دو هفته پس از حملات تهران «فرمانده حفاظت مجلس تغییر کرد»

چهارشنبه, 31ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

دو هفته پس از حمله به مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی در تهران، یک نماینده از برکناری فرمانده حفاظت مجلس خبر داد و دادستان ماهشهر نیز اعلام کرد که یک تبعه عراقی که برای عاملان این حملات «تجهیزات» تهیه می‌کرده، دستگیر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد که روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد، دومین جلسه این کمیسیون درباره بررسی حملات روز ۱۷ خرداد تهران با حضور نمایندگان ارشد دستگاه‌های مسئول از جمله وزارت اطلاعات، وزارت کشور، نیروی انتظامی و سپاه حفاظت انصار برگزار شد.

به گفته آقای رحیمی، در این جلسه فرمانده جدید حفاظت مجلس به همراه فرمانده قبلی حضور داشت. بر اساس این گزارش مراسم معارفه فرمانده جدید روز دوشنبه برگزار شده بود.

در رسانه‌های ایران گزارشی از مراسم معارفه فرمانده جدید حفاظت مجلس و نام او منتشر نشده است. ۲۰ مهرماه سال ۹۴ سرهنگ مجتبی لواسانی به عنوان فرمانده حفاظت مجلس مجلس منصوب شده بود.

سپاه حفاظت انصارالمهدی یکی از بخش‌های سپاه پاسداران مسئولیت حفاظت از مقامات و اماکن حساس جمهوری اسلامی از جمله مجلس را بر عهده دارد.

درحمله به مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی ۱۷ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند.

بر اساس فیلم‌های حادثه حمله به مجلس، مهاجمان اسحله‌های خود را با ساک تا در ورودی ساختمان مراجعات مردمی مجلس حمل کرده و پس از شلیک به مامور حفاظت این در و برخی از دیگر افراد حاضر، وارد این ساختمان شده بودند.

حدود ۱۰ روز پس از این حادثه، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس، از «کوتاهی» حفاظت مجلس انتقاده کرده و گفته بود: «قابل قبول نیست که سه نفر و حتی ۳۰ نفر بتوانند به راحتی وارد این سیستم شوند، حتی نباید به راحتی با خود اسلحه وارد پارلمان می‌کردند و انتظار داشتیم سیستم مقابل آنها بایستد».

یک روز پس از حملات تهران، وزارت اطلاعات ضمن انتشار اسم کوچک و تصویر اجساد مهاجمان به مجلس و آرامگاه خمینی اعلام کرد که این افراد در مرداد سال ۹۵ «تحت فرماندهی ابوعایشه، از فرماندهان رده بالای داعش» وارد ایران شده و پس از کشته شدن او به خارج از کشور بازگشته بودند.

پس از آن نیز مقامات وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی ایران در چند گزارش از دستگیری ده‌ها نفر از اعضای گروه حکومت اسلامی یا افراد «مظنون» به همکاری با آنان در استان‌های البرز، آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان خبر داده‌اند.

در همین حال، علیرضا آقاجری دادستان عمومی و انقلاب بندر ماهشهر، روز سه‌شنبه گفت یک تبعه عراق که برای مهاجمان حملات تهران «تجهیزات و وسایل مورد نیاز» تهیه می‌کرد، دستگیر شده است.

به گفته آقای آقاجری، این فرد از طریق تانکرهای عراقی حمل سوخت وارد ایران شده بود و چندین بار به کشور تردد داشته است.

دادستان ماهشهر همچنین گفت که یک فرد دارای «تفکرات سلفی و تکفیری» که سال ۹۳ اقدام به «آتش زدن» مساجد و حسینیه‌های شهرک طالقانی کرده بود، دستگیر و به اعدام محکوم شده است.

آقای آقاجری مدعی شد که این فرد «با سرویس‌های جاسوسی کشورهای بیگانه ارتباط داشت».

گروه حکومت اسلامی، داعش مسئولیت حملات تهران را برعهده گرفت، اما شماری از مسئولان و فرماندهان نظامی در ایران تلویحی یا به صراحت، از نقش عربستان سعودی در این حملات گفتند.

عربستان سعودی این اتهامات را رد کرده است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.