افزایش ۳ برابری قیمت ماشین‌آلات کشاورزی مانع توسعه مکانیزاسیون کشاورزی شده است

جمعه, 3ام آذر, 1391
اندازه قلم متن

جواد زینالی‌مهر رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی ظهر امروز در جلسه شورای مدیران سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات انفرادی خرید تراکتور متوقف شده است، اظهار کرد: تسهیلات کم بهره فقط به شرکت‌های تعاونی و اشتغالزا اعطا می‌شود.

افزایش قیمت مانع توسعه مکانیزاسیون کشاورزی بوده و این شرکت‌ها قیمت تولیدات خود را در سال‌جاری تا سه بار افزایش داده‌اند. ۶۳ درصد از ۲۸ هزار و ۷۵۴ دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی موجود در استان آذربایجان‌شرقی بیش از ۱۳ سال عمر داشته و فرسوده محسوب می‌شود.

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه این تصمیم به واسطه افزایش قیمت محصولات تولیدی توسط شرکت‌های تراکتورسازی و کمباین سازی داخلی اتخاذ شده است، افزود: افزایش قیمت مانع توسعه مکانیزاسیون کشاورزی بوده و این شرکت‌ها قیمت تولیدات خود را در سال‌جاری تا سه بار افزایش داده‌اند.

زینالی‌مهر با بیان اینکه بی توجهی بخش صنعت به نیازهای مکانیزاسیون کشاورزی داخلی، برنامه‌های توسعه کشاورزی را با وقفه مواجه کرده و به خودکفایی این بخش که نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور دارد، لطمه می‌زند، افزود: با توجه به اینکه اراضی کشاورزی بیشتر کشاورزان استان کوچک است و ترجیح می‌دهند از تراکتور اجاره‌ای استفاده کنند از این رو شرکت‌های خدمات کشاورزی در زمان کشت به دلیل افزایش تقاضا توان جوابگویی به نیاز کشاورزان را ندارند.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی سازمان با بیان اینکه یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی از ضروریات توسعه مکانیزاسیون است، افزود: ضریب مکانیزاسیون به تنهایی نمی‌تواند موید سطح مکانیزاسیون باشد و باید درجه مکانیزاسیون و ظرفیت موجود در برنامه‌های توسعه مورد توجه قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه ۶۳ درصد از ۲۸ هزار و ۷۵۴ دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی موجود در استان بیش از ۱۳ سال عمر داشته و فرسوده محسوب می‌شود، گفت: ۱۹ هزار و ۲۸ دستگاه تراکتور و ۱۳۰ دستگاه کمباین در این رده قرار دارند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.