درخواست پاسخگویی و پیگیری قضایی امام جمعه ساوه به دنبال توهین به میلیونها تن از زنان ایرانی

جمعه, 19ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

امام جمعه ساوه در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته ۱۲ خرداد ماه، زنان و کسانی که در دفاع از جنبش سبز و مبارزات انتخاباتی حسن روحانی رنگ سبز و بنفش پوشیده‌اند را به روسپی‌گری متهم کرد. پس از اظهارات عجیب او نه تنها تاکنون چندین نماینده مجلس اعتراض و خواستار پاسخگویی او شده اند بلکه محمد علی کشاورز، وکیل دادگستری در گفتگو با روزنامه شرق گفت زنان ایران می‌توانند علیه امام جمعه ساوه با اتهام «قذف» به قوه قضاییه شکایت کنند.

همچنین احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در کانال تلگرامی خود نوشته است «چنین سخنانی از نظر فقهی و قانون مجازات اسلامی مستحق حد قذف است.»

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی، امام جمعه ساوه روز ۱۲ خرداد ماه در خطبه‌های نماز جمعه پشت تریبون گفت زنانی که شال سفید بر سر می‌کنند و کسانی که نماد سبز و بنفش به همراه دارند روسپی هستند. ابراهیم حسینی گفت:‌ «نماد شال سفید مانند نماد سبز و بنفش جریان فتنه و مانند پرچم روسپی‌گری بر در خانه‌های روسپی های دوران جاهلیت است.»

با این حال نه تنها زنان بلکه مردان ایرانی زیادی به همراهی و همدلی جنبش‌های سیاسی دستبند، شال و بلوز به رنگ‌های سبز و بنفش پوشیده‌اند که نماد علاقه و حمایت سیاسی آنها از یک کاندیدای ریاست جمهوری بود. پوشیدن رنگ سبز و داشتن دستبند سبز در بحبحوحه انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ در میان جمعیت زیادی از ایران شکل گرفت و در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و ۹۶ رنگ انتخاباتی حسن روحانی، بنفش انتخاب شد.

ابراهیم حسینی با این صحبت به ۲۳ میلیون نفر از جمعیت ایران که به حسن روحانی در انتخابات ۹۶ رای داده‌اند بی‌احترامی کرده و آنها را در صف روسپیان جای داده است.

اما پوشیدن شال سفید تعریف دیگری دارد. بر اساس کمپینی که به نام «چهارشنبه سفید» راه اندازی شده است، زنانی که مخالف حجاب اجباری هستند روز چهارشنبه در ایران به نشانه اعتراض با شال‌های سفید در خیابان‌ها تردد می‌کنند. امام جمعه ساوه مشخص نیست با چه استدلالی کاربرد استفاده از این سه رنگ در میان مردم ایران را در کنار هم قرار داده و گفته است که همگی مبتنی بر «جریان فتنه» و مانند «پرچم روسپی‌گری» است.

احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شدیدترین انتقاد را به صحبت‌ عجیب و غیرمحترمانه امام جمعه ساوه تاکنون داشته و گفته است «گوینده چنین سخنانی از نظر فقهی و قانون مجازات اسلامی مستحق حد قذف است.» احمد مازنی در کانال تلگرامش خطاب به امام جمعه ساوه نوشته است: «کسانی که از دست‌بند سبز و بنفش استفاده کرده‌اند حدود ٢۴ میلیون ایرانی هستند که به آقای روحانی رأی داده‌اند. بسیاری از این افراد خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان و رزمندگان دفاع مقدس هستند.»

این نماینده مجلس خطاب به ابراهیم حسینی گفت: «شما اگر نگران پوشش زنان و دختران هستید می‌توانید با رعایت اخلاق و ادب اسلامی و شرایط امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر به وظیفه دینی خود قیام کنید. اگر نگران گرایش‌های سیاسی انحرافی هستید می‌توانید با ادب و نزاکت ابراز نگرانی کنید. اما شما براساس کدام حق شرعی، اخلاقی و قانونی خود را مجاز به تهمت بی‌عفتی نسبت به میلیون‌ها ایرانی از تریبون مقدس نماز جمعه می‌دانید؟ شما از کدام غیرت سخن می‌گویید؟»

با این حال آقای مازنی اشاره‌ای به شال سفید نکرده و نقد صحبت‌هایش بر روی استفاده از دو رنگی بوده که حامل پیام سیاسی است.

