وزیر اطلاعات: عربستان حامی مالی تیم‌های تروریستی است

پنجشنبه, 25ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

محمود علوی می‌گوید اخبار موثقی از “پشتیبانی عربستان از تیم‌های تروریستی” در دست است و تروریست‌های خارجی از جمله از تونس در ایران دستگیر شده‌اند. وزیر اطلاعات ایران از انهدام دو گروه تروریستی دیگر هم خبر داده است.

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی شامگاه چهارشنبه (۱۴ ژوئن/ ۲۴ خرداد) عربستان سعودی را “اسپانسر تیم‌های تروریستی” معرفی کرد: «اخبار داریم نفرات زیادی از کشورهای همسایه به مزدوری رفته تا در ایران دست به عملیات انتحاری بزنند».

پیش از این وزیر خارجه‌ی جمهوری اسلامی نیز ادعای مشابهی کرده بود. محمد جواد ظریف روز سه‌شنبه (۲۳ خرداد) در مجمع اسلو (نروژ) گفته بود، اطلاعاتی داریم که عربستان از تروریست‌ها در کنار مرزهای ایران حمایت می‌کند. او در ادامه به “سوء استفاده فعالانه” عربستان سعودی از گروه‌های تندرو افراطی در منطقه‌ی بلوچستان و در غرب ایران اشاره کرده بود.

علوی در بخش دیگری از سخنان خود از “شناسایی و انهدام یک تیم تروریستی” در کردستان خبر داد. وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در این مورد به جزئیات بیشتری اشاره نکرد، اما همزمان از انهدام یک “تیم تروریستی” هفت‌نفره – پنج ایرانی و دو غیر ایرانی – در چابهار خبر داد.

بر این اساس، از این تعداد، پنج نفر دستگیر و دو نفر کشته شده‌اند. به گفته‌ی علوی، تیم تروریستی چابهار قصد داشته در یک پادگان عملیات نظامی کند و از پنج نفر دستگیرشده دو نفر “تبعه کشور همسایه” هستند.

روز چهارشنبه “آفتاب نیوز” نوشته بود که در عصر همین روز در درگیری مأموران نیروی انتظامی با گروهی به نام “انصار الفرقان” در چابهار یک مأمور وزارت اطلاعات کشته و یک نفر هم زخمی شده است. محمود علوی هم در سخنان خود از کشته‌شدن اولین مأمور وزارت اطلاعات در دوران وزارت علوی خبر داده بود؛ فردی که اهل گیلان بوده و در درگیری روز چهارشنبه در چابهار کشته شده است.

خبرگزاری‌های ایران درباره درگیری در چابهار گزارش کرده بودند که از “عوامل تروریست” هفت جلیقه‌ی انتحاری و مقدار زیادی مهمات ضبط شده است؛ آنها قصد داشته‌اند در “شب‌های قدر” عملیات انجام دهند. این افراد اعضای یک گروه اسلام‌گرا به نام “انصار الفرقان” معرفی شدند.

“تروریست تونسی در زندان اوین”

محمود علوی شامگاه چهارشنبه همچنین به “برخی” اشاره کرد که دچار “شبهه” شده‌اند و معتقدند وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با انتشار اخبار درباره انهدام گروه‌های تروریستی در پی “کِیس‌سازی” است. او در پاسخ به این “شبهه” گفت: «آیا کسی که از تونس آمده بود انفجار انجام دهد، کیس‌سازی است، آیا کسانی که در کردستان و قم می‌خواستند انفجار انجام دهند، کیس‌سازی به شمار می‌آید اینها در [زندان] اوین هستند بیایید با اینها صحبت کنید».

وزیر اطلاعات دولت یازدهم در عین حال تصریح کرد که “خطر بسیار جدی” است و گروه‌های تروریستی پس از تحولات جاری در رقه (پایتخت خودخوانده “دولت اسلامی” در سوریه) و موصل (پایگاه اصلی “دولت اسلامی” در عراق) “جنون عملیاتی گرفته بودند و می‌خواستند در ایران کاری بکنند”.

گروه تروریستی “دولت اسلامی” (داعش سابق) هم در رقه و هم در موصل زیر فشار شدید نیروهای محلی است. ائتلاف بین‌المللی ضد داعش هم از نیروهای محلی حمایت می‌کند.

ایران در روز ۱۷ خرداد (۷ ژوئن) برای نخستین بار از زمان شکل‌گیری داعش در منطقه صحنه‌ی عملیات تروریستی بود. در این روز دو تیم مسلح در مجلس شورای اسلامی و آرامگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی در تهران با نیروهای امنیتی درگیر شدند. “دولت اسلامی” مسئولیت این حمله خونین را بر عهده گرفت.

پیش از آن بارها اخباری از درگیری نیروهای امنیتی و انتظامی ایران با وابستگان به گروه‌های افراط‌گرا، به ویژه در مناطق مرزی منتشر شده بود.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.