ابراهیم رییسی کاندیداتوری خود را اعلام کرد

پنجشنبه, 17ام فروردین, 1396
اندازه قلم متن

ابراهیم رئیسی، تولیت حرم امام رضا در مشهد، خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم کرده است.

روز پنجشنبه، ١٧ فروردین، صولت مرتضوی که به نمایندگی از طرف ابراهیم رئیسی در دومین نشست “مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی” گفت که آقای رئیسی با انصراف از هیئت نظارت بر انتخابات، کاندیداتوری خود را پذیرفته و از او خواسته این تصمیم را اعلام کند.

وی گفت: “آقای رئیسی از حسن نظر و عنایت همه بزرگوارانی که از وی دعوت کردند تا داوطلبی انتخابات ریاست‌جمهوری را بپذیرد، سپاسگزاری کرده و پیامی فرستادند که بنده ابلاغ کنم.” وی افزود: “آقای رییسی بنا به درخواست‌های متعدد رسما پذیرش داوطلبی خود را اعلام کرده و گفته است من این موضوع را ابلاغ کنم.”

ابراهیم رئیس السادات، مشهور به رئیسی، از روحانیون “اصولگرا” متولد سال ١٣٣٩ است و در اواخر سال ١٣٩۴ با حکم آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به تولیت حرم امام رضا منصوب شد.

آقای رئیسی در سال‌های ١٣٩٣ و ١٣٩۴ دادستان کل جمهوری اسلامی بود و قبل از آن نیز برای مدتی سمت معاونت قوه قضائیه را برعهده داشت. وی همچنین نماینده و عضو هیئت رئیس مجلس خبرگان رهبری است.

در سال های بعد از انقلاب، ابراهیم رئیسی عمدتا متصدی سمت‌هایی در قوه قضائیه بوده که از آن جمله می‌توان به دادستانی کرج و دادستانی تهران اشاره کرد. در نوار اظهارات آیت الله حسینعلی منتظری در مورد اعدام جمعی زندانیان در دهه ١٣۶٠، نام آقای رئیسی به عنوان یکی از کسانی یاد شده که، به گفته آقای منتظری، مامور انتخاب زندانیان برای اجرای حکم اعدام بودند.

ابراهیم رئیسی داماد احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و از روحانیون محافظه کار در جمهوری اسلامی است.
داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری باید در مرحله اول به تایید شورای نگهبان برسند و سپس اجازه ورود به رقابت‌های انتخاباتی را خواهند یافت.

رای‌گیری در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس روز ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. در صورتیکه هیچیک از نامزدها در دور اول نتواند به حد نصاب آرا دست یابد، دور دوم با شرکت دو نامزد دارای بیشترین تعداد آرا برگزار خواهد شد.

نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از سه شنبه هفته آینده (۲۲ فروردین) آغاز می‌شود و پنج روز ادامه خواهد داشت.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.