلیحات به خاورمیانه را به خود اختصاص داده و مهم‌ترین خرید تسلیحاتی‌اش از سال ۲۰۰۷ میلادی تا کنون سامانه روسی اس ۳۰۰ بوده است.

صدرنشینی هند

آنگونه که در گزارش مؤسسه صلح سیپری آمده است، کشورهای آسیا، اقیانوسیه و خاورمیانه وارد‌کنندگان اصلی تجهیزات نظامی و تسلیحات هستند.

طبق گزارش این مؤسسه بزرگ‌ترین واردکننده تسلیحات در جهان کشور هند است که در جمع قدرت‌های اتمی در جهان قرار دارد.

در بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ میلادی میزان صادرات تسلیحات به هند ۴۳ درصد افزایش یافته و ۱۳ درصد از کل صادارت جهان روانه این کشور شده است.

بخش عمده‌ی واردات تسلیحاتی هند از روسیه بوده که به گزارش سیپری ۲۳ درصد از بازار جهانی تسلیحات در اختیار آن است. روسیه پس از آمریکا دومین صادرکننده بزرگ تسلیحات در جهان محسوب می‌شود.

ویتنام نیز از کشورهایی است که در زمینه خرید تسلیحات جهشی بزرگ پشت سر گذاشته و از رتبه ۲۹ به رتبه دهم ارتقا یافته است.

میزان صادارت تسلیحات به کشورهای آسیایی و اقیانوسیه در مجموع رشدی ۷/۷ درصدی داشته و ۴۳ درصد از معاملات تسلیحات در جهان به این کشورها اختصاص داشته است.

رقابت چین و آلمان

کشور چین پس از آمریکا و روسیه در رتبه‌ی سوم صادرکنندگان بزرگ تسلیحات در جهان قرار دارد. صادرات تسلیحاتی چین در پنج سال گذشته ۷۴ درصد افزایش یافته و این کشور ۲ / ۶ درصد از بازار جهانی را در اختیار دارد.

این در حالی است که طبق تازه‌ترین گزارش مؤسسه سیپری آلمان از رتبه سوم به رتبه پنجم تنزل کرده است.

میزان صادارت تسلیحاتی آلمان در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) رشدی چشمگیر داشت، اما حجم صادرات آلمان در پنج سال گذشته در مقایسه با بازه ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ کاهشی ۳۶ درصدی نشان می‌دهد. آلمان در حال حاضر به ۶۰ کشور جهان تسلیحات صادر می‌کند.

فرانسه در حال حاضر ۶ درصد از بازار فروش تسلیحات در جهان را در اختیار دارد و رتبه چهارم بزرگ‌ترین صادرکنندگان تسلیحات را به خود اختصاص داده است.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.