حذف نامزد‌های اقلیت مذهبی یارسان در انتخابات شوراها

پنجشنبه, 28ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

هیات نظارت بر انتخابات شوراها، داوطلبان اقلیت مذهبی یارسان در انتخابات شوراهای شهر و روستا را رد صلاحیت کرده است. در شهر هشتگرد در استان البرز ۲۸ داوطلب این اقلیت مذهبی رد صلاحیت شده‌اند.

سیاوش حیاتی، سخنگوی “مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان”، به “کمپین حقوق بشر در ایران” گفته است اغلب نامزدهای متعلق به اقلیت یارسان (اهل‌حق) در انتخابات شوراهای شهر و روستا رد صلاحیت شده‌اند. در شهر هشتگرد تقریبا همه نامزدهای یارسان و حتی چند نفری که در شورای قبلی شهر حضور داشتند، کنار گذاشته شده‌اند.

پیروان اقلیت مذهبی یارسان (اهل حق) که تعدادشان بین یک تا دو میلیون تخمین زده می‌شود، عموما در مناطق کردنشین در غرب ایران زندگی می‌کنند. اما شمار قابل توجهی نیز در شهرستان هشتگرد در استان البرز – به مرکزیت کرج – ساکن هستند.

در شهرستان هشتگرد ۳۰ داوطلب متعلق به اقلیت یارسان برای انتخابات شورا ثبت‌نام کرده بودند که صلاحیت تنها دو نفر از آنها تایید شده و ۲۸ نفر بقیه رد صلاحیت شده‌اند.

سیاوش حیاتی به “کمپین حقوق بشر در ایران” گفته است شهر هشتگرد جمعیت یارسان قابل توجهی دارد و در شوراهای قبل دو تا سه کرسی هم به دست آورده بودند، اما امسال حتی صلاحیت کسانی که اصلا خود را یارسان معرفی نکرده‌اند، هم رد شده است.

نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا بر عهده مجلس شورای اسلامی است. یک ترکیب ۵ نفره از نمایندگان مجلس، هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها را تشکیل می‌دهند. هیئت‌های نظارت باید با استعلام از مراجع چهارگانه (ثبت احوال، دادگستری، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات) نسبت به تایید و یا رد نامزدها تصمیم بگیرد.

تلاش بی‌نتیجه برای رفع تبعیض

اقلیت دینی یارسان در ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود. به اعتقاد سخنگوی مجمع فعالان مدنی یارسان، روی کار آمدن روحانی و اصلاح‌طلبان نیز در بهبود حقوق پیروان یارسان تأثیری نداشته است.

سیاوش حیاتی می‌گوید: «آقای روحانی نتوانسته تفاوتی به وجود بیاورد، حالا یا اراده‌اش را نداشته و مهم‌تر از آن اینکه خیلی از این‌‌‌ تبعیض‌ها ریشه در قانون اساسی دارد که ممکن است در قدرت روحانی هم نباشد.»

به گفته سیاوش حیاتی، مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵ در نامه‌‌هایی به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، خواستار رفع تبعیض و به رسمیت شناخته شدن آئین یارسان در قانون اساسی شده‌ است.

به نظر آقای حیاتی، تبعیض‌هایی که علیه جامعه یارسان اعمال می‌شود، ریشه در قانون اساسی دارد و رفع آن هم در قدرت رهبری است. اومی‌افزاید با گذشت ۱۴ ماه هنوز هیچ پاسخی برای نامه‌ی خود نگرفته‌اند.

در آئین یارسان (اهل حق) “سبیل” به عنوان یکی از نمادهای باور دینی، از حرمت ویژه‌ای برخوردار است. در تابستان سال ۱۳۹۲ سه تن از پیروان این آیین به نام‌های حسن رضوی، نیکمرد طاهری و محمد قنبری در اعتراض به تراشیدن سبیل یک زندانی یارسانی اقدام به خودسوزی کردند. هر سه نفر آنها بر اثر شدت جراحات ناشی از سوختگی چندین روز بعد در بیمارستان درگذشتند.

ویدئوی ایرانیان یهودی و انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.