از سوی دیگر طیبه سیاوشی، نایب رییس فراکسیون زنان مجلس در گفتگو با روزنامه شرق گفت: «زنان ایرانی سزاوار نیستند از تریبون‌های نماز جمعه با چنین ادبیاتی مورد خطاب قرار بگیرند.»

پروانه سلحشوری، رییس فراکسیون زنان مجلس دهم نیز گفته است: ««نمی‌دانم چرا مشارکت سیاسی زنان تا این اندازه برخی را نگران کرده؛ نگرانی به کنار، چرا توهین می‌کنند؟ چرا الفاظی را به کار می‌برند که حتی بر زبان ما نمی‌چرخد؟ چرا به زنان کوشای ایرانی برچسب‌هایی می‌زنند که در خور لباس روحانیت نیست؟»

بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس نیز در واکنش به اظهارات حسینی گفت: «روا نیست به زنان ایرانی که اتفاقا مشارکت بی‌نظیری در انتخابات اخیر از خود نشان داده‌اند، به دلیل استفاده از دست‌بندی که جریان سیاسی خاصی را حمایت کرده چنین لفظ‌هایی را منتسب کرد.»

در میان اعتراضات، عبدالله رمضان زاده، فعال سیاسی اصلاح طلب در توییتی خطاب به حقوقدان نوشت: «آیا امکان شکایت حقوقی زنان از گفته‌های اخیر امام جمعه ساوه وجود دارد یا نه؟»

روزنامه شرق در گفتگو با محمد علی کشاورز این سوال را مطرح کرده که آیا می‌توان از منظر حقوقی از امام جمعه ساوه شکایت کرد. پاسخ این حقوقدان که اعلام می‌کند زنان می‌توانند بر اساس ماده ۲۴۵ قانون با عبارت «قذف» از ابراهیم حسینی به دستگاه قضایی شکایت کنند در بیشتر خبرگزاری‌های دولتی و رسانه‌های خبری داخل ایران از جمله خبرگزاری ایسنا و ایلنا پوشش داده شده است که حاکی از خواسته آنها برای رسیدگی قضایی به توهین امام جمعه دارد.

بهمن کشاورز در این گفتگو گفته است: «تردیدی نیست آقای محترمی که از تریبون عمومی کلمه روسپی را با اوصاف خاصی به کار برده‌اند، با توجه به سمت و تحصیلاتشان معنای لفظی را که به کار برده‌اند دقیقا می‌دانستند. قسمت اخیر ماده ٢۵٢ قانون مجازات اسلامی می‌گوید: «کسی که به قصد نسبت‌ دادن زنا یا لواط به دیگری الفاظی غیر از زنا یا لواط به کار ببرد که صریح در انتساب زنا یا لواط … باشد، نسبت به کسی که زنا یا لواط را به او نسبت داده محکوم به حد قذف درباره مخاطب اگر به علت این انتساب اذیت شده باشد به مجازات توهین محکوم می‌شود.»

در ماده ٢۵٧ قانون مجازات اسلامی نوشته شده است: «کسی که چند نفر را به یک لفظ قذف نماید، هر کدام از قدف‌شوندگان می‌توانند جداگانه شکایت کرده و در صورت صدور حکم محکومیت اجرای آن را مطالبه کند. چنانچه قدف‌شوندگان یکجا شکایت کنند بیش از یک حد جاری نمی‌شود.»

امام جمعه ساوه در جایی از صحبت‌هایش با اشاره به کمپین چهارشنبه سفید گفته است در این «در این کمپین از خانم دعوت می‌شود تا هر چهارشنبه بدون استفاده از حجاب در مجامع و معابر عمومی حاضر شده و با استفاده از نماد شال سفید در تقابل با چادر مشکی حاضر شوند.» ابراهیم حسینی در این جمله کاملا متضاد صحبت کرده، این زنان ایرانی با شال سفید و با حجاب در خیابان‌ها ظاهر می‌شوند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.