مواد غذایی در ایران ۲۲ درصد گران شد

پنجشنبه, 25ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

کاهش نرخ تورم در ایران با افزایش قیمت مواد خوراکی همراه بوده است. یک مقام مسئول می‌گوید که نرخ تورم رسمی با تورم مواد خوراکی هماهنگی ندارد.

افزایش قیمت طی یک دهه گذشته سرانه مصرف خانوارها را کاهش داده است.

نماگرهای دولت از کاهش نرخ تورم و رسیدن آن به مرز هفت درصد حکایت دارند و قیمت مواد غذایی در خرده فروشی‌ها از گرانی دوباره و کوچک‌تر شدن سبد خوراکی خانوارها.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی ایران در هفته منتهی به ۱۹ خرداد بیانگر افزایش ۷ تا ۵۲ درصدی قیمت مواد خوراکی پرمصرف به نسبت مدت مشابه یک سال قبل است.

بر اساس این گزارش میوه‌های تازه با ۵۲.۷ درصد بیشترین میزان افزایش قیمت را دارد و قیمت سبزی‌های تازه نیز ۳۵.۱ درصد بیشتر شده است.

در این دوره یک‌ساله قیمت لبنیات (۷.۲)، تخم مرغ (۲۲.۶)، برنج (۲۱.۱)، حبوبات (۲۲.۷)،گوشت قرمز (۱۷.۵)، گوشت مرغ (۱۲.۷)، قند و شکر (۱۳.۶)، چای (۲۰.۳) و روغن نباتی (۸.۲) درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی در حالی افزایش حدود ۲۲ درصدی قیمت مواد غذایی طی یک سال گذشته را تائید کرده است که دولت با تعیین حداقل دستمزد براساس سبد معیشت و نرخ تورم کالاهای ضروری مخالفت کرد.

در پیوند با همین موضع محسن بهرامی ارضی‌اقدس دبیر ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و بازرگانی ایران چهارشنبه ۲۴ خرداد گفت که قیمت مواد غذایی طی چهار سال گذشته چهار تا هفت برابر افزایش یافته است.

او گفت که نرخ تورم اعلام شده از سوی دولت با تورم مواد خوراکی و مصرفی همخوانی ندارد.

بهرامی ارضی‌اقدس در توضیح افزایش قیمت مواد غذایی گفت که قیمت حبوبات نزدیک به شش برابر افزایش یافته است.

به گفته او قیمت گندم از ۳۶۰ تومان به ۱۳۰۰ تومان رسیده و این وضعیت باعث افزایش قیمت نان و برخی دیگر از محصولات غذایی شده است.

بهرامی ارضی‌اقدس همچنین از افزایش حدود ۵۰۰ درصدی قیمت برنج در یک دوره چهارساله خبر داد. قیمت برنج تولید داخل در بازار ایران ۱۵ هزار تا ۱۷ هزار تومان گزارش شده است. به گفته او قیمت برنج در بازار ایران چند برابر قیمت جهانی است.

دبیر ستاد تنظیم بازار همچنین اعلام کرد که  گوشت نیز ۴۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. بر اساس اعلام بانک مرکزی قیمت گوشت در خرده‌فروشی‌ها ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار تومان است.

بهرامی ارضی‌اقدس سیاست‌های دولت را از عوامل موثر در افزایش قیمت مواد خوراکی دانست و گفت که برای حمایت از تولید چغندر قیمت آن از ۹۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان افزایش یافت و همین مسئله باعث افزایش قیمت شکر شده است. او قیمت شکر در ایران را بیش از ۲ برابر قیمت جهانی اعلام کرد.

او اعمال تعرفه و یا محدودیت برای واردات مواد غذایی به بهانه آنچه که حمایت از تولید داخلی خواند، را عامل افزایش قیمت حبوبات و محصولات کشاورزی دانست.

افزایش قیمت مواد غذایی طی یک دهه اخیر سفره خانوارهای ساکن ایران را کوچک‌تر کرده است. براساس گزارش منابع رسمی سهم هزینه مواد خوراکی و آشامیدنی در این بازه زمانی حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

کاهش مصرف مواد غذایی و به ویژه مواد پروتئینی و لبنیات هشدار برخی از مسئولان دولتی و کارشناسان اقتصادی را به دنبال داشته است. در همین رابطه مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان سال گذشته خواستار تخصیص بودجه برای توزیع شیر یارانه‌ای شده بود.

از: رادیو زمانه


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.