حسن ظهوری: زخم‌های کهنه از مرگ تدریجی؛ شهر موزه‌ای که فراموش شده بود (+فیلم)

یکشنبه, 27ام فروردین, 1396
اندازه قلم متن

این شهر همه ارزش‌های هنر و تاریخ معماری ایران را یک‌جا گرد هم آورده اما به سادگی فراموش شده بود. حالا اما تلاش می‌شود تا غبار فراموشی از روی آن برداشته شود

حسن ظهوری – نایین گنجینه‌ای از تاریخ و هنر ایران است. گویی همه دوره‌های تاریخی را در خود جای داده اما مدت‌ها به فراموشی سپرده شد تا امروز که می‌خواهند مرحمی بر زخم‌های کهنه‌اش بزنند. نایین شهر موزه‌ای در کویر ایران است.

پیاده رو سازی‌ها، مرمت‌ آثار، حفظ‌ ارزش‌های بافت تاریخی و احیا دوباره زندگی در بازار ارزشمند‌ نایین، از جمله کارهایی است که انجام می‌شود و امید بازگشت دوباره هویت تاریخی شهر را بیشتر می‌کند. اما هنوز نایین یک شهر بین راهی‌است و گاهی مسافران یزد و حتی برخی مسافران اصفهان، چند ساعتی را در آن می‌گذرانند.

نایین اما یک شهر منحصر به فرد است که دیدار از آن به چند ساعت و حتی یک روز ختم نمی‌شود. اما برای ماندن، نایین هنوز آماده نیست و به همین علت گردشگران کمتر مایل به اقامت در شهر هستند. نایین اصفهانی کوچکتر است که همین اندازه‌اش آن را به مانند موزه‌ای درآورده که می‌توان پیاده از آثار به هم پیوسته‌اش دیدار کرد.

این گزارش نگاهی به شهر نایین و مشکلات‌اش دارد. شاید باورتان نشود که نایین این‌همه ارزش‌های تاریخی نیاکان ما را یک‌جا گرد هم آورده‌است.

از: عصر ایران


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